tekst scrollen terwijl logo en navigatie blijft staan

Hoewel ik geen die-hard webdesigner ben, komt het toch steeds vaker voor dat ik een website moet ontwerpen en bouwen.

Om optimaal gevonden te worden door zoekmachines kun je het beste alles in een pagina maken, wanneer er veel gescrolt moet worden dan kun je met ancors ondervangen dat klanten steeds weer omhoog moet scrollen voor de navigatie.

Toch willen klanten vaak dat hun navigatie en logo in beeld blijft, terwijl ze toch moeten kunnen scrollen in het content gedeelte. Frames en iFrames zijn in mijn ogen uit den boze omdat ze naast gebrekkige compatibiliteit niet voldoende ondersteuning bieden voor zoekmachines. Toch wil een klant vaak dat hun logo en navigatie in beeld blijft, ook al is hun site dan veel minder goed te vinden via zoekmachines.

Hoe doen mede webdesigners het? leggen jullie de klant de voor en nadelen uit? Is jullie advies dat ik echt frames en iframes moet vermijden?
zijn er nog andere opties om enkel het content gedeelte te laten scrollen zonder al te ingewikkelde scripts?

Ik hoor het graag van jullie!

#menu{ position:fixed; }

En de div container zal blijven staan.

[quote:6f19e031f8="konijn"]#menu{ position:fixed; }

En de div container zal blijven staan.[/quote:6f19e031f8]

heel erg bedankt voor je reactie, maar dit zegt me echt helemaal niets… ben zoals gezegd niet van de code maar meer van het de dreamweaver design mode…ik weet dat dit in de webdeveloper-wereld uit den boze is, maarja :wink:

Hier is alvast het idee erachter, nu nog de uitwerking:

Klik!

http://www.cssplay.co.uk/layouts/fixed.html

dank, ik ga er eens mee stoeien

Je zou ook een aparte div kunnen maken, met daarin alle tekst. Vervolgens moet je de overflow op scroll zetten (of anders even een andere functie van overflow proberen).

Dit is de manier die ik gebruik.

Dr. Rengers

Overflow op auto zetten dan. Want anders geeft IE een lelijke scrollbar.

Misschien moet je hier even over nadenken:

50% van bezoekers aan websites scrollen NIET. Ook al gaat de content door.

Bezoekers willen klikken en lezen, niet scrollen. Zorg er daarom voor dat er een goed Interactie Ontwerp wordt gemaakt voor je website, er moet nagedacht worden over de invulling en plaatsing van de content, niet alleen het weergeven hiervan. Een goede navigatie doet wonderen. Als je goed gebruik maakt van META data zullen ook onderliggende sub pagina’s opgepakte worden door zoekmachines.

Extra puntje:

[code:1:71ea0d427b]
position: fixed;
[/code:1:71ea0d427b]
Bovenstaande werkt niet (goed) in IE6, wat toch 80% van je bezoekers zal gebruiken. Als je perse fixed positioning wilt gebruiken in je CSS, dan zijn er wel een paar work-a-rounds/hacks te vinden, maar ik zou er op dit moment nog niet vanuitgaan dat dit altijd werkt, en even doorzoeken naar een betere oplossing.

Ik heb er zelf nooit problemen mee dat ik het logo en de navigatie even niet zie, maar ik krijg iedere keer dezelfde vraag; kan mijn logo en navigatie in beeld blijven...

Kwestie van je klanten opvoeden dan ;) Beter om de (te) lange content op te splitsen in sub pagina's dan.