Tekstverwerken... - welke editor???

Hoi,

ik heb een aantal editors getest… Ben niet overal even tevreden over en de tekstverwerker van appleworks vind ik ook niet echt geweldig…

Voor onopgemaakte tekst begin ik meer en meer te smullen van bbedit (echt geweldig programma!)… Maar als ik een keer een briefje wil typen oid stap ik al snel weer naar micrsoft word…

Wie weet een goede complete en bijvoorkeur gratis editor? Of ben je tot de ontdekking gekomen dat je echt gewoon het beste een duurder office pakket kan gebruiken…

De open office versie van OSX is ook nog steeds niet in een echt goed werkende vorm aanwezig (of heeft iemand andere ervaringen…?)

Well… ik ben benieuwd! ???

Wordt WP niet gratis aangeboden door Corel, of is dat weer een poos geleden, durf het dus niet met zekerheid te zeggen. En is het überhaupt voor OSX?

Dacht even hardop :wink:

is niet voor X en is lang geleden, als corel nou eens de bron vrijgeeft kunnen wij maccers het zelf wel porten. Om even antwoord te geven op de vraag, Ja je zal een pakket moetten kopen, voor mooi opgemaakte teksten kun je het beste InDesign gebruiken onde OS X, dit is van Adobe en kost een boel eurotjes maar dan heb je ook wat, misschien kan je eerst wat met de demo gaan spelen

[quote:post_uid0="Zout"]als corel nou eens de bron vrijgeeft kunnen wij maccers het zelf wel porten[/quote:post_uid0] Ja... als dat zou kunnen, dan hebben we weer een echte tekstverwerker en met niet zoveel overhead als Word want hiervan is alleen de engine (programma) al bijna 10 MB!!!

Maar goed, zover is het nog lang niet dus we zullen even verder moeten kijken zoals bij MacUpdate of bij VersionTracker.

Daar vind je de oa. ook de nodige free- en shareware voor zowel OS9 als OSX.

Succes!

Ik was zojuist nog op een site n.a.v. een andere topic in dit forum over games, maar op dezelfde site vind je ook veel [url=http://osx.hyperjeff.net/Apps/TextEditors.html]teksteditors[/url] of  [url=http://osx.hyperjeff.net/Apps/WordProcessors.html]wordprocessors[/url] voor OSX.

Daarnaast is er nog véél meer voor OSX te vinden.

Absoluut een aanrader :slight_smile:

:D Het office werkt anders best in 10.2 het is wat groot maar dan heb je ook wat.

JJmac

JJmac, over welk office heb je het? Ik heb begrepen dat er meerdere officepakketten zijn...

En bert: ik heb al veel tekstverwerkers bekeken, maar neem je links zeker ter harte thanx!
:slight_smile:

:)  Ik gebruik het Office mac X, Word en Excel voor diverse zakelijke doeleinden.

JJmac

Tja... dat zou ik ook best willen.. Ik heb op dit moment alleen wel twee "maars"...

• maar dat pakket kost een aardige duit !
  • maar… hebben de maccers dan echt toch nog Microsoft nodig en hebben ze niet zelf iets??

En de allereerste optie weegt eigenlijk momenteel het zwaarst… (Ik wil niemand kwetsen, maar voor mij geldt dat toch wel even zo…)
???

[quote:post_uid0="JJmac"]:D Het office werkt anders best in 10.2 het is wat groot maar dan heb je ook wat.

JJmac[/quote:post_uid0]
Office zal zoals andere software best goed werken onder OSX, maar juist omdat het zo groot is heb je zo'n grote overhead van een heleboel features die je naar mijn mening nooit of bijna nooit gebruikt.

Om de discussie over Office van deze topic over tekstverwerken af te halen heb ik een nieuwe aangemaakt.

Hey Bert, maar wat gebruik jij dan???

[quote:post_uid0="hhoeksma"]Hey Bert, maar wat gebruik jij dan???[/quote:post_uid0] Je moest eens weten hoe gebruiksvriendelijk Filemaker Pro is, m.a.w. deze database-software heeft een zeer lage instap voor het 'progammeren' van simpele oplossingen zoals relaties, correspondentie, enz. voor partikulier gebruik tot zeer complexe database-oplossingen voor het MKB.

Voor deze laatste groep ontwikkel ik dus de meest complexe oplossingen zoals project- en adminstratiesystemen incl. in en uitgaande mail enz. maar wil je dat kunnen dan ben je wel enkele jaren verder.

Geen enkele database heeft als front-end grafisch zoveel te bieden als FileMaker Pro, en dan heb ik het bijv. over informatiezuilen waarbij de informatie interactief wordt aangeboden middels foto's. movies, audio, smartcards enz. enz. zonder toepassen van webbrowsers o.i.d.

De mogelijkheden zijn werkelijk legio :wink: , maar even duidelijk naar jouw vraag, alle correspondentie en email gaan bij mij via FileMaker Pro omdat een database nou eenmaal de beste tool is om, met name zakelijke informatie, op een verantwoorde wijze te beheren en weer terug te vinden.

Een hele aardige tekstverwerker heb ik laatst ontdekt!

Composer, Okito Composer…

Okito Composer…

Ik werk met Mellel 1.7.5 Is goedkoop en behoorlijk goed met regelmatig goed werkende updates

Vroeger was er WriteNow 4. Dat was voor mij de beste aller tekstverwerkers. Helaas zijn ze gestopt met ontwikkelen en nu werkt het programma nog wel onder Panther(kan je nagaan hoe goed het geprogrammeerd was in de tijd van Sys 7) maar het ziet er niet uit.

Ik kon er werkelijk alles mee wat ik wilde. zonder al die toeters en bellen van Word
Nisus is een andere die ik veel gebruikte nadien maar die heeft allerlei tekortkomingen.

Ik gebruik AbiWord (X11) Erg fijne textverwerker :) Er is ook een native OSX versie, maar das een developer versie..(lees: bugs)

Als je nog studeert (of in het onderwijs werkt) is Office:mac X waarschijnlijk zelfs een van de goedkoopste opties. Althans, dan heb je het meeste waar voor je geld. Ik heb Mellel wel eens geprobeerd, maar ben toch weer heel snel met Word X verder gegaan.

't Is ook maar net wat je er allemaal mee wilt kunnen. Een briefje tikken, kan ook prima in TextEdit, maar een document van 40 pagina’s met inhoudsopgave, headers, noten en afbeeldingen etc doe ik toch echt liever in Word … maar ik doe dan ook alles in Word, van briefjes tot gebruikershandleidingen. Lijkt me dat je dat dat voor jezelf op een rijtje moet hebben. Een tekstverwerker die ingewikkelde dingen kan, kan ook hele eenvoudige, andersom is dat doorgaans niet het geval.
Er is nu een versie van StarOffice die je via X11 onder OSX aan de praat schijnt te kunnen krijgen … voor wat het waard is. Lijkt me niet een stuk software om je kritische documenten aan toe te vertrouwen :wink:

en typesetting ???

LaTeX enzo…

…wel niet gemakkelijk maar wel goed en heel krachtig.

Beslist de moeite om te lere (vind ik) … we leren wel HTML enzo :stuck_out_tongue: