Tekentablet voor MacOS 10.2

Beste mede forumleden,

Wie heeft er ervaring met de tekentablet, met schriftherkenning, voor MacOS 10.2?

Zie weinig info hierover, of gebruikerservaringen tot nu toe.

Graag ook wat links naar sites met info en prijzen, m.b.t. dit produkt.

Benieuwd naar respons!

Groet,

MacAndreZ.

Ik ben superblij met mijn tekentablet, en heb mijn muis dan ook veilig opgeborgen in de kast. De tablet is wel even wennen, je moet dan ook eigenlijk je muis even een paar dagen aan de kant leggen. (met een muis kon je ook niet meteen overweg)Maar daarna ga je als een speer! Ik gebruik het tablet voor al mijn programma's maar als ik met penselen in Photoshop werk zit ik weer glunderend achter mijn macje.

Ik heb nog geen handige toepassingen kunnen vinden voor 'ink'

door je 'finder' browsen kan handig zijn (schrijf de eerste letters van een mapje, en de finder schiet er direct heen) maar dat blijkt in de praktijk met het toetsenbord toch eigenlijk sneller te gaan.

zeker doen!

Dank je Jør, maar welke tekentablet gebruik jij? Is het die met schriftherkenning voor MacOS 10.2, waar kan ik er uitgebreide info over krijgen en zijn er soortgelijke?

Raak wel enthousiast, het lijkt me ook een leuke manier om tekenen weer op te pakken, wat tot nu toe via teken/schilderclubs niet bepaald wil vlotten.

Volgens mij zit er geen handschrift herkenning in je tablet. OsX.2 bevat echter standaard het programma 'ink' als handschriftherkenning. Helaas werkt dit (nog) niet vlekkeloos.

ik werk met een standaard A5 usb wacom tablet.

http://www.wacom-europe.com/uk/index.asp

FF zoeken, maar ze hebben ook artiestengalerie op de site.

Ik gebruik al sinds jaar en dag een Wacom A5 tablet. Voor mij de ideale maat. Lekker licht pennetje, geen draadjes (waar heb ik dat ding nou laten liggen?). Wel krijg ik met veel werken wel eens wat kramp in m'n handen (te gespannen vasthouden), hetzelfde als je ineens veel moet schrijven. Ik wissel daarom ook veel af met m'n muis. Scheelt ook weer in de RSI klachten...

Schriftherkenning heb ik nog niet gebruikt. Ik vraag me af wat het voordeel daarvan is als je ook een toetsenbord voor je snufferd heb liggen. Voor eenvingerige typers? Ik zal misschien wel iets te kortzichtig zijn

Dat vraag ik me eerlijk gezegd ook af pepe ;) Maar ja, ik heb de mogelijkheid met 10.2 en inmiddels al zoveel dingen ontdekt waar ik eerst vreemd tegen aan keek, dat ik toch wel benieuwd ben geraakt. Het is dus wel mogelijk met de Wacom A5 tablet, handschriftherkenning?

[quote:post_uid0="pepe"]Schriftherkenning heb ik nog niet gebruikt. Ik vraag me af wat het voordeel daarvan is als je ook een toetsenbord voor je snufferd heb liggen.[/quote:post_uid0] Ik geloof dat het grote voordeel van Ink e.d. niet zit in de huidige generatie computers, maar de "tablet computers" die nu voorzichtig de markt opkomen. Enkel een beeldscherm, geen muis of toetsenbord als input. Zie bv [url=http://www.nu.nl/news.jsp?n=75189&c=50]http://www.nu.nl/news.jsp?n=75189&c=50[/url] Het artikel is slordig geschreven en bevat een aantal fouten, maar signaleert wel een nieuwe trend - ik heb vorig jaar Siemens een dergelijk produkt aan zien kondigen.

Whymme

Als je een Wacom tablet koopt, investeer dan ook even in een duurdere (Intuos) zal je veel beter bevallen.

rofl

[quote:post_uid0="Whymme"][quote:post_uid0="pepe"]Schriftherkenning heb ik nog niet gebruikt. Ik vraag me af wat het voordeel daarvan is als je ook een toetsenbord voor je snufferd heb liggen.[/quote:post_uid0] Ik geloof dat het grote voordeel van Ink e.d. niet zit in de huidige generatie computers, maar de "tablet computers" die nu voorzichtig de markt opkomen. Enkel een beeldscherm, geen muis of toetsenbord als input. Zie bv [url=http://www.nu.nl/news.jsp?n=75189&c=50]http://www.nu.nl/news.jsp?n=75189&c=50[/url] Het artikel is slordig geschreven en bevat een aantal fouten, maar signaleert wel een nieuwe trend - ik heb vorig jaar Siemens een dergelijk produkt aan zien kondigen.

Whymme[/quote:post_uid0]
Maar het is toch ook mogelijk via de huidige generatie computers/MacOS 10.2? Of…?

Ik heb zelf een Wacom Intuos2 A4 USB en die bevalt me prima. Maar ik teken ermee, ik gebruik hem absoluut niet als invoerapparaat want dat werkt eerlijk gezegd voor geen meter. Ink heeft een ontzettende berg tijd nodig om te wennen aan je handschrift en gooit overal spaties tussen.

Maar misschien is Ink prima als je de moeite neemt om hem zorgvuldig te trainen hoor. Ik typ zelf sneller dan dat ik kan schrjiven, dus ik heb m'n tablet echt puur voor het tekenen. Maar het tablet zelf bevalt me perfect; eenvoudig te installeren, perfecte gevoeligheid, prima ding. ;]

[quote:post_uid0="MacAndreZ"]Maar het is toch ook mogelijk via de huidige generatie computers/MacOS 10.2? Of............?[/quote:post_uid0] Jazeker. Apple wil gewoon zorgen dat ze een volwassen technologie, evt. een standaard, hebben tegen de tijd dat de tablet PCs een rage worden (yeah, right).

Whymme

leuk ding die intuos 2 tabletten, maar eer zit wel een vette bug in, in combo met PS. :cry:

greetz

Harald

[quote:0ddf585b70]leuk ding die intuos 2 tabletten, maar eer zit wel een vette bug in, in combo met PS. :cry:

greetz

Harald[/quote:0ddf585b70]
Kom op. Ik wil meer weten voor ik [b:0ddf585b70][i:0ddf585b70]zotte[/i:0ddf585b70][/b:0ddf585b70] uitgaven doe.
:wink:

Wat is die bug dan? Bij mij werkt alles wat ik nodig heb helemaal prima.. ;]

[quote="michelvdb"][quote:19a0765950]leuk ding die intuos 2 tabletten, maar eer zit wel een vette bug in, in combo met PS. :cry:

greetz

Harald[/quote:19a0765950]
Kom op. Ik wil meer weten voor ik [b:19a0765950][i:19a0765950]zotte[/i:19a0765950][/b:19a0765950] uitgaven doe.
;)[/quote]

Welke bug zit er dan ik ,ik heb niks gemerkt.Wel de laatste driver gebruiken.
(voor OSX2)Die doet het bij mij troubleless. :smiley:

Ben reuze benieuwd naar voorbeelden/samples van wat er met een via MacOS 10.2 gebruikte tekentablet mogelijk is. Wie kan deze geven en/of weet er een link die daar naar verwijst?

Mijn Intuos werkt voor mij prima, ook onder PS. Ben dus wel benieuwd naar die vette bug.

Alleen weet iemand hoe het komt dat ik hem nergens kan instellen? Ik zou iets verwachten onder de systeemvoorkeuren, maar ik heb nog niets gevonden…

Ik ben echt super tevreden over mijn wacom(s): Ik heb op mijn werk een Wacom Intuos A5 (OS 10.2) en thuis een Wacom Graphire A6 (OS 10.1.3). Als grafisch ontwerper maak ik gebruik van ong. alle grafische programma's! Werken met een muis doe ik eigenlijk nooit meer... Ik heb geen last van bugs of wat dan ook. Gewoon even de recente drivers downloaden van wacom.nl.

Dat programmaatje Ink is leuk om een keer te proberen, maar zoals eerder geschreven, veel spaties en een lange verwerking nodig.

De instelling van je wacom zijn te regelen in de map programma’s / wacom. Tenminste als het daar heb geinstalleerd.

Helen