The future of Pro Audio - say bey to VST

Voor de meeste Pro-Audio gebruikers is het OSX tijdperk begonnen. De meeste Audio-Apps zoals logic, cubase, reason, ... zijn geporteerd naar X. Ik hoor wel nog veel de opmerking "Mijn VST plugins zijn nog steeds niet uit op OSX". Wel de meeste VST-plug ins zullen ook niet naar X verhuizen. Waarom? Veel VST's werden gemaakt door hobbyisten die nu met totaal andere dingen bezig zijn. Apple van zijn kant, nooit te beroerd om een nieuwe standaard te ontwikkelen heeft dan ook in OSX al plaats gemaakt voor een nieuw soort plug ins 'Audio Units'. Audio Units kunnen in tegenstelling tot VST's gebruikt worden door elke app die overweg kan met audio. Bvb de geweldige reverb die je in Logic gebruikt op je nieuwgebakken massive floorfiller, kan je dan ook bvb gebruiken op de tracks die je in iTunes draait. Of bvb de 32 band EQ van iTunes gebruiken in Reason. M.a.w. Alle plugins werken op alle apps. Momenteel ondersteund enkel Logic deze nieuwe standaard.

Wie logic bezit kan al even deze AU(beta) uittesten. Niet vergeteten dat je deze niet in je vst folder moet steken maar in de componements folder die zich ook bevind in de bibliotheek>audio>plug ins

Op www.osxaudio.com staat een poll met 'Wat is de beste toekomst plugin voor OS X'

VST 9%
AudioUnits 83 %
RTAS 3%
MAS 4%
Iets anders 1%

AudioUnits is dus blijkbaar het beste volgens de profs!

Dennis

mja is logish he. stel dat je mp3 enkel in één programmatje zou kunnen draaien, voor iTunes zou je een ander formaat nodig hebben en op je iPod ook weer een ander formaat. MP3 zou geen lang leven beschoren zijn geweest. Compatibiliteit is momenteel denk ik  nr 1 op iedere devellopers to do list. kijk maar naar [url=http://mpeg.telecomitalialab.com/standards/mpeg-21/mpeg-21.htm#_Toc8814381]mpeg-21[/url]