Techtool defragmentatie onderbroken

Nou, heb ik me zaterdag een mooi programma gekocht (TechTool) en nog nooit zoveel tijd achter mijn computer doorgebracht....

Alle schijven en partities gechecked en ook gedefragmenteerd, (Patitities hebben echt een stuk vrij nodig zoals JeePee eerder meldde (hij had het over c.15%) Als je dat niet hebt gaat het niet allemaal goed. Maar dat terzijde), alleen gisteravond de opstartschijf nog.

Duurde heel erg lang en besloot maar naar bed te gaan. Toen ik vanochtend om 5 uur wakker werd trof ik mijn computer aan en het defragmenteren was volgens mij vast gelopen… Geen leven, geen beweging gedurende langere tijd. Hij doet het in een aantal rondes en volgens mij was hij best wel ver maar toch. Waarschijnlijk is de harde schijf in de slaapstand gesukkeld (ik had de schermbeveiliging wel uitgezet, maar ik denk de hardeschijfbeveiliging niet, stom he), tenminste dat denk ik.

Nou van alles geprobeerd (weer met TechTool), er waren allocaties die niet meer klopten. Allocation overlap (-694). Foutmeldingen bij “File Structure” en “Recoursemap doesn’t follow Resourcedata” Wat logisch klinkt als je defragmentatie onderbreekt…

Besloten om gebruik te maken van mijn back ups.

Ik had SuperDuper en CCC gebruikt.

Als ik de bestanden uit de SuperDuper partitie (op extrene schijf) naar mijn oude opstartpartitie (OSX) kopieerde (wat prima lukte) werd die partitie echter niet als opstart schijf herkend. Had ik eerst opnieuw moeten partitioneren?? ipv enkel wissen??? Ik wilde alleen OSX partitie kwijt maar mijn OS9 (ook interneschijf behouden) (Ik kan wel van de SuperDuperpartitie opstarten).

Nou toen maar t geheel gepartitioneerd en de twee partities die op de interne schijf stonden (OSX en OS9) teruggezet met Superduper maar nu met het programma zelf. (Schade beperkt tot een beetje gerommel de afgelopen week) Met CCC lukt het niet.

Puf. Hierbij mijn avontuur voor wie er wat aan heeft en wellicht kan iemand mij nog een tip geven voor een volgende keer.

Gebruik je 10.3? Dan hoef je niet te defragmenteren want het OS doet dat uit zichzelf.

Ik gebruik nooit software zoals Techtool. Als er iets raars gebeurt doe ik altijd:

• permissies herstellen (a.k.a. volumebevoegdheden herstellen)
  • safe boot
  • fsck -y
  • eventueel dagelijkse / wekelijkse / maandelijkse scripts draaien met Cocktial of zo, maar da’s eigenlijk nooit nodig.

Sinds 10.2 ben ik gestopt met Drive 10, Techtool en Norton en dat soort “handige tools” te gebruiken. Sindsdien heb ik nooit meer problemen of rariteiten gehad met mijn schijven.

[quote:52821c61c3="boekeloo"]Als ik de bestanden uit de SuperDuper partitie (op extrene schijf) naar mijn oude opstartpartitie (OSX) kopieerde (wat prima lukte) werd die partitie echter niet als opstart schijf herkend. Had ik eerst opnieuw moeten partitioneren??[/quote:52821c61c3]

Beter laat dan nooit, deze reactie… Ik ga er vanuit dat je niet met SuperDuper! zelf de partitie teruggekopieerd had (zoiets heb je een alinea verder staan), met gewoon zelf kopiëren kopieer je niet alles (er zijn onzichtbare bestanden) en is het ook geen exacte kopie. Het kan zijn dat er nog iets specifieks door SuperDuper! en andere progjes gedaan wordt om de parititie opstartbaar te maken, maar mogelijk zijn het de onzichtbare bestanden. Je had dus inderdaad met het programma zelf de partitie moeten wissen en terugplaatsen.

Mogelijk dat de slaapstand van de harde schijf TechTool Pro 4 fataal geworden is. Heb je wel de laatste versie? En heb je het vanaf de eDrive gedaan of van CD? Vanaf CD wordt door Micromat afgeraden en door mij ook, Maintenance en vooral defragmenteren gaat niet goed vanaf CD. TechTool Pro kan dan het RAM-geheugen of Virtueel geheugen niet gebruiken (één van beide).

Defragmentatie van bestanden kleiner dan 20 Mb is inderdaad niet nodig, maar mensen die met video en veel met grote bestanden werken, kunnen zeker een defragmentatieprogramma gebruiken. Mijn beste vriend kon zijn harde schijf in het verleden alleen nog maar formateren, verder deed deze niets meer vanwege enorme fragmentatie… :roll:
Reparatieprogramma’s kunnen de redding voor je Mac zijn, maar zorg altijd voor goede backups, zoals in dit geval, want als er iets mis gaat… :?
Op zich is TechTool Pro zeer betrouwbaar, defragmenteren brengt echter meer risico’s met zich mee. :roll: