te warm (harddisk en CPU?)

Mijn harddisk is op het moment van schrijven 54 C, en mn processor 80 C... komt natuurlijk door het mooie weer; maar is dit wel goed? Of moet ik bang zijn dat er straks dingen onherstelbaar kapot gaan?

En hoe kom je daar nu achter? Koortsthermometer in je iMacs aars gestoken? Als je het uit kunt lezen met een tooltje, kun je er wel FF een poll van maken :mrgreen: De iMac is natuurlijk wel een beetje een heethoofd.

[quote:d041a87b44="Martiniman"]Als je het uit kunt lezen met een tooltje, kun je er wel FF een poll van maken :mrgreen:[/quote:d041a87b44] Alsjeblieft niet...

weet je hoeveel er al over zijn gemaakt ?

Maar volgens mij valt het wel mee. Ik kan me van een paar jaar geleden nog herinneren dat ze op een pentium een hamburger gingen bakken. 80° is wel een beetje lauw daarvoor. Mijn Onkyo wordt met een beetje goede 6 kanaals film veel heter volgens mij.

[url=http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/19994]hiermee[/url] kun je dat aflezen.

[quote:7b04f66862="Jolla"]Mijn harddisk is op het moment van schrijven 54 C, en mn processor 80 C... komt natuurlijk door het mooie weer; maar is dit wel goed? Of moet ik bang zijn dat er straks dingen onherstelbaar kapot gaan?[/quote:7b04f66862]

Niet mee inzitten. Dat is normaal denk ik :slight_smile:

[quote:b822dd5f57="YoYelloW"][url=http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/19994]hiermee[/url] kun je dat aflezen.[/quote:b822dd5f57] En in 1 van deze topics kun je de resultaten vergelijken...

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=47288&highlight=
http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=40316&highlight=
http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=30151&highlight=

:wink:

mja gister avond ging de ventilator van mijn macmini ook voor het eerst door de geluidsbarieere! de onderkant die overigens altijd warm is was gewoon heet! dus had m maar naar kouder plekje van mijn bureau geschoven waar naar hij weer wat minder te keer ging

Wat ik op m'n werk vandaag had is, dat er een iMac G5 zomaar opeens in de sluimerstand schoot wanneer je ff lekker aan het werk was. Je kon hem daarna wel gewoon weer opstarten, maar zodra hij het weer te druk kreeg schoot hij weer in de sluimer. Zou dat ook door een te hoge temperatuur komen? We hebben helaas geen airco (alleen Mexicaanse airco), dus het is binnen wel boven de 25 graden met dit weer.

Bijkomend verschijnsel is dat er na een software-update de ventilator zeer regelmatig aanschiet, met veel herrie als gevolg. Zou het misschien toch een misbaksel zijn, en kan ik dus beter mijn leverancier inschakelen?

De mijne draait altijd rond de 55°, voor zover ik weet heeft mijn cpu er nog geen 80 gedraaid.

[quote:61f96fcd57="Martiniman"] ...Ik kan me van een paar jaar geleden nog herinneren dat ze op een pentium een hamburger gingen bakken. 80° is wel een beetje lauw daarvoor....[/quote:61f96fcd57]

Het was een ei eigenlijk :wink:

Mijn 2x2GHZ komt nooit boven de 68 °C uit... Goed, de fans draaien nu wel wat harder, want airco, daar hebben ze bij ons nog nooit van gehoord [img:b43a86a05f]http://images.google.nl/images?q=tbn:jXbyGQljP8sJ:www.sla.purdue.edu/fll/JapanProj/FLClipart/Medical/sweat.gif[/img:b43a86a05f]

ALs ik hier chess opstart en 1 zet doe, schiet het CPU gebruik naar 100 %, op processorgebruik: " hoogst". De CPU volgens TemparatureMonitor, is dan bijna 80 graden, en de harde schijf ook 52!! En dan staat de iMac hier in een kamer met airco waar het nu 25 graden is...

Op de ‘energiestand: laag’ overigens rond 67 graden.

Zonder airco zou die volgens mij in de beveiliging springen en uitgaan… Dat het kunststof niet smelt van binnen… :?

Een P4 haalt hooguit 50 graden onder volle belasting volgens mij…

[quote:23424d891c="Martiniman"]En hoe kom je daar nu achter? Koortsthermometer in je iMacs aars gestoken? Als je het uit kunt lezen met een tooltje, kun je er wel FF een poll van maken :mrgreen: De iMac is natuurlijk wel een beetje een heethoofd.[/quote:23424d891c]

Beetje ongefundeerde reactie,
Natuurlijk zijn er diverse progjes om de temperatuur uit te lezen.
Ik gebruik bijvoorbeeld “Hardware monitor” om diverse sensors op het moederbord it te lezen.

Maar 80 graden is wel heel veel! ik zou niet boven de 70 graden gaan (uitzetten dus) anders kan je last van inbranden krijgen. Dit fenomeen “verkoolt” of verbrand langzaam de “sporen” op de printplaat.
Dit is eern langzaam proces dus je zal niet direct iets merken, maar als je langere tijd op 80 graden blijft werken is op gegeven moment je moederbord stuk.
Vergeet ook niet dat de sensor zo dicht mogelijk zit bij een hiitebron, maar er niet direct bovenop.
Dus die 80 graden kan wel 100 graden zijn of meer bij de bron zelf.

Kortom, ik zou wel oppassen met jou temperatuur

Als ik mijn iBook op processor snelheid 'automatisch' zet en de CPU vol belast, gaat hij de CPU knijpen zodat het zaakje op 70 graden blijft. De fan slaat dan niet aan.

Als ik de proc. op hoogste prestaties zet, slaat de fan aan net boven de 70graden, zodat de CPU weer niet heter dan 70 graden wordt. De sensor zit niet op de CPU, maar vlak eronder.

Als de iBook te heet dreigt te worden en ik zet er een externe ventilator op, gaat de CPU performance omhoog (load blijft 100%, maar mp3 encoden gaat sneller).

Het blijkt dus dat Apple heeft besloten dat het binnenin de iBook niet heter dan 70 graden mag worden. Als dat toch dreigt te gebeuren gaat de fan aan, en wordt de CPU op dieet gezet. Mooi geregeld: respect voor de thermal engineers van Apple.

grtz bart

[quote:c705b48688="Petje"][quote:c705b48688="Martiniman"]En hoe kom je daar nu achter? Koortsthermometer in je iMacs aars gestoken? Als je het uit kunt lezen met een tooltje, kun je er wel FF een poll van maken :mrgreen: De iMac is natuurlijk wel een beetje een heethoofd.[/quote:c705b48688]

Beetje ongefundeerde reactie,
[/quote:c705b48688]

Sorry hoor!
Ik heb een oudje, de Quicksilver: de mooiste uit het transparante handvatten tijdperk. Deze heeft geen processor thermometer blijkbaar (er worden er wel twee aangetroffen in de Maxtor HD’s). Wist dus niet van het bestaan van de tooltjes en de problematiek af. Zou ook onzin moeten zijn om dit als gebruiker te monitoren. Op een Xserve: OK, maar thuis moet je daar niet om hoeven malen.

De mijne wordt 58,4 graden en dan gaat de fan aan en zakt hij naar 57,7 graden. Is wel wat hoger als normaal, dan slaat de fan aan bij 57 graden en zakt dan naar 55 graden. HD wordt 48 graden. Niets zorgwekkend volgens mij. 80 graden vind ik wel wat aan de hete kant.