The Coloursync blues - hoe werkt het? En werkt het?

Ik krijg al tijden een colorsyncprofiel meegeleverd bij de scans van de lithograaf. Dus heb ik het in photoshop geactiveerd. Maar dan? Hoe weet xpress wat voor profiel ik gebruik? En hoe weet de epson klerenprinter het? Of de drukker? Heeft niet elk apparaat of drukker een ander profiel? Hoe stel je dat af?

Ik heb geen flauw idee en uit diverse artikelen uit bv de Publish krijg ik het gevoel dat zij het ook niet helemaal snappen. Waar begint zoiets?

Oh my god!!! Worst nightmare!! Die kleurprofielen..brrrrr... Ok zal us ff wat proberen: Wat belangrijk is voor het kleurgebruik op je computer is een gecalibreerd beelscherm. Dit is vrij kostbaar. Je kan dus ook gebruik maken van voorintellingen die met Photoshop geleverd worden. Bij drukwerk moet je dan dus ook weten wat het profiel van de drukker is (Euroscale, US etc..). In principe zullen de scans van je lithograaf al de goede profielen bevatten. Ik heb ze niet aanstaan om rare kleurafwijkingen te voorkomen. Je kan ook ff met je lithograaf een afspraak maken dattie jou zijn instellingen ff geeft...en ja kleurbeheer is het lastigste wat er is!! (zie Publish)

Snap ik. Maar wij werken met verschillende drukkers. De ene is beter met verpakkingen, de ander huisstijlen en weer een ander met full colour. Ik kan toch niet zo veel profielen gebruiken? Bovendien hoe weet de epson dat er een bep. profiel in zit? Heeft epson weer niet een eigen profiel om de inkt op een bep. manier te doen gedragen? Er stonden hele verhalen in de publish over. Maar allemaal b*llshit, want ze vermeden 'echte' situaties.  ???

Oh ja!, en indesign werkt ook met profielen. Als ik nix instel dan zijn de kleuren werkelijk gifgroen of gifgeel ed. Vreemd, want illustrator is praktisch indesign en heeft wel een perfecte kleurweergave. ???

Blijkbaar hebben jullie niet veel kaas gegeten van het ganse kleurmanagement verhaal en dan werken jullie nog met beelden ook?? ga eens naar www.digitaldog.NET en klik op tricks. Daar zie een je pak aan pdf's staan over colormanagement ,tenminste als je overweg kan met de engelse taal. Dringend eens wat bijschaven want een goed profiel is alles om een goed beeld te hebben of een scherm nu gecalibreerd is of niet. Hoewel dat je er van uit gaat natuurlijk dat iemand die met beelden werkt ook zijn monitor calibreerd. Kost natuurlijk zo een 500 a 600 € af te zien van welk merk je een calibrator koopt. En éénmalig laten doen vergeet dat ook maar een scherm moet je minstens wekelijks hercalibreren.

nou,nou,nou..zeg voor een unregisterd figuur hebbie wel beetje grote mond zeg....twas maar een vraag...and some reason you explain your doubts about our knowledge of the English language? Shame on you!! :p

SORRY....als je het zo hebt begrepen was niet de bedoeling !

Ok no prob..sand on it...(zand erover).. Tja het blijft dus wel een heel gedoe dat kleurmanagement. Ik heb hier bv te maken met cd's met fotomaterialen van heel de wereld incl. de USA profielen, Azië..en weet ik nog wat meer. 1 ding is duidelijk. Amerikanen kunnen niet fotograferen! Zal wel ff je tip opvolgen en gaan kijken op de site. Moet ook maar eens met de lithograaf het er over hebben (voor de tigste x). Bedankt voor je bijdrage, denk dat mmmarco er ook wel wat aan heeft!

Jep. En amerikanen (of in ieder geval New Yorkers) kunnen echt niet fotograferen. en ook niet retoucheren.... Maar voor coloursync was jouw bedrijf er zeker nog niet, digital guru. Wij hebben gewoon goede lithograven en drukkers. Aan het eind vd rit een kleurproef voor beoordeling en de drukker en klaar. Het beeldscherm kun je beter gewoon nooit vertrouwen. De printer al helemaal niet. Met deze instelling kom je er altijd. Alleen ik dacht dat we met coloursync misschien van de kleurproeven af konden ofzo. En indesign schijnt ze nodig te hebben. Thats all..

Dat amerikanen niet kunnen fotograferen....hmmmm niet mee akkoord. retoucheren laat ik buiten kijf, alleen ze zijn meer kitch gewoon werken anders. En ja hoor in de BeNe landen hebben we ook goeie zelfs hele goeie zitten. Wat betreft die monitor,die kan je 100 percent vertrouwen indien je hem calibreert. net hetzelfde als je printer. Heb onlangs een curcus gevolgd van Gretagg over calibreren en een   jaar geleden een van Kodak, wel als je deze dingen hebt gezien bekijk je alles anders. Dan zie je een beeld op scherm dat er net zo uitkomt op de printer. DAN kan je werken en vlot werken en ook goed werk afleveren. Ben zelf fotograaf en zit al een zestal jaren in de digitale fotografie.En ook daar zit hem het probleem dat sommigen investeren in materiaal, duur materiaal maar niet eens de moeite nemen hun systeem te  laten afstellen en dan verwonderd zijn dat ze  er toch niet uitkrijgen wat ze er van verwachten.... Colorsync blues.....iedereen zou dit in zijn bezit moeten hebben. :)

[quote:post_uid0="MacMickey"]... 1 ding is duidelijk. Amerikanen kunnen niet fotograferen!...[/quote:post_uid0] [i:post_uid0]En Betweterige Hollanders en Kletsende Fransozen en Chinezen en Domme Belgen en Dikke Fritsen en Vrouwenlopende Spaghettis en Alle Andere Enzovoortlanders evenmin?[/i:post_uid0]

Nou Moe. Waar haal je zo'n platitude vandaan? Moet er nog zand zijn?
:frowning:

ja beetje ongenuanceerd was het wel..maar als je ziet wat voor rommel ik aan beelden op cd binnenkrijg!! Ik heb dus niet over goede originele dia's enzo maar beelden die bv hotels laten maken door "proffesionele" fotograven. Kan ook zijn dat dat door andere volledig verklooid wordt..maaruh het is over het algemeen niet zo best...Geef mij Frans Lemmens dan maar! (Om maar us iemand te noemen)

Ok ,Ok we dwalen een beetje af. (Maar onze zuiderburen zijn typografisch wel erg goed onderlegd ;-) Misschien moet er anders maar een apart topic voor komen: "Geografie en talent?" Als iemand het belangrijk genoeg vindt, ga je gang...

Welke cursus heb je gevolgt digitalguru en waar.hoe duur/ is ie er nog / was het een fotocursus / input please?!

En de -oude- apple monitoren met zo'n 'oog'? Is dat ook coloursync? Dacht het wel, maar werkt het?

Persoonlijk is voor mij de beste cursus, eenmaal per jaar naar de states trekken. Daar leer je tenminste de " dirthy" tricks van photoshop. of lid worden van de national association of photoshop professionals, www.photoshopuser.com. Kost ongeveer 100 $ per jaar en je krijgt er een schitterend tijdschrift voor in de bus. ik ga elk jaar naar een bijeenkomst daar, en je bent daar dan wel met een paar duizend aanwezigen die allen geboeid kunnen meevolgen. Je monitor, laat het zo stellen dat een monitor waar je dagelijks op werkt na vier jaar mag verhuizen naar een andere afdeling. tal van calibratietesten hebben me geleerd dat bij de meeste beeldschermen na drie jaar het beste er af is en je op het randje zit van wat nog juist kan. En dan spreek ik hier van de klassieke bende, apple etc... La Cie en Barco draaien iets langer mee.

$ 100 is goedkoper dan de ComputerArts van 15 euro per issue! Ik zal de site eens nazoeken...Maar de states dat lukt me helaas niet.. ???