TFT geeft slecht beeld

Ik had een TFT-scherm over, en heb deze zojuist aangesloten op mijn powermac g4 ter vervanging van een logge CRT.

Maar het beeld is niet helemaal lekker. Op eerste gezicht lijkt het allemaal prima, maar als je wat beter kijkt valt op dat vooral de letters niet mooi scherp zijn. Beetje brokkelig hier en daar.
Ik dacht dat er iets verkeerd stond bij Anti Aliasing, maar daar kon ik niks vinden.
Wat me wel opviel is onder ’ Over deze Mac’ dat er bij beeldscherm het volgende staat:

hp L1520:
Beeldschermtype: CRT
Resolutie: 1024 x 768 @ 75 Hz
Diepte: 32-bits kleur
Core Image: Niet ondersteund
Hoofdbeeldscherm: Ja
Synchrone weergave: Uit
On line: Ja
Quartz Extreme: Ondersteund
Rotatie: Ondersteund
Beeldscherm:
On line: Nee
Status: Geen beeldscherm aangesloten

Dit klopt dus niet helemaal, en ik geloof dat dit de problemen veroorzaakt. Ten eerste is het geen CRT scherm en weet ik niet hoe ik deze instelling kan veranderen. En bij Beeldscherm Online: nee begrijp ik het ook niet helemaal?! :?

Is er iemand die een idee heeft wat ik kan ondernemen?

Kies eens een hogere resolutie, wil nog wel eens beter zijn.

1024x768 is wel het maximale. Het is een 15'' schermpje..

Zo te zien 'denkt' je Mac dat er nog steeds een CRT aanhangt. Even PRAM resetten of, als dat niet helpt, de NVRAM resetten:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=2238

Heb je al eens op de knop 'Detecteer beeldschermen' gedrukt? (te vinden bij de systeemvoorkeurenbeeldschermen). Misschien dat dit helpt?

Detecteer beeldschermen heb ik al meerdere keren geprobeerd.

Ik heb net dat PRAM gereset. Maar hij staat nog steeds op CRT…

De mogelijk voor Open-Firmware systemen om NVRAM te resetten is mij niet geheel duidelijk, en ik weet eigenlijk ook niet wat dat is… :oops:

Ik denk dat dat CRT eerder een foutje is in de database op de Mac; ten eerste maakt het voor de machine niet uit of het een CRT of LCD scherm is - hetzelfde sgnaal wordt uitgestuurd, en ten tweede herkent 'ie wel de hp L1520, wat toch echt de modelnaam van een LCD-scherm is. Wat eerder raar is, is dat bij Status "Geen beeldscherm aangesloten" staat.

Heb je de mogelijkheid om het scherm eens aan een andere machine te hangen?

NVRAM wissen na uitzetten compu; machine aanzetten en command-alt-P-R ingedrukt houden.

In tegenstelling tot dit doen na een herstart wist ie nu ook je VideoRam.

mzl

Ik begrijp er niet meer zoveel van geloof ik... Ik begrijp niet helemaal hoe ik nu dat NVRAM moet resetten?! Wat ik had gedaan is: command+alt+P+R bij opstarten voor het grijs scherm en ingedrukt houden totdat ik 2x maal het startgeluid heb gehoord.

Dat heeft niks opgeleverd. Doe ik iets verkeerd?

In de tussentijd heb ik ook eens een firmware upgrade gedaan van de ATI Radeon 9000 pro die er in zit. Heeft helaas ook niks opgeleverd.

[url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=311746&highlight=nvram+resetten#311746]Klik[/url] hier maar eens.

NVRAM resetten is ook gelukt.

Echter opnieuw geen resultaat. Op de site van Apple is er ook veel te vinden (bij Discussies) over het verkeerd detecteren van een LCD/TFT scherm, helaas zonder oplossing.

Ik denk dat ik het maar zo laat. :frowning:

Zet hem eens op 60Hz. Dat wil al wel betere resultaten geven bij TFT's.

NOu dat zelfde gevoel heb ik bij mijn Imac G5 17 inch echt waarde loos. als je er een ati kaart in hebt hangen kunje even kijken of de display utils van ati je verderkunnen helpen www.ati.com