terminal beheren op afstand.

Is het mogelijk om vanaf een andere plek, een bestaande terminal te beheren. Dus bijvorbeeld als je een terminal open hebt staan met IRC ofzo, en je wil die vanaf je werk beheren. om verder te gaan waar je gebleven bent.

ik heb al wat dingen geprobeert, maar dat werkte allemaal niet. ik weet in ieder geval dat het mogelijk is in linux.

Je kan hier voor de tool screen gebruiken. Screen is een prog. Dat het mogelijk maakt om meerder terminal sessies in een terminal te gebruiken. Sluit je terminal venster dan blijft screen in de achtergrond door draaien. Als je nu opnieuw inlogt kan je met screen -r je sessie aan je nieuwe (b.v. remoot ) terminal sessie koppelen. Voor verdere detials over screen zie "man screen"

bedankt, voor de reactie.

Ik ben echt een terminal n00b, maar ik wil het graag leren.

nogmaals bedankt.

ssh?

SSh moet ook kunnen en is ook veilig. Ik hen het echter nog nooit geprobeerd.

Hans

ssh is idd het protocol om remote in te loggen op je os x mac...

ssh <gebruikersnaam>@<computernaam>

en wanneer je screen draait kun je verder gaan waar je gebleven bent, om alle ins en outs te weten over screen kan je het best even man screen intikken op je terminal

Zij notitie:

ook wel slim om te zorgen dat je van buitenaf naar je computer bereikbaar bent:

dus als je een router hebt,je ssh poort te forwarden naar het interne ip van je OS X bak enzo.

zou zo lullig zijn als je ssh goed door hebt,screen door hebt,en dan alsnog ‘connection refused’ op een andere locatie etc. :slight_smile:

ssh is leuk, maar is er een online handleiding met de meeste gangbare comando's te vinden?

http://www.oreillynet.com/pub/ct/51

Verder is SSH alleen maar een protocol om ergens anders (secure) in te kunnen loggen. Ik beheer mijn xServe voor 90% zo. Een enkele keer moet ik er via Timbuktu iets op het scherm doen.

Je gebruikt je lokale terminal. Je hoeft op de andere computer niet eens ingelogd te zijn in de finder. Je hoeft dus ook niet daar een terminal open te zetten:

ssh login@IPadres
password: *******

Je kunt met root (niet zo verstandig om in te gaan rommelen) of admin of je eigen login op die manier heel veel bereiken.

o’Reilly maakt er een handzaam boekje voor, Learning Unix for OSX of Mac OSX Hacks, maar er zijn ook vette pillen. Ik heb een hoop actuele kennis uit MacOSX unleashed. van SAMS publishing. Allemaal bij Amazon te vinden onder OSX