Telfort pcmcia(AC775) EDGE kaart op Powerbook 15"

Ik denk dat moet ik maar even delen met jullie.

Het heeft even geduurd voor dat we het aan de praat hebben gekregen maar het werkt als een zonnetje nu.

Allereerst moet je de driver voor de Sierra aircard AC775 downloaden vanaf hier hier,het is de Panther driver maar doet het perfect in Tiger.

installeer die driver volgens de gebuiksaanwijzing

Nu moet je het goede modemscript downloaden vanaf hier pak ze uit en plaats ze in de map /Bibliotheek/ModemScripts/

nu open stop je de netwerk kaart in het pcmcia slot en open je de netwerk voorkeuren vanuit de systeemvoorkeuren

Als het goed is herkend OSX de nieuwe netwerkpoort en kun je daar de netwerk instellingen gaan instellen. onder

Onder modem selecteer je de generic G3 CID1(CID2 is voor als 1 niet werkt ) script en verander je in principe verder niks, dan ga je naar PPP en vul je bij accountnaam: telfortnl in, bij telefoonnummer vul je: internet in, bij wachtwoord vul je: password in.

Dan open je PPP opties en vink je uit :verstuur PPPecho pakketten en TCP header comprssie

Klik op pas nu toe en klik op verbind nu, nu zou je in ongeveer 10 seconden een EDGE verbinding moeten hebben

Happy surfen!

Overigens is dit een zeer gunstige manier van mobiel internetten, het gaat “redelijk” snel en het kost maar 30 euro per maand en dat is nogal een verschil tegen het vodafone/kpn abonnement van 75 euro per maand, je hebt overigens ook 1 gb traffic per maand.

Nou even een update:

Ik ben al een tijdje bezig geweest op een Powerbook 15inch een EDGE verbinding goed werkend te krijgen met een Sierra wireless 775 aircard op het Telfort nertwerk , het is me op zich wel gelukt maar er gaat elke keer steevast wat mis, na ongeveer 5 a 6 minuten is er geen internet meer. Het modem houdt gewoon verbinding (denk ik) en de Mac blijft ook denken dat de verbinding er nog steeds is.

Ik heb natuurlijk het verbindingslog bekeken en daar lijkt alles goed te gaan, de handshake en daar na word er een PPP verbinding gemaakt allemaal probleemloos het enige wat ik raar vindt is dat het niet uitmaakt wel wachtwoord en gebruikersnaam je gebruikt, de verbinding word gemaakt zonder problemen, gebruik je geen wachtwoord dan gaat het mis. Dit is natuurlijk niet een ramp maar wel raar .

Maar wat gaat er nu wel mis. Ik heb zo de analyse gedaan , Ik heb een ping geopend naar xs4all om te kijken wanneer de verbinding niet meer werkt zoals ie hoor te werken, daarnaast heb ik ook een [code:1:d78c51f5e1]sudo tcpdump -i ppp0[/code:1:d78c51f5e1] open staan om te zien wat voor traffic er daadwerkelijk voorbij komt. Dat gaat allemaal goed, weliswaar ietwat traag naar mijn mening maar er is een goed werkende verbinding(alleen de pingtijd is zeer onregelmatig). Na 5 minuten zie je dat de ping naar xs4all stil blijft staan en er word geen error gegeven en braaf gewacht tot ie de ping weer terug krijgt, uit de tcpdump zie ik ook dat er nog steeds requests worden gedaan maar er komt geen traffic meer terug. De internetverbinding blijft tot stand zo lang je em aan houd maar er is geen traffic mogelijk.

Ik heb allerlei verschillende scripts geprobeerd waar onder die van jou , met elke keer het zelfde resultaat dat na 5 a 6 minuten alle traffic “stalled”.

Ik heb haast het idee dat de wireless sierra 775 kaart vastloopt. Ik moet dan ook steenvast de kaart er weer uit trekken en er weer in stoppen om ueberhaupt weer een verbinding te kunnen maken. Nu heeft het bellen naar Telfort geen zin want zodra die het woord MacOSX horen gooien ze zowat de hoorn op de haak.

Ik hoop op een Netwerk OebieDoebie die me hier een tip kan geven …

Oplossing gevonden, ooit heb ik gespeeld met de Novamedia driver die een betaalde versie heeft, na dat ik het systemlog er nog eens goed op nagekeken had (tip van m10) vond ik inderdaad dat de driver er na 5 minuten mee ophoud, oplossing is de uninstaller van Novamedia er over heen te gooien en dan de aircard driver van sierra wireless er nog een keer over heen te gooien..

je kan je systeemlog bekijken terwijl je werkt door

[code:1:af891766bb]tail -f /var/log/system.log[/code:1:af891766bb] in te tikken

succes!!