Ik gebruik nu firefox en de letters zijn niet echt zo scherp. Heb andere browsers geprobeerd maar allemaal zelfde. Is er misschien iets dat ik niet goed heb ingesteld ofzo, want de tekst op me pc is toch echt lekker scherp vergeleken met die van me mac. Tips aub.
Op een Mac zou het er juist scherpen uit moeten zien omdat de resolutie vaak hoger is op een Mac. Wat je nog kan proberen is bij System Preferences > Appearance de Font smoothing style aan te passen. Het kan nog schelen of de weergave geoptimaliseerd is voor een CRT-monitor of juist voor een flat-screen.
ehh volgens mij is tekst op een pc standaard niet gealiast / subpixelgerenderd, en op een mac wel.. Beoordeel je dit op een lcd-display? of good old beeldbuis?
Zoek eens met de zoekfunctie op "Anti Aliasing"
Ik wet zeker dat jij weer scherpe letters krijgt…
In datzelfde paneel kun je ook de anti-aliasing van fonts instellen. Zo kun je instellen dat een font kleiner dan een x-aantal punten niet ge-anti-aliased wordt. Op die manier zien fonts er scherper uit.
Wel heb ik ondertussen gemerkt dat de text-rendering onder Windows anders is dan onder MacOSX en sommige XP-gebruikers kunnen daarom moeilijk wennen aan de tekstrendering onder OSX.
Misschien vind ie ze wel niet scherp omdat ze anti aliased zijn. Ken ook natuurlijk.
Op de PC (met WindowsXP dan) heb je een speciaal effect voor tekst op een TFT scherm. Ik dacht dat het ClearType effect was, en maakt tekst imo mooi en lijkt scherper. Misschien maakt dat het verschil?
Ik heb aan Anti-aliassing moeten wennen, weet ik nog. Maar je weet nu tenminste wat het is. Uitzetten (als je het net zo lelijk wil hebben als bij windhoos :P ) kan dus in die syteemvoorkeuren...
Ik was vanaf dag 1 verliefd op de AA van Mac OS X, alhoewel Cleartype van Windows XP er ook wel strak uit ziet.
Ik heb net anti-aliasing uitgezet (nou ja, dit kan niet helemaal, maar wanneer je het tot 12 pt grootte uitzet, is bijna alles ineens jagged) en ik kan maar een ding zeggen. Jemig-de-pemig, wat een Windows 3.11 look :P
Het heeft er natuurlijk hier mee te maken dat (bijna) alle tekstweergave door het systeem wordt geregeld, en dat dit dus op Windows (rafels) en Mac (anti-alliased) verschilt. Browsers maken in deze weinig uit (er zullen best uitzonderingen zijn). In tekstverwerkers heb je dit bijvoorbeeld ook.
Een Mac heeft volgens mij een lagere resolutie dan een PC. Als ik me niet vergis zit de Mac op 72 dots per inch en een PC op 96 dots per inch.
[quote:5c8fd1207a]...en een PC op 96 dots per inch.[/quote:5c8fd1207a]
Klopt inderdaad.
Van de mac weet ik de resolutie niet maar mijn mooiste en scherpste beeld had ik op een reeds verkochte asus laptop met een resolutie van 1400 bij nog wat, 15 inch. Deze was in verhouding dus hoger dan de iMac, hoewel ik over de iMac prima tevreden ben qua beeldscherpte ed.
hmmm.. Heb nu ff Font Smoothing uit gezet (voor letters groter dan 4) maar moet zeggen vindt het helemaal niks. Krijg dan van die magere lettertjes en soms zitten ze een beetje te dicht opmekaar. Ik moet het dan maar met vage letters doen :D.
Heb trouwens een 19’ CRT, 1280x1024 en 85 hertz (op me pc gati niet hoger dan 75 hertz btw)
Klopt dat letters vager en wat dikker zijn, ik had dezelfde gevoelens toen ik met een apple begon. Vooral met me macmini op een 19inch lcd valt het op. Op mijn powerbook is het weer minder.
Echter het went. Eindelijk eens iets waar windows toch wat beter mee is
Iets voor Leppoard, de resolutie wat opschroeven ?. Zijn mijn digitale foto’s ook weer scherper.
[quote:8bee5825cf="Erik19"]Klopt dat letters vager en wat dikker zijn, ik had dezelfde gevoelens toen ik met een apple begon. Vooral met me macmini op een 19inch lcd valt het op. Op mijn powerbook is het weer minder.
Echter het went. Eindelijk eens iets waar windows toch wat beter mee is
Iets voor Leppoard, de resolutie wat opschroeven ?. Zijn mijn digitale foto’s ook weer scherper.[/quote:8bee5825cf]
Die resolutie is toch echt niet afhankelijk van het OS maar van je instellingen en het scherm. een LCD moet je zowieso alleen maar op de native resolutie draaien, en dan maakt het geen reet uit of er windows of OS X aan hangt.
Zelf vind ik de font-rendering op OS X veel mooier dan die van Win32 en Linux, zowieso zijn de fonts zelf veel mooier (imho).
[quote:592278f567="johie"]Op de PC (met WindowsXP dan) heb je een speciaal effect voor tekst op een TFT scherm. Ik dacht dat het ClearType effect was, en maakt tekst imo mooi en lijkt scherper. Misschien maakt dat het verschil?[/quote:592278f567] Cleartype is gewoon subpixel hinting, volgens mij doet OS X dat ook als je er een LCD aan hangt.
Sterker nog: het is uitgevonden door Apple, en werd al op de Apple II gebruikt
Windows is niet 96 dpi, maar biedt de mogelijkheid de resolutie precies in te stellen. Meetlat langs je scherm en schuiven tot het past. Zo zou het moeten! Windows' knoppen en menubalken verschalen echter zo bagger, dat je er weinig nut van hebt. Mac OSX kan wel alles supermooi traploos schalen, maar er wordt nog steeds van die 72 dpi uitgegaan :( en wij kunnen dit weer niet zo handig als op Windows aanpassen.
[quote:7ed2fc7db0="Martiniman"] Mac OSX kan wel alles supermooi traploos schalen, maar er wordt nog steeds van die 72 dpi uitgegaan :( en wij kunnen dit weer niet zo handig als op Windows aanpassen.[/quote:7ed2fc7db0] Ondersteuning voor resolutie-onafhankelijkheid zit wel in het OS, maar werkt nog niet 100% (niet alles schaalt nog). Ik denk dat het in 10.5 wel beschikbaar is.
Als je het mij vraagt is het vooral de vraag hoe je 'scherper' en dus 'beter' moet definiëren. Is minder Anti-Aliassing 'scherper'? In dat geval lijkt ClearType scherper, maar dus ook meer 'jagged'. Vergelijk maar eens wat verschillende AA implementaties: ClearType, Flash en Mac OS X... lijkt me duidelijk welke het best de lettervorm tot z'n recht laat komen (guess...). Windows beter? :P
Nog wat aanverwant leesvoer:
http://www.betalogue.com/?p=1026
http://nowhere.2entwine.com/archives/000092.html
http://macslash.org/article.pl?sid=05/01/29/1456242
[quote:6eb813b6fa="fab"]Als je het mij vraagt is het vooral de vraag hoe je 'scherper' en dus 'beter' moet definiëren. Is minder Anti-Aliassing 'scherper'? In dat geval lijkt ClearType scherper, maar dus ook meer 'jagged'. Vergelijk maar eens wat verschillende AA implementaties: ClearType, Flash en Mac OS X... lijkt me duidelijk welke het best de lettervorm tot z'n recht laat komen (guess...). Windows beter? :P
Nog wat aanverwant leesvoer:
http://www.betalogue.com/?p=1026
http://nowhere.2entwine.com/archives/000092.html
http://macslash.org/article.pl?sid=05/01/29/1456242[/quote:6eb813b6fa]
Die links en dan vooral de plaatjes spreken duidelijk in het voordeel van de Mac, het zijn zowaar echte letters en geen opgebouwde pixels zoals bij XP.
In mijn ervaring lijken Windows-fonts (maar dit geldt niet voor het plaatje van de link gek genoeg) “zwarter” dan Mac fonts die donkergrijs lijken te zijn in de meeste gevallen.
Dit ligt denk ik niet aan de anti-aliasing, want de font-weergave in Mozilla en Firefox (Google bv.) is wel donkerder en “scherper” (dan bv. in Safari)