Teveel fonts in Indesign & Illustrator

Dag mensen,

als ik Suitcase van enkele fonts heb voorzien (en geactiveerd) dan krijg ik in Indesign & Illustrator tóch nog een hele waslijst van andere fonts te zien.
Ik heb reeds naar een oplossing op het forum gezocht maar vond geen direct antwoord.
Wél stuitte ik op mensen die problemen kregen doordat ze de ‘prefs weggooiden’?
Nou ben ik niet al te handig op systeemgebied, en van zulke meldingen breekt dus het angstzweet me al uit.
Kan iemand me een veilige manier uitleggen om van die overbodige fonts af te komen?
(Draai trouwens CS2 op Panter 10.3.9)

Bij voorbaat mijn dank.

Bert

Om het extra onoverzichtelijk te maken gebruikt Adobe een eigen fontmap in: bibliotheek/application support/adobe/fonts (naast de stuk of vijf locaties waar OSx haar fonts bewaart) als je ze daar weghaalt en zet op de centrale lokatie waar je de rest van je fonts bewaart en beheert ben je er vanaf. Maak voor de zekerheid een kopietje van de inhoud van dat mapje, dan kan je ze ook weer terug zetten als het problemen geeft.

Wat zouden de andere 4 locaties zijn? Ik kan er maar 1 vinden???

1 - Gebruikerslettertypen: HD / Gebruikers / Gebruikersnaam / Bibliotheek / Fonts 2 - Lokale lettertypen: HD / Bibliotheek / Fonts 3 - Systeemlettertypen: HD / Systeem / Bibliotheek / Fonts 4 - Classic-lettertypen: HD / Systeem / Fonts 5 - Netwerklettertypen: Netwerk / Biblioheek / Fonts

Komen Fonts tweemaal voor, dan wordt dit opgelost in de volgorde zoals ze zijn geïnstalleerd: Gebruiker, Lokaal, Netwerk, Systeem en Classic.

Met dank aan: “Snel op weg, MacOSX Tiger”

Het systeem zelf heeft ook fonts nodig. Maar deze zijn gewoon zichtbaar in Illustrator e.d. Pas dus op met het weghalen van ”overbodige” fonts.

[quote:45bdd6fdf2="Zora la rousse"]Het systeem zelf heeft ook fonts nodig. Maar deze zijn gewoon zichtbaar in Illustrator e.d. Pas dus op met het weghalen van ”overbodige” fonts.[/quote:45bdd6fdf2]

Klopt, maar die staan niet in de application support/adobe/fonts map maar in de system/library/fonts

Pruning Excess Fonts in OSX

de font map waar eagerbob het over heeft is de grote boosdoener, je kunt daar de meeste fonts ongestraft uithalen, alleen staat er ook een mapje [b:aef80ef4e7]'reqrd'[/b:aef80ef4e7] die moet je zeker [b:aef80ef4e7]laten staan![/b:aef80ef4e7]

[img:aef80ef4e7]http://home.wanadoo.nl/franzle/macosx/adobefontsopruimen01.jpg[/img:aef80ef4e7]

[img:aef80ef4e7]http://home.wanadoo.nl/franzle/macosx/adobefontsopruimen02.jpg[/img:aef80ef4e7]

Tjongejonge, wat zou ik toch moeten zonder jullie. Het is gelukt! Nogmaals mijn dank!! In eerste instantie gebeurde er nix; bleek ik de verkeerde map verplaatst te hebben (bsmith/bibliotheek/application support/adobe/)Fonts). Er zaten slechts 4 AdobeFnt05.lst bestanden in. De tweede poging was wél succesvol; MacHD/Bibliotheek/ApplicationSupport/Adobe/Fonts, bleek een heleboel fonts te herbergen. Alleen 'Reqrd' laten staan. Ill en Indesign opgestart en een héérlijk kort en overzichtelijk lijstje! Toppie!

Groet!

Bert

Ik heb inderdaad al een keer gehad dat mijn mac er niets meer van snapte toen ik ze had weg gehaald.

Ik wist alleen niet dat Apple ze zo gezellig mogelijk verspreid had. Wat een gedoe. Maar we komen er wel :slight_smile:

Bedankt!!!

[url=http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=122011&tstart=0]Dit[/url] is ook een erg handig artikel over Mac OS X's fontmanagement.