The application Mail has unexpectedly quit - Hrm....

G4/450 dual, genoeg RAM, OS 9.2.2 + OSX, gebruik 9.2.2. eigenlijk nauwelijks. Alles werkt perfect in tegenstelling tot wat ik soms lees hier en daar. Nu steekt er toch iets vreemds de kop op en tjsa, nu merk ik dat ik met een totaal voor mij onbekend OS werk, want ik weet niet waar ik het zoeken moet:

[img:post_uid1]http://www.wendyfredzess.nl/MacOSX/Mail_Quit.jpg[/img:post_uid1]

Dit gebeurt als ik Mail heb opgestart, een inkomend mailtje markeer waardoor ik 'm kan lezen, vervolgens reply en wanneer ik op Send druk, klapt 'ie eruit. En dit niet 1 keer, nee alle keren, totdat ik herstart, maar da's raar, want Mail is het eerste programma wat ik na aanzetten van mijn Mac opstart, en dus verder niets.

Bekend probleem?  ???

Een zeer bekend probleem en een zeer irritant probleem... Wat de oorzaak is, ik heb geen idee, dat is iets voor de techneuten hier...  wat ik je wel kan vertellen is dat het probleem zich bij mij niet meer voordeed nadat ik een clean install had gedaan met Jaguar, dus geen 9.2 meer... En aangezien je dat toch al nauwelijks meer gebruikt, is dat misschien een idee...

Je kan misschien proberen de prefs weg te gooien en als dat niet helpt, opnieuw installeren. Ik ben geen èchte techneut maar daar zou ik mee beginnen. Wel ff backups maken van dingen die je gaat vervangen en zo. In de 'Library' folder ( in 'System' ) zit een map 'Mail'. Daar staan al je mailtjes + attachments en zo in. Met name deze is erg handig om te backuppen (zelfs als je geen problemen hebt).

Sterkte d'rmee…

[quote:post_uid0="Amsterdam"]Dit gebeurt als ik Mail heb opgestart, een inkomend mailtje markeer waardoor ik 'm kan lezen, vervolgens reply en wanneer ik op Send druk, klapt 'ie eruit. En dit niet 1 keer, nee alle keren, totdat ik herstart, maar da's raar, want Mail is het eerste programma wat ik na aanzetten van mijn Mac opstart, en dus verder niets.[/quote:post_uid0] Het is inderdaad een bekend en zeer lastig te traceren probleem. Door de grote hoeveelheid redenen waardoor Mail er mee kan stoppen. Ik heb een aantal oplossingen voor je, maar om die allemaal te geven gaat wat ver. Even voor mijn informatie: Systeem X.2.1? En heb je alleen problemen bij het geven van een reply? Je kunt wel alle mailtjes gewoon lezen en nieuwe mail versturen zonder Quit? Staan de geadresseerden bij een reply in je adresboek? En heb je het probleem ineens of na een update of andere installatie? Je hebt ook geen problemen met passwords o.i.d? En na een herstart van het OS heb je helemaal geen problemen meer? Heb je uit een eerdere OSX versie mail geimporteerd? Ik weet het: een heleboel vragen. Maar met de antwoorden erbij komen we wellicht wat verder.

God, wat moet ik zonder jullie?

Nou daar gaat we Steve, antwoord op je vragen en alvast bedankt:

• Systeem X.2.1

• Probleem doet zich voor bij klikken "Send" button, probleem doet zich dus ook voor bij het verzenden van mail via menu.

• Mail kan ik gewoon checken en lezen, maar niet versturen (ook geen nieuwe mail).

• De geadresseerden staan in Address Book, heb verse mail geprobeerd te zenden en een mail geprobeerd te replyen, beide quitten Mail.

• Ik heb het probleem "opeens". Internet Exploder quit er af en toe ook zomaar mee, maar na een Herstart (en soms niet eens na een Herstart) doet die app het gewoon weer.

• Heb geen update en geen installatie gedaan wat dat zou kunnen veroorzaken (ssssjt, ik heb Windows XP geinstalleerd, maar niet verder vertellen LOL geintje).

• Geen problemen met passwords, heb m'n Prefs goed nagegekeken, maar alles is goed, Mail werkte perfect tot eergisteren dus.

• Heb niet uit een eerdere OSX versie geimporteerd want OSX.1 heeft hier nooit opgestaan.

• Enige reden waarom ik OS9 niet trash is omdat Panasonic nog geen driver heeft voor mijn Panasonic NV-EX3 digitale videocamera en ik dus alleen van de OS9-versie van iMovie kan gebruiken om video te frutselen.

• Tiny, ik ga dat even doen die System/Library/Mail toestand backuppen. Ben toch wel in de war, in OS9 had ik niet zo snel een vraag gesteld hier, shit ik moet weer bijleren! Hehehe…

• Gatekeeper, jouw oplossing is de laatste die ik ga doen, dan maar geen iMovie, wel jammer van mijn digitale camera, hopelijk komen ze gauw met een driver.

Moet eerlijk zeggen trouwens dat mijn PowerBook met ALLEEN OSX.2.1 als een tierelier werkt inderdaad, daar heb ik geen enkel probleem met alle apps. Zou het toch iets te maken hebben met dat OS9 wat er op m'n G4 nog op staat? Hrm....ik denk er sterk over om OS9 maar lekker te vergeten...

Laat OS9 er voorlopig maar even op staan. Heb je aparte partities voor 9 en X? Is wel beter. Kijk maar eens in andere posts. Maar goed die Mail:

We beginnen simpel:
Kijk in de voorkeuren van Mail. Accounts/wijzig/Account info. Is de juiste SMTP server gekozen? Klik opties… identiteitscontrole moet UIT staan. Is dit allemaal OK? Gaan we verder.
Gooi de voorkeuren van mail weg: Thuis/Bibliotheek/Preferences/com.apple.mail.plist
Repareer de permissions: Start het schijfhulpprogramma. In map Hulpprogramma's. Selecteer de schijf en klik de tab schijf EHBO. Klik Herstel volumebevoegdheden.
Mocht dit niet helpen, kun je altijd het Mail programma opnieuw installeren. Backup voor alle zekerheid al je in/uitkomende mail.
Haal Pacifist op bij versiontracker. Is shareware, maar je kunt het gewoon gebruiken.
Plaats installatieschijf 1 van de Jaguar. Start Pacifist. Wacht tot het aftellen is gebeurd en klik not yet. Mail.app kun je vinden in:
MacosX install/System/Installation/Packages/Dutch.pkg/open/Applications/Mail.app. Klik slotje rechts boven en geef wachtwoord. Klik Install links boven.
Probeer het en lukt het niet gaan we gewoon nog wat verder.
Succes!

Steve *OMHELS* je bent GEWELDIG!  :)

Voor alle andere mensen die dit probleem ooit mochten krijgen of reeds hebben, hier het een en ander wat ik heb gedaan:

In [b:post_uid1]Users/MijnDirectory/Library/Preferences[/b:post_uid1] heb ik het bestand [i:post_uid1]com.apple.mail.plist[/i:post_uid1] weggegooid. Prullenmand geleegd.

Vervolgens heb ik in [b:post_uid1]Applications/Utilities[/b:post_uid1] de applicatie [i:post_uid1]Disk Utility[/i:post_uid1] gestart, schijf geselecteerd, de tab [i:post_uid1]First Aid[/i:post_uid1] gekozen en op [i:post_uid1]Repair Disk Permissions[/i:post_uid1] geklikt.

[img:post_uid1]http://www.wendyfredzess.nl/MacOSX/DiskUtil.jpg[/img:post_uid1]

Weer geherstart.

Na herstart heb ik Mail weer opgestart en dan krijg je deze melding:

[img:post_uid1]http://www.wendyfredzess.nl/MacOSX/ImportMailboxes.jpg[/img:post_uid1]

Hier heb ik [i:post_uid1]No[/i:post_uid1] gekozen.

Heb mail gecheckt, gelezen, verzonden en geforward en ALLES werkt.
Mijn grote dank aan Steve. Hij heeft niet alleen het probleem opgelost, maar ik heb ook weer wat geleerd!

Dank jullie wel allemaal, ben zo blij als een kind.  :D

Wow! Amsterdam. Dat is nog eens feedback! :D Wat een feest om jou een voor de hand liggende oplossing aan te kunnen bieden! Ben blij dat het weer allemaal OK is. Maar het is echt te veel eer. Nog een vraagje: Heb je een speciale reden om niet de Nederlandse taal(modules) te gebruiken in OSX?

LOL nooit te veel eer, ik ben nou eenmaal geen techneut en om heel eerlijk te zijn, ik durfde uit die directory (gatver ik praat als een PC loser) niets weg te gooien...alle eer dus!

Waarom ik Engelstalige OSX heb? Gewoon, vind ik leuk. Heb ook Jaguar met Engels boekje erbij gekocht, wilde gewoon geen Nederlands. Bovendien heb ik MacVrienden in het buitenland zitten. Als zij me wat gaan uitleggen moet ik eerst vertalen, nu niet. Ik weet dat ik een andere taal kan selecteren als ik dat zou willen.

Nogmaals, geweldig bedankt, ik ben echt hartstikke blij. Mag ik vragen wat jij eigenlijk met Macs doet precies? Vast niet alleen maar "internetten" met een Hotmail-account LOL :stuck_out_tongue:

:smiley:

[quote:post_uid0="Amsterdam"]Waarom ik Engelstalige OSX heb? Gewoon, vind ik leuk. Heb ook Jaguar met Engels boekje erbij gekocht, wilde gewoon geen Nederlands.[/quote:post_uid0] Your not the only one.

LOL Torz, dunno why I wanted to have the English version of it all, but I thought it all sounded a bit more exciting in English, don't you agree my friend? LMAO

Translation of LMAO in Dutch: ILMRE

[quote:post_uid0="Amsterdam"]Mag ik vragen wat jij eigenlijk met Macs doet precies? Vast niet alleen maar "internetten" met een Hotmail-account LOL[/quote:post_uid0] Ik doe inderdaad wel wat meer met de Mac dan mailtjes ophalen en versturen. :D Maar een opsomming geven zal op sommigen overkomen als blufferij en borstklopperij. Daar hou ik ook niet zo van. Laten we het houden op een erg goed belegde internationale boterham ;)

[quote:post_uid2]Maar een opsomming geven zal op sommigen overkomen als blufferij en borstklopperij.[/quote:post_uid2]

Ach, da's pure jaloezie! Het is je gegund enne…eet smakelijk!  ;)

[quote:post_uid0="Amsterdam"]LOL Torz, dunno why I wanted to have the English version of it all, but I thought it all sounded a bit more exciting in English, don't you agree my friend? LMAO

Translation of LMAO in Dutch: ILMRE[/quote:post_uid0]
LULAS

LMAO WAT!? HAHAHAHAHAHA! LULAS2U2  :D

eeeh, hoe kan ik pop 3 mail in progr. mail krijgen? bedankt,

eko

Begin even een nieuw topic en geef aan wat precies het PROBLEEM is. Pop mail ophalen hoort standaard te werken. Met dit soort posts kan niemand iets. Geef ook de systeemversie en (update)geschiedenis.

LOL Steve, nou niet verwend raken door die screendumps van mij he?  :p  ;)

Ik vrees dat ik door je verwennerij al te veel verpest ben ;) Luxe went snel :p