Tekst scannen

Ik plaats deze vraag onder hardware, hoewel ik denk hij uiteindelijk onder een andere rubriek hoort:

Vroeger had ik op het werk (WinNT4) een HP-scanner waarbij software meegeleverd was, die kon herkennen of er in de preview tekst, tekening of foto stond. Zo kon je makkelijk teksten scannen en met een spellingscontrole had ik snel hele vellen papier in tekstbestanden omgezet.

Ik kan me niet voorstellen dat er niet zoiets voor mac bestaat, waarschijnlijk zelfs freeware of shareware.

Even de gegevens die van belang kunnen zijn:
MacOSX.3.4
Canon FB630U-scanner
Vuescan 7.5.68 Scansoftware

Wie heeft tips?

OmniPage of ReadIris zijn wat je zoekt. Zoek eens in macosx.nl.

Reeds lang gevraagde i-App : iScan : dit zou een ongelooflijke opsteker zijn voor de mac want OCR-programma's zijn een dood broertje op apple hoor.

Ik weet niet hoe het nu gesteld is maar bij mijn 550 euro scanner van 2 jaar terug zat enkel omnipage voor CLASSIC.

Dit is de enige reden dat ik classic nog eens opstart. Ik vindt het gewoonweg schandalig dat je nog eens enkele honderden euro’s zou moeten uitgeven voor readiris of omnipage. APPLE wake up, want scannen is ook 1 van de elementen in de digitale hub.

Davedive :evil:

Kijk maar eens op hp.com, daar staat een hele hoop goede software voor dit doeleinde. Ik heb laatst een HP PSC gekocht. Daar zat ook Mac OSX software bij. Ik zal even uitzoeken welke precies...

Het is een grijs gebied, maar cubizer heeft wel gelijk. Op de site van HP kun je drivers voor hun scanners downloaden. En daar zit toevallig ook OCR programmatuur bij. Moet je alleen dan handmatig opstarten.

Als je zoekt op de site van HP op drivers voor de Mac OSX voor de HP PSC 1210, dan krijg je een pakket van ongeveer 60Mb, daar zit ook Readiris Pro ed bij :lol: Support site van HP: [url]http://welcome.hp.com/country/nl/nl/support.html[/url]

[quote:34405786f5="Elstar"]Even de gegevens die van belang kunnen zijn: MacOSX.3.4 [b:34405786f5]Canon FB630U-scanner[/b:34405786f5] Vuescan 7.5.68 Scansoftware [/quote:34405786f5] Dus de HP-tips heb ik denk ik weinig aan. Of kan ik dat ook bij een canon gebruiken? Ik noemde de HP alleen om aan te geven dat ik zulke software kende.

Ik zal jullie tips even nagaan. Alvast bedankt.

Tuurlijk heb je wat aan zo'n tip. Ik gebruik ReadIris met een Epson.

:wink:

Installeer de driver
maar herstart niet.
Zoek in de map Programma’s
en haal de ReadIrismap uit
het HP-pakketje.
Gooi alle ander HP spulletjes weg.
En gaan met die banaan.

[quote:1602d060a2="Elstar"][quote:1602d060a2="Elstar"]Even de gegevens die van belang kunnen zijn: MacOSX.3.4 [b:1602d060a2]Canon FB630U-scanner[/b:1602d060a2] Vuescan 7.5.68 Scansoftware [/quote:1602d060a2] Dus de HP-tips heb ik denk ik weinig aan. Of kan ik dat ook bij een canon gebruiken? Ik noemde de HP alleen om aan te geven dat ik zulke software kende.

Ik zal jullie tips even nagaan. Alvast bedankt.[/quote:1602d060a2]
Ik had eerst een HP scanner waar die software bij zat.
Maar de scanner zelf gaat steeds problemen, dus die hebben we snel teruggebracht.
Toen een Canon gekocht, zo’n Lide 30 of zoiets.
En die doet het prima met de OCR software van HP.

Eigenlijk ook logisch, want de OCR software doet niks met je scanner.
Het enige dat die doet is een imagefile lezen en proberen de puntjes om te zetten naar letters.
Het echte scannen is dan allang gebeurd.

Ik heb het gedownload, maar ik zie Readiris echter nergens. Of heb ik de verkeerde gepakt?

Ik heb : deze gepakt. Verkeerde soms?

[quote:923c0a345d="Susanne"]Ik heb : [url]deze[/url] gepakt. Verkeerde soms?[/quote:923c0a345d]

Oh, die :? :? :expressionless:

[quote:2fe3908709="cubizer"][quote:2fe3908709="Susanne"]Ik heb : [url]deze[/url] gepakt. Verkeerde soms?[/quote:2fe3908709]

Oh, die :? :? :|[/quote:2fe3908709]

Ok, foutje… deze dan

ReadIris 7 vind ik niet in de All In One driver, wel in deze voor de ScanJets. [url=http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareDownloadIndex?product=77361&lc=nl&cc=be&dlc=nl&os=219&tool=softwareCategory&softwareitem=sj-10649-2]Hier klikken.[/url]

Ja klopt. Ik was even in de war. Lama zitten. Je hebt het al gevonden. Ik zou zeggen succes ermee :wink:

Nu ken ik dat ReadIris niet zo, maar een van de geweldige dingen aan OmniPage vind ik dat het PDFs kan 'lezen'. Bovendien is OP erg nauwkeurig en zit er een goed en uitgebreid Nederlands woordenboek bij. Ik kan helaas niet direct vanuit m'n ouwe Agfa Snapscan Touch scannen, maar met een klein omweggetje heb ik er toch altijd wel fijn resultaat mee.

aan Michel VdB :

you’ve made my day :lol: :lol: :lol:

davedive