Testament

Heb een sooort testament, nou ja brief aan iemand als ik dood ga, Nu wil ik die ergens planten met een code ofzo die ervoor zorgt dat iemand die brief alleen kan openen als ze die code hebben. Wil dit met iets van een script doen. Iemand een idee?

was overlaatst zoiets op de tros radio online podcast, weet wel niet meer welke kdenk een week of 2, 3 terug

succes

Nu al een Testament? Je bent nog maar 15 of je moet ernstig ziek zijn dan heb ik niets gezegd! :(

Dit heet "weltschmerz" !

met schijfhupprogramma kun je een dmg aanmaken die met een wachtwoord (AES -128 dus heel veilig) beveiligd kan worden.

En dan wil iemand je testament openen als je op je 93ste komt te overlijden. Zou het dan nog werken met OS 144.9.3?

:| Misschien heeft hij daar wel schijt aan (zie: http://jimheeftschijt.toxic-design.nl/)

[quote:cd39b55de0="iPod Jimmy"]Heb een sooort testament, nou ja brief aan iemand als ik dood ga, Nu wil ik die ergens planten met een code ofzo die ervoor zorgt dat iemand die brief alleen kan openen als ze die code hebben. Wil dit met iets van een script doen. Iemand een idee?[/quote:cd39b55de0]

Een kluis kopen? Of er eentje in de bank huren?

je kunt het bestand versleutelen, bijvoorbeeld met macpgp, en dan die persoon de sleutel geven. Maar dan lijkt het me eenvoudiger de brief te printen, en nu alvast te geven in een dichte envelop. Tenslotte zul je de code van de versleuteling ook nu al moeten geven. Als je niet nu al wil vertellen dat er straks een brief komt, kun je het beste die envelop tussen je spullen bewaren, die worden wel uitgezocht als je dood bent. Hoef je ook niet nu al die sleutel te geven.

Een oplossing zonder scripts… dus niet waar je om gevraagd hebt, hoop dat je er toch wat aan hebt.

btw, hoe jong/oud/gezond/ziek je ook bent, een testament is nooit te vroeg.

Nee dit is meer een brief voor mensen van wie ik houdt met een boodschap. wil dan een code schrijven die ik altijd bij me zal dragen en dan bijvoorbeeld dat ik hem altijd aanpas aan de nieuwe technologie. zodat mensen hem altijd kunnen openen. Dat DMG kan dat ook met een ZIP file en hoe?

Dankjullie wel alvast!

Ik heb een soort laatste wil in een DMG met password op mijn Mac staan. Alleen mijn beste vriendin weet ervan en weet dat het password in mijn ring sta die ik nooit af doe. Dus, tenzij ik dusdanig verfrommelt om het leven kom dat mijn ring onherstelbaar verziekt is, kan men het lezen als Ruben vroegtijdig er tussenuit mocht knijpen.

Ipod Jimmy,

Normaal reageer ik eigenlijk niet zo vaak maar je tekst baart mij wel een beetje zorgen. Wellicht is er helemaal niets aan de hand maar wanneer je jouw tekst zo leest vind ik 'm appart voor een jongen van jouw leeftijd. Als er iets niet goed is laat je het ook toch weten? Met 1065 postings over de Mac en Ipod lijk je mij niet verlegen?

Lijkt me niet andig om het altijd bij je te hebben. Stel dat je in een auto ongeluk om komt waarin jij en je auto helemaal crispy gebakken worden door een brand. (Geen fijne gedachte, ik wil als ik oud ben gewoon op een dag niet meer wakker worden.)

Maar euh, zoals de vorige posters, je hebt geen plannen hoop ik toch? :wink: D’r komen nog zoveel mooie gadgets van Apple in de toekomst, zonde om die te missen.

Uuh, jij mag nog helemaal niet een testament schrijven je bent nog niet 16. Als je echt een testament wilt dat niet nietig kan worden verklaart door rechter, is het beter om dit door een notaris te laten doen. Dan weet je zeker dat de testament aan de regeltjes voldoet. Overigens is een condicil niet geld als het getikt is, moet alleen handgeschreven zijn. Maar goed, dit is het enigste qua testamenten/condiciles wat me opa de notaris aan mij verteld.

[quote:7ca04255f4="Dinkum"]Ipod Jimmy,

Normaal reageer ik eigenlijk niet zo vaak maar je tekst baart mij wel een beetje zorgen. Wellicht is er helemaal niets aan de hand maar wanneer je jouw tekst zo leest vind ik 'm appart voor een jongen van jouw leeftijd. Als er iets niet goed is laat je het ook toch weten? Met 1065 postings over de Mac en Ipod lijk je mij niet verlegen?[/quote:7ca04255f4]

Wat bedoel je precies allemaal? booral bij de laatste zin…

[quote:7ca04255f4=“wdeboer”]Uuh, jij mag nog helemaal niet een testament schrijven je bent nog niet 16. Als je echt een testament wilt dat niet nietig kan worden verklaart door rechter, is het beter om dit door een notaris te laten doen. Dan weet je zeker dat de testament aan de regeltjes voldoet. Overigens is een condicil niet geld als het getikt is, moet alleen handgeschreven zijn. Maar goed, dit is het enigste qua testamenten/condiciles wat me opa de notaris aan mij verteld.[/quote:7ca04255f4]

Ik schrijf ook geen testament. Ik schrijf zoals ik in mijn eerste post al zei: " nou ja brief aan iemand als ik dood ga". Mag dat ook niet?

Oh ja Ruben: Hoe heb je die DMG dan zo gecodeerd?

[quote:bf082526f4="Dinkum"]Ipod Jimmy, Normaal reageer ik eigenlijk niet zo vaak maar je tekst baart mij wel een beetje zorgen. Wellicht is er helemaal niets aan de hand maar wanneer je jouw tekst zo leest vind ik 'm appart voor een jongen van jouw leeftijd. Als er iets niet goed is laat je het ook toch weten? Met 1065 postings over de Mac en Ipod lijk je mij niet verlegen?[/quote:bf082526f4] [quote:bf082526f4="wdeboer"]Uuh, jij mag nog helemaal niet een testament schrijven je bent nog niet 16. Als je echt een testament wilt dat niet nietig kan worden verklaart door rechter, is het beter om dit door een notaris te laten doen. Dan weet je zeker dat de testament aan de regeltjes voldoet. Overigens is een condicil niet geld als het getikt is, moet alleen handgeschreven zijn. Maar goed, dit is het enigste qua testamenten/condiciles wat me opa de notaris aan mij verteld.[/quote:bf082526f4]

Wat zeuren jullie nou toch!
Laat die jongen toch zijn gang gaan.
Hij doet er toch niemand kwaad mee?!

Er is ook niks mee maar als hij dingen wilt gaan verdelen met zijn geliefden....

Och, kom nou toch ....!

[quote:390f83c6da="habay"]met schijfhupprogramma kun je een dmg aanmaken die met een wachtwoord (AES -128 dus heel veilig) beveiligd kan worden.[/quote:390f83c6da] Das' een verdomd goed tip, die wist ik nog niet. Handig voor gevoelige info enzo.

Inderdaad een goede tip en niet eens alleen voor je testament :P