Test voor iChat 3.0

Weet niet of het hier al langs is gekomen... ik kan het in ieder geval niet vinden, maar er bestaat een manier om te kijken of iChat 3.0 werkt. Voeg in je contactpersonenlijst appleu3test01 of appleu3test02 toe met als type account AIM. Nu kun je checken of het werkt. Bij mij alles oké, maar kan nog steeds niet met iemand anders video- of audiochatten. Probleem ligt dus waarschijnlijk dus niet bij mij, maar bij de andere persoon. Hier nog een link met aanvullende informatie: [url]http://discussions.info.apple.com/webx?14@282.pqlUaxHqRn7.1@.68b03e9e[/url]

ik heb de test gedaan maar het gaat niet lukken met mij. er word gezegd dat ik niet greargeerd heb maar dat heb ik wel. en heb ze allebei uitgeprobeerd.

Maar nu weet je in ieder geval wel dat er ergens bij jou iets fout zit. Neig erg naar poorten die niet open staan in het modem, of een firewall die de boel verziekt.

oke ik ga kijken of het daar aan licht,

of kan ik met jou even testen

Ik raad echt iedereen die gezeik heeft met iChat de bovenstaande test te doen. Werkt het, dan ligt het probleem niet bij jou, werkt het niet... dan wel. Schept in ieder geval iets meer duidelijkheid.

Ik heb hetzelfde probleem. iChat werkt, maar audio/video chatten niet. Ik heb op m'n vorige adres dit probleem ooit opgelost door de juiste NAT instellingen te maken in de OS X firewall en in de router NAT instellingen. M'n Mac een fixed intern IP gegeven natuurlijk.

Dus die NAT poorten heb ik nu ook weer ingesteld, zowel in de OS X firewall als in de router. Mac weer een vast intern IP gegeven…

Maar het helpt geen bal. Ik heb de OS X firewall ook al een keer uitgezet, helpt ook niet. Het moet dus wel aan de router liggen, zou je zeggen.

Dit keer is het een router/modem in één (Thomson Speedtouch 510v4 met XS4ALL ADSL), van een ander merk/type en de instellingen zijn daardoor net wat anders. Je kan bijvoorbeeld geen ‘range’ aangeven, maar je moet poort voor poort ingeven. Schiet niet echt op maar het is te doen. Zie http://www.beeldbuijs.nl/ss.gif

[b:5d65f9d322]Is het überhaupt iemand gelukt om met een Speedtouch 510v4 te ‘videoChatten’??[/b:5d65f9d322]

Jawel... click onderstaande link. Gisteren is het mij eindelijk gelukt om de boel weer aan de praat te krijgen. Heeft wel even geduurd, maar achteraf was het natuurlijk weer iets heel simpels. Gezeur met een stom poortje dat ineens weer dicht stond. Zou je ook zo'n plaatje kunnen maken van wat je te zien krijgt als je hetvolgende doet? Open Terminal, typ telnet 10.0.0.138 en enter, dan je username en enter en vervolgens je password en enter. Nu zit je in je modem. Typ nat bindlist en enter. Als je van dat lijstje even een screenshot kunt maken en ergens posten kan ik je misschien verder helpen.

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=46809

Gaat ook wel met een appletje-eitje; [code:1:030a9b5e26] ------------------------------------------------------------------------ * * ______ SpeedTouch 510 * ___/_____/ * / /\ Version 4.2.7.16.0 * _____/__ / \ * _/ /_____/___ Copyright (c) 1999-2004, * // / / THOMSON * _______//_______/ / _/______ * / / / / / / * __/ / / / / / ___ * / / / _______/ / / / / / * /_/______/___________________/ /________/ /___/ * ___________ / * _ / / ___/ * / / / * _____/ / ________/ * /__________/ / * _____ /_____/ * / / /___/ * /____/ / * /___/ * ____/ * ------------------------------------------------------------------------ =>nat bindlist Application Proto Port ESP esp 1 FTP tcp 21 GRE gre 1 H323 tcp 1720 IKE udp 500 ILS tcp 389 ILS tcp 1002 IP6TO4 6to4 1 IRC tcp 6660-6670 JABBER tcp 5222 JABBER tcp 15222 PPTP tcp 1723 RAUDIO(PNA) tcp 7070 RTSP tcp 554 SIP udp 5060 => [/code:1:030a9b5e26]

BTW voor de volledigheid heb ik de firewall-instelling er ook even bijgezet;

[img:030a9b5e26]http://www.beeldbuijs.nl/were-here/ssv.gif[/img:030a9b5e26]
BTW de poorten passen er net niet helemaal in, maar lopen dus van 5060, 5190, 5297, 5298, 16384-16403 -> Dit is toch de bedoeling, of niet?

Wat ik frappant vind, is dat er in de Thomson Speedtouch gebruiksaanwijzing, online FAQ, etc altijd verwezen wordt naar de [browsergestuurde] NAPT settings, maar dat ik daar hier niets van terug zie. En andersom: Waarom kun je niet gewoon via telnet - of nog beter: een grafische interface- Eén en ander instellen?

Eigenlijk zouden de poorten van iChat standaard ingeprogrammeerd moeten zijn in dit lijstje natuurlijk…

Maar vertel, Zakske, wat moet ik doen?

Ja, die handleiding van Speedtouch is echt zwaar shit. Maar heb goed nieuws voor je... je hebt een poort dicht staan die de boel verziekt. Typ in Terminal telnet 10.0.0.138 en enter, dan weer zoals daarstraks je username en password. Typ nu, wel HEEL PRECIES, dus hoofdletters waar ze staan, het volgende: nat unbind application=SIP port=5060 en enter. Dan config save en enter. Vervolgens typ je system reboot en enter. Nu start je modem opnieuw op, no worries, is veilig. Als het goed is zou het nu wel moeten werken. Is dezelfde oplossing als voor iChat 2.1, zie onder.

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=34959&highlight=speedtouch+ichat

Erg vreemd. Je geeft duidelijk aan dat poort 5060 open moet staan zie ik op je plaatje, maar blijkbaar snapt je modem het niet helemaal.

Yep... het werkt :)

Ik heb even een willekeurig persoon lastig gevallen (zat in Californie toevallig!) :mrgreen:

Kan het niet zijn dat de 5060 poort qua UPD/TCP anders moet staan?

Tja, ik moet eerlijk toegeven dat ik niet erg veel snap van de dingen die je via je browser in je Speedtouch kunt veranderen. Ik vind het qua ondersteuning gewoon een klotemodem. Blij voor je dat het nu werkt.

Kijk, dat je een klotemodem op de markt zet, dat is één ding. Dat je XS4ALL zo gek krijgt om ze standaard bij hun ADSL abonnement te leveren, daar zal ome KPN wel weer de hand in hebben, lekker goedkoop waarschijnlijk.

Maar dat je dan allebei een joekel van een website hebt, zowel als XS4ALL als Thomson voor de Speedtouch modellen (speedtouch.nl) waarop geen FAQ te vinden is over iChat, dat is gewoon ERG SUF als je het mij vraagt.

Daarom ga ik ze maar eens vriendelijk vragen hier wat aan te doen, lijkt me een goed plan.

BTW ben je geëmigreerd naar NL? :wink:

Yep, smolt echt helemaal weg op mijn appartement. Gelukkig woont mijn moeder in NL en beschikt zij over een koele tuin. Besloten om daar een paar dagen mijn tent op te slaan. Moet hier helaas wel genoegen nemen met een Dell, is toch wel even wennen na zo lange tijd zonders Windows.