terminal

hoe word ik superuser (su) in de terminal omgeving gelijk welk paswoord ik opgeef lukt niet en ik heb het wel nodig

bedankt

met sudo e.g. sudo ls

Je moet wel de root-user beschikbaar maken via NetInfo-Manager (in je utilities-map)

Beetje simpel gezegd, mocht je meer hulp nodig hebben, hoor ik het wel :wink:

[quote:e3dddc4be9="cabbie"]met sudo e.g. sudo ls[/quote:e3dddc4be9]

Ja kan ook, maar ik vroeg me af of je met ‘sudo’ alles kan wat ‘su’ kan…

[quote:2b5205cc36]hoe word ik superuser[/quote:2b5205cc36] Zo: [code:1:2b5205cc36]sudo passwd root[/code:1:2b5205cc36]

[quote:5520162217="PeterMeeuwsen"][quote:5520162217="cabbie"]met sudo e.g. sudo ls[/quote:5520162217]

Ja kan ook, maar ik vroeg me af of je met ‘sudo’ alles kan wat ‘su’ kan…[/quote:5520162217]

goeie vraag. Helaas weet ik het antwoord niet

tik in:

[code:1:6f4c2624d3]sudo -s[/code:1:6f4c2624d3]

vul je wachtwoord in… en klaar :slight_smile:

allemaal ferm bedankt maar ik weet niet welk paswoord ik heb voor de account root ik heb dat nooit moeten instellen tijdens de installatie !!!! enkel een beheerdersaccount waar ik altijd onder werk

greetz

thanks boelie perfect answer

had je reactie niet gelezen

thanks dude

[quote:e05b77f1d7="PeterMeeuwsen"]Je moet wel de root-user beschikbaar maken via NetInfo-Manager (in je utilities-map)

Beetje simpel gezegd, mocht je meer hulp nodig hebben, hoor ik het wel ;)[/quote:e05b77f1d7]

Als je sudo gebruikt hoef je verder niets te zetten via NetInfo-Manager.

sudo -s werkt prima hoor! sudo su trouwens ook. en je hoeft niks apart in te stellen.

hans

Ik doe altijd:

sudo bash
password (dit is het password van je eigen user-account, root is in principe gedisabled bij een standaard MacOsX 10.2x-installatie, en dat kan je lekker zo laten. From a unix perspective, is dit eigelijk raar geregeld trouwens)

Anyhoe, dan krijg je een bash-shell als root, dat zie je trouwens aan het ‘#’-je in plaats van het ‘%’-je (tcsh) of ‘$’ (bash). Druk op <ctrl>-d op een lege regel om deze nieuwe bash-shell te trashen, en weer gewoon no-no-user te zijn in een tcsh-tje… Bash is wat mij betreft een prettiger shell dan tcsh… Pas trouwens op dat je als root niet per ongeluk zaken intypt als rm -rf / (pleurt zonder verder iets te vragen je hele hd weg, bijvoorbeeld…)

suc6 :mrgreen:

Je hebt gelijk, van een unix-perspective is dit een beetje vreemd. Maar als je kijkt vanuit Apple' standpunt, dan is het vrij logisch. Je hoeft het alleen te gebruiken als je weet wat je doet en meeste OS 9 switchers weten dat niet.

Verder is het IMHO een stukje veiligheid als je sudo gebruikt, na 5 minuten heb je namelijk geen superuser rechten meer en dat voorkomt misbruik en je kan ook niet echt meer iets fout doen.