terminal services windows 2003 en mac

Ik moet thuis regelmatig inloggen op de server op de zaak. Als ik via m'n G5 en Remote Desktop van Microsoft inlog, krijg ik nu de melding dat mijn licentie verlopen is. Nu is onze server volledig legaal en geregistreerd, doch een license pak aanschaffen voor een mac buitenshuis is een beetje te gortig, weet iemand misschien een makkelijkere oplossing, of eventueel een ander programma? De server draait Exchange en Windows 2003, mac is Tiger.

Kun je meer informatie geven over de huidige setup? Draait de server als Terminal Server, heb je Tcals of alleen de standaard Cals voor Server 2003.

Anders kun je gewoon de (beheerders-versie) terminal server functie van server 2003 inschakelen en als Administrator inloggen. Let op: Er mogen maar 2 administrator via een RDP sessie ingelogd zijn. Misschien dat dat het probleem is. Geef anders eens een inzicht in je volledige setup.

Als admin inloggen daar zijn de echte admins van je werk niet blij mee. Er is een licentie tekort bij je werkgever. Jij kan daar niets aan doen; op het melden na bij julie eigen ICT afdeling.

Ik bèn de systeembeheerder, ik ben een echte multi-platformer. Het punt is dat ik een licentie moet installeren voor mijn mac thuis, maar dat is het geld ook niet waard. Op dit moment log ik in via mijn pc thuis, maar de licentie voor terminal services staat standaard op 3 maanden dacht ik. Het is vreemd dat ik extra moet betalen voor een officieel geregistreerde server te kunnen besturen vanaf een externe locatie. Daarom zoek ik ook naar andere oplossingen, liefst legaal... :evil:

Zoiets hadden we een tijdje ook op ons werk: er is een register key voor je windows machine die er voor zorgt dat de terminal sever die licentie vrij geeft (en niet 3 maanden vast houdt voor je windows machine).

Ik zal eens kijken wat ik voor je kan vinden.

Hier hebben we een win 2000 servertje met terminal services waarop ik soms eens met de mac moet op inloggen. Ik doe dit ook met Remote Desktop van microsoft. En na 3 maanden werkt dat dus ook niet meer. Ik trash dan gewoon de map "RDC Crucial Server Information" en kan weer 3 maanden verder...

Goede tip, ga ik thuis proberen! :D

Als je zelf de systeembeheerder bent, dan is het probleem toch opgelost? Gewoon de Terminal Server in administration mode draaien en je kunt 2 gelijktijdige sessies als admin inloggen. In deze modus heeft de Terminal Server geen tijdslimiet en hoef je ook geen rare truuks uit te halen om in te kunnen loggen.

De tip heeft uitstekend gewerkt, dus ik kan nu weer via de mac in loggen, maar het is dus zo dat je standaard een licentie van 3 maanden krijgt om remote te kunnen inloggen, wil je meer, dan moet je license paks kopen...