tekst apple works kan niet gelezen worden door windows

ik maak eenvoudige tekstdocumenten in apple works 6, verstuur het via e-mail als attachment maar apple works attachment kan niet gelezen worden door mensen met windows. "geeft rare tekentjes en is onleesbaar" krijg ik te horen. ik gebruik ibook g4 (osx 10.3.9).

tips iemand?

teksteditor of office:mac 2004.

Heb je wel bij de voorkeuren van mail (???) aangegeven dat hij windows compatible bijlagen moet versturen??

Opslan als .doc? in Mail 'windows-compatible bijlagen versturen' aanvinken?

Groeten,

Aljo

Eenvoudigste oplossing: gebruik iWork...

[quote:fb7966890a="à la Mac"]Eenvoudigste oplossing: gebruik iWork...[/quote:fb7966890a] Dat kost geld dus is dat niet direct de beste oplossing ...

Staat de extensie er wel bij in de bestandsnaam? OSX kan dingen zonder extensie herkennen, maar Windows niet. Wat je ook kan proberen is om je tekst bestand op te slaan als RTF (als dat mogelijk is natuurlijk). Dat is namelijk een redelijk universeel formaat, net als TXT maar dan wat geavanceerder.

Inderdaad, het bestand wordt opgeslagen met de extensie .cwk en Windows kan dat niet lezen.. Het beste is om het als .rtf op te slaan ;)

Je kan Appleworks onder verschillende tekstformaten opslaan zodat het perfect kan geopend worden op een Windows machine. .rtf en .doc en .txt zijn 3 voorbeelden. Verzend ze desnoods nog als Windows friendly attachments in mail. (Maar ondanks de rare tekentjes dat je hebt als je het toch als Appleworks formaat opslaat, kan men ook dan wellicht toch nog de volledige tekst eruit filteren.)

bedankt voor de tips, maar het lukt nog niet. als ik bij "bewaar als" de extensie cwk verander in doc , txt of rtf geeft ie de melding: "u kunt dit document niet bewaren met de extensie txt/doc/rtf op het einde van de naam. de vereiste extensie is cwk. u kunt beide gebruiken zodat de bestandsnaam eindigt op txt.cwk"

wie helpt me verder?

[quote:02691711d1="emho"]bedankt voor de tips, maar het lukt nog niet. als ik bij "bewaar als" de extensie cwk verander in doc , txt of rtf geeft ie de melding: "u kunt dit document niet bewaren met de extensie txt/doc/rtf op het einde van de naam. de vereiste extensie is cwk. u kunt beide gebruiken zodat de bestandsnaam eindigt op txt.cwk"

wie helpt me verder?[/quote:02691711d1]

Ge moet dat ook niet zomaar veranderen hé! !!!

Maar zoek eens op ‘exporteer’ ofzo … of bij bewaar als, ALS je de type kan wijzigen… niet gewoon d extensie wijzigen :expressionless:

Hopla, moeilijk ze...

in het bewaar als venster, linksonder zet je het type op RTF … of op WORD of TEKST … :evil:

hee, 't is zowaar gelukt denk ik. stonden zelfs verschillende versies van word opties onder bewaar als. hartstikke bedankt, ik ga mailen en kijken of het werkt!

Linksonderaan in het 'Save As' venster (bewaar als)...