Tekstverwerker?

Hey, Welke tekstverwerker is infeite de beste op een mac. Zelf heb ik apple works en word. Welke gebruiken jullie?

Groet
Tom

word is goed hoor, in de recentste macfan staan allemaal teksverwerkers dus kijk daar eens

Word, maar ook TextEdit - dat kan eigenlijk best veel.

Word! In deze wereld, althans de mijne :wink:, kan ik niet zonder 100% compatibility met Word for Windows. Sad but true!! Ik vind het overigens een prima programma, zij het dat het wat minder zo mogen crashen :lol:

Intro voor het historisch besef:

Er was een tijd dat op Windows gewoon Word-Perfect draaide. Niks anders. Als je op Word werkte was je een malloot. Word heeft tot versie 5.2 zijn wortels stevig in de Mac-wereld gehad. Pas daarna ging het mis, is WP van het veld gespeeld en werd Office voor Wintel voorgetrokken in de ontwikkeling op de Mac.

Sindsdien is Word het enige programma dat naadloos met zijn Wintel neef kan communiceren. Wel is office een duur pakket met meer toeters en bellen dan je ooit zult ontdekken.

Heb je dat niet nodig dan kun je bijna met elke tekstverwerker de meest noodzakelijke taken doen. Apple Works is zeer toereikend, TextEdit kan ook al aardig wat

Ik vond Wordperfect 3.5 altijd een goed programma. Jammer dat Corel de ontwikkeling heeft gestaakt.

Als je compatability met windows wil (en wie wil dat niet), dan kun je haast niet om Word heen. Verder kan het natuurlijk veel.

Ik gebruik nu Word of Openoffice.

Hans

met je heb ook nog BBedit (kheb het zelf niet) schijnt ook niet slecht te zijn

Tsja, OpenOffice... leuk als je Word niet kunt betalen en je persé legaal wilt doen maar echt geweldig vind ik het allemaal niet. Tuurlijk ben je compatibel en werkt het prima, ik wil ook absoluut het goede werk van de ontwikkelaars niet bekritiseren maar als ik met OpenOffice werk krijg ik echt het gevoel dat ik met Linux zit te werken. Niet dat er nou iets mis is met Linux ofzo, maar ik heb geen Mac gekocht om het net te laten lijken alsof ik met linux werk.

OpenOffice valt bij mij een beetje in dezelfde categorie als Gimp. Hele goede software, maar onder OSX heb ik zoiets van waaom zou je?

textedit in panther kan ook word files lezen (en schrijven?)

BBedit voor Html. TextEdit voor tekst knipsels die ik wil bewaren. Word voor zaken zoals het personaliseren van bijv. 1500 brieven vanuit een databasebestand of om de rotzooi uit een aangeleverd bestand te halen, zodat de dtp studio er mee kan werken. SimpleText in Os9 voor m'n zoontje om te typen.

Idd OpenOffice is leuk geprobeerd maar het is hetzelfde als WordPerfect via VirtualPC. Het blijft emuleren.

Ik ga voor Word. Ik vind het Office-pakket best wel goed werken op de mac. Het ziet er netjes uit, heeft behoorlijk wat goede functies (behalve Make Fit functie die WP3 had) en is compatibel met wintel.

Verder vind ik Nisus Compact en Free(classic-versie) echt een super-editor. Ik gebruik het vaak op m’n PB 520. Ik heb het vaak gebruikt in de intercity van Haarlem naar Utrecht om te schrijven. Met Nisus Free kan je je harde schijf helemaal uit zetten en het document in je RAM zetten.

Jammer dat Nisus Writer op OS X erg op TextEdit icm Mail lijkt.

Leuke tips allemaal, maar BBEdit is een texteditor en al helemaal geen voordelige. Als je veel HTML schrijft of andere code is dat een superapp, maar voor brieven een drama.

Textedit in OSX is echt zo beperkt nog niet. Word is voor bijna iedereen overkill maar een must in een mixed mac-wintel omgeving.

MS had gewoon een light versie moeten uitbrengen, maar light versies uitbrengen schijnt nu bijna niemand meer interessant te vinden

[quote:e939ffac55="kenmasters"]Tsja, OpenOffice... leuk als je Word niet kunt betalen en je persé legaal wilt doen maar echt geweldig vind ik het allemaal niet. Tuurlijk ben je compatibel en werkt het prima, ik wil ook absoluut het goede werk van de ontwikkelaars niet bekritiseren maar als ik met OpenOffice werk krijg ik echt het gevoel dat ik met Linux zit te werken. Niet dat er nou iets mis is met Linux ofzo, maar ik heb geen Mac gekocht om het net te laten lijken alsof ik met linux werk.

OpenOffice valt bij mij een beetje in dezelfde categorie als Gimp. Hele goede software, maar onder OSX heb ik zoiets van waaom zou je?[/quote:e939ffac55]
De interface is idd totaal niet aangepast voor de mac. Het schijnt zelfs nog tot 2005 te duren voordat ze zo ver zijn :oops: En de verbinding met Mysql werkt ook niet, maar verder is het wel stabiel en is er goed mee te werken.

Word crasht bij mij als ik iets selecteer. Ik moet hier nog eens iets aan doen…

Hans

[quote:53dd250f2c="Deskman"]Intro voor het historisch besef: (...) Word heeft tot versie 5.2 zijn wortels stevig in de Mac-wereld gehad. (...)[/quote:53dd250f2c]

Heel goed Deskman, Word liet zijn superioriteit het eerst goed zien op de Mac :apple: .
Ik weet nog goed dat ik verbaasd was hoe een tekstverwerker als Word WYSIWYG werkte, zonder het onbenullige ‘onderwaterscherm’ van Wordperfect. Pas toen Micro$oft windhoos introduceerde kon het ook lekker werken op de Intel-bakkies :smiley: .

Ik werk nog steeds met Word, maar bewaar al mijn bestanden in RTF-formaat. Deze zijn goed crossplatform en lekker klein; het standaardformaat van Word is ruimteverslindend en bevat bovendien gegevens over andere bestanden op de computer (een zeer duistere en kwalijke praktijk die volgens mij opzettelijk door Micro$oft is geïntroduceerd) :evil: .

[quote:0085293fbd="SanderQ"][quote:0085293fbd="Deskman"]Intro voor het historisch besef: (...) Word heeft tot versie 5.2 zijn wortels stevig in de Mac-wereld gehad. (...)[/quote:0085293fbd]

Heel goed Deskman, Word liet zijn superioriteit het eerst goed zien op de Mac :apple: .
Ik weet nog goed dat ik verbaasd was hoe een tekstverwerker als Word WYSIWYG werkte, zonder het onbenullige ‘onderwaterscherm’ van Wordperfect. Pas toen Micro$oft windhoos introduceerde kon het ook lekker werken op de Intel-bakkies :smiley: .
[/quote:0085293fbd]

WP was ook imposant op de mac. Terwijl vrienden om mij heen aan het ploeteren waren met onnozele DOS-codes, werkte WP1.0 MAC al grafisch. Destijds vond ik WP veel plezieriger werken dan Word. Word bemoeit zich veel te veel met instellingen e.d. (kun je uitzetten, ik weet het).

[quote:98ce3f279a="Richard Kruizinga"]WP was ook imposant op de mac.[/quote:98ce3f279a]

Ik heb ooit een illegale kopie van Word ingeruild voor een legale WP. Niks dan ellende. Mooi, dat wel, was helaas erg gevoelig voor veranderingen in het systeem. Na elke update werkte de boel niet meer. Toen nog een tijdje op MacWrite Pro gewerkt (afwisselend van Claris en Apple) maar kon er niet aan wennen.