ik heb een video van iets meer dan een half uur die ik graag wou digitaliseren.
Ik heb mijn vcr aangesloten op mijn dv-cam, en dan de beelden gecapteerd op een dv-cassette.
Daarna heb ik de dv-cam aangesloten op mijn mac,
en de beelden ingeladen in iMovie.
De kwaliteit van de beelden zag er zeer bevredigend uit.
Ik heb de beelden dan uit iMovie geëxporteerd als .dv file (ruim 7gb in totaal),
en dan ingelezen in DVD Studio Pro 2.
Na het vele geklungel was het eindelijk gelukt om een mooie dvd te maken,
en na de “build” keek ik vol verwachting naar het resultaat.
Maar al snel was ik zeer ontgoocheld over de kwaliteit: in de video zelf zijn er continu over het scherm heel wat blokjes te zien (precies grote pixels ).
De dvd is zelf maar 1.7 gigabyte groot. dus misschien is er een of andere compressie gebeurd die verantwoordelijk is voor deze mindere kwaliteit.
heeft er iemand tips om de kwaliteit van de beelden op mijn dvd te verhogen?
Er heeft inderdaad een compressie plaatsgevonden. Ik weet niet of het mogelijk is om de stap tussen iMovie en DVD studio pro er tussen uit te laten, want DV kwaliteit is ook weer een omzetting.
Blijft wel altijd een rottig verhaal hoor, dat omzetten van banden. Of je moet het heel duur laten doen, maar dat is ook geen optie. In ieder geval niet voor mij.
Er is echt iets niet goed gegaan bij dat op DVD zetten Veel te hoge compressie. Een half uur moet zonder meer met max. kwaliteit op de schijf komen. Maak er maar 4.1 GB van. Dat komt meer in de buurt.
Je kunt het filmpje (QT) ook eerst naar MPEG2 brengen en dat in DVD SP importeren.
Je moet de Target Bitrate op 6,5 zetten en de max. Bitrate op 8.
Volgens mij krijg je dan de max. kwaliteit