"They are shipping this weekend" "They are available now"

Owkey,

de volgende keer dat Steve Jobs nog eens zegt dat zijn producten over enkele dagen te verkrijgen zijn of verscheept worden, ga ik nog eens hard lachen.

Doet apple dit opzettelijk? Zit er een marketingtruc achter of zo?

Huppelt Europa echt zo achter Amerika aan? Verkoopt het hier dan zoveel minder dat wij de laatste in de rij zijn voor de verdeling van nieuwe producten?

Ik krijg echt de indruk dat dit eerder negatief werkt voor het imago van Apple dan positief.

Is het zo moeilijk om een deftige stock aan nieuwe producten te produceren voor je er mee op de proppen komt en vertelt dat ze nu verschepen, terwijl je toch wel enkele weken kan wachten voor je er maar eentje in de winkel ziet liggen die meestal dan al zo uitverkocht zijn.

Je gaat me niet vertellen dat Apple niet weet hoeveel bestellingen er gaan binnenkomen voor nieuwe iPods of zo , dat ze helemaal niet kunnen volgen met de productie.

Eveneens zeer ergelijk is hoe Apple bij introductie van nieuwe producten zo goed als nooit winkels voorziet van een deftige voorraad, laat staan zelfs al een toestel om eens te bekijken.

Ik kan me voorstellen dat de elektronicazaken de laatste weken horendol worden van mensen die komen vragen of de nieuwe iPods nog niet in voorraad zijn.

Dus apple, gelieve voortaan te wachten met introduceren totdat je een deftige voorraad hebt.

Het “we hebben er nog geen want heel de wereld wil er een, ze zijn zo populair, het is een hype” excuus begin ik eigenlijk een beetje beu te worden.

Net zoals Apple eens op zijn online store een duidelijke leveringstermijn moet aangeven voor je iets aankoopt, verschepen binnen 24 uur is wel leuk, maar als het van china komt duur het een tot twee weken , als het van een depot in Europa komt duurt het een dag. Maar dat weet je dus nooit op voorhand.

Waar heb je het in hemelsnaam over?? AFAIK werden de nieuwe iPods (behalve de Touch) direct verscheept toen ze werden geintroduceert.

Waarom ze niet wachten tot alle winkels een voorraad hebben? Ze willen niet dat de nieuwe specificaties uitlekken… En ja, het is ook een logistieke nachtmerrie.

De nieuwe iPods zijn i.d.d redelijk slecht verkrijgbaar.

De Shuffle’s liggen wel overal. De meeste Nano’s ook wel.
De 80 Gb Classis wordt al wat minder en de 160 Gb moet je met een kaarsje zoeken.
De Touch dan… tsja, als zelfs de Apple resellers al praten in termen van ‘we hópen volgende week…’.

ik begrijp eigenlijk ook niet zo goed waarover je hebt hebt. Ik vind net, als Apple zegt dat ze vandaag 'shippen' of vandaag 'available' zijn, dit altijd correct is. De nieuwe nano's en classics kon ik direct gaan bekijken in de switchstore in Gent. Het lijkt me meer dat apple (soms) problemen heeft met verre beloftes.. Leopard had hier moeten draaien in de lente, maar na een koude zomer heb ik met mijn tijger de herfst ingezet..

Van de stock voorraad vind ik dat je je niet zo moet opwinden, het kan indd zijn dat om alles stil te houden de vooraad wat minder is, maar dit wordt (na mijn ervaring) altijd heel vlug opgelost…

Wat ik raar vind is wanneer je de classic op de apple store bestelt heb je hem in 24 uur binnen zeggen ze. Als je de Nano bestelt dan duurt het 3 a 4 dagen.

Als je kijkt in de winkels dan zijn de nano’s overal te krijgen en de classics weer niet.

Voor de touch klopt het wel allemaal zowel resellers en apple store

[quote:79a6121b06="Kristofke"]Is het zo moeilijk om een deftige stock aan nieuwe producten te produceren voor je er mee op de proppen komt [/quote:79a6121b06] Moeilijk niet, maar onverstandig: opslag kost geld en voor je het weet zit je met een voorraad waar weinig vraag naar is. En inderdaad: hoe meer er gebruld wordt door ongeduldige kopers, des te groter de hype. :)

"binnen de 24u binnen"

neen, binnen de 24u versturen ze hem naar jou, vanaf dan is er volgens Apple helemaal niets meer hun “verantwoordelijkheid” voor een leveringstermijn

Ik heb liever dat Apple een leveringstermijn op zijn website plaatst ipv een verzendingstermijn, met dat eerste ben je meer dan met dat tweede

Ik ben nu al sinds de introductie van de iPod Classic op zoek naar een Fnac winkel in België (ik heb nog een hoop waardebonnen, anders had ik al lang op de website bestelt) die ze heeft, geen enkele heeft hem. Terwijl ik vorige week in Frankrijk ze in de Fnac wel heb zien staan.

Dus België is blijkbaar zeer laag op de bevoorraadingslijst geplaatst

Of de winkels hebben ze niet besteld.... :evil:

[quote:da9e9c22b1="Esquare"][quote:da9e9c22b1="Kristofke"]Is het zo moeilijk om een deftige stock aan nieuwe producten te produceren voor je er mee op de proppen komt [/quote:da9e9c22b1] Moeilijk niet, maar onverstandig: opslag kost geld en voor je het weet zit je met een voorraad waar weinig vraag naar is. En inderdaad: hoe meer er gebruld wordt door ongeduldige kopers, des te groter de hype. :)[/quote:da9e9c22b1]

ik zie eigenlijk liever een soort van boekveroop aanpak met best sellers als Harry Potter, daar maakt men ook eerst een grote oplage van en is overal te koop de dag dat hij uitkomt, waar na de release gerust een tijd mee doorgegaan kan worden en intussentijd kan men bij produceren.

meer geld kosten? me dunkt dat de winstmargens op die iPods al groot genoeg is :slight_smile:

[quote:ea7b41bfbe="Kristofke"]Dus België is blijkbaar zeer laag op de bevoorraadingslijst geplaatst[/quote:ea7b41bfbe] Ik mag toch aannemen dat de Fnac centraal inkoopt: misschien hebben die Fransen even helemaal geen zin meer om aan Vlaanderen te leveren? :evil:

En voor een miljardenbedrijf bestaat het woord ‘genoeg’ niet.

Eeuh die Harry Potter boeken kon je van tevoren bestellen......maakt ook niet uit hoor. Jij wil graag je gelijk hebben, gefeliciteerd en sterkte met het vinden van je nieuwe iPod. Bestel dan ook maar vast Leopard voordat die ook niet in België geleverd wordt ivm de tweetaligheid van de DVD en shipping box....

het blijft volgens mij gewoon onverstanding om mensen zo lang te laten wachten tot het product in de winkel ligt

als mensen een keynote zien, of in de krant lezen dat er nieuwe ipods zijn, en ze horen in de winkel dat het nog wel enkele weken zal duren, dan ofwel wacht men enkele weken voor aankoop, ofwel is men het over enkele weken vergeten (daar gaat de impulsaankoop), ofwel koopt men een ander product dat moment in de winkel

[quote:4a4e804411="macmickey2"]Eeuh die Harry Potter boeken kon je van tevoren bestellen......maakt ook niet uit hoor. Jij wil graag je gelijk hebben, gefeliciteerd en sterkte met het vinden van je nieuwe iPod. Bestel dan ook maar vast Leopard voordat die ook niet in België geleverd wordt ivm de tweetaligheid van de DVD en shipping box....[/quote:4a4e804411]

euh niemand heeft het hier over gelijk halen hoor, lijkt mij dat jij gewoon weinig kritiek kan verdragen over apple

en ivm het tevoren bestellen… euh sow? iedereen weet welke dag hij beschikaar is in de winkel, vooraf bestellen geeft alleen een lichte indruk van hoeveel stock er moet zijn, maar apple weet na zovele ipod edities ook al wel wat voor verkoopscijfers ze verwachten

[quote:97adea5c02="Kristofke"]het blijft volgens mij gewoon onverstanding om mensen zo lang te laten wachten tot het product in de winkel ligt

als mensen een keynote zien, of in de krant lezen dat er nieuwe ipods zijn, en ze horen in de winkel dat het nog wel enkele weken zal duren, dan ofwel wacht men enkele weken voor aankoop, ofwel is men het over enkele weken vergeten (daar gaat de impulsaankoop), ofwel koopt men een ander product dat moment in de winkel[/quote:97adea5c02]

dus het gaat niet om het feit dat jij geen fnac vind die de classic verkoopt, maar het gaat over je bezorgdheid dat apple minder iPods verkoopt? ik denk dat slechts een heel heel klein percentage van de iPodgebruikers deze keynotes bekijkt. De iPods verkopen zichzelf…

[quote:52c07daf12="Kristofke"]ofwel koopt men een ander product dat moment in de winkel[/quote:52c07daf12] Ofwel men beweegt hemel en aarde om het product godweetwaar vandaan te halen, zoals bij de iPhone. :)

Of het een bewuste marketingtruc is, weet ik niet (denk het niet eigenlijk, want waarom zou je bewust te weinig handel gaan leveren?), maar één ding is zeker: het werkt. Al jaren. Dus of dat nou zo onverstandig is…

Iedereen weet welke dag hij (Leopard) in de winkel ligt? Nou verlos ons even dan want dat weet nl nog NIEMAND (misschien Steve). Het punt is alle apparatuur moet eerst gemaakt worden voordat het verscheept wordt. Hoe denk je een voorraad gloednieuwe iPods die er heel anders uitzien (nieuwe modellen) geheim te houden? Beetje hype kweken kan geen kwaad, marrketing heet dat. Het is lastig als er inderdaad geschoven wordt met een datum waarop je er een in de winkel kan halen. Maar is dat nou zooo erg? De vraag naar die producten blijft echt wel hoor, iemand die de winkel inloopt met het idee van "zooo, ik ga ff iets van een mp3 spelerding kopen ofzo"..die gaat echt geen 160GB Classic halen daar is meestal over nagedacht, zeker voor dat geld. Het is gewoon een "truuk" nou ja truuk..is al jaren zo. Overigens is er weinig verschil in bevoorrading tussen de APR's en de andere winkels. Een leveringstermijn wil je? Goed jij besteld en ik zeg dan leveringstermijn is 4-6 weken...kan 1 week zijn kan ook 5..weet je nog niets...

euh waar slaat dat nu weer op?

Heb je eigenlijk enig idee wat het woord leveringstermijn wil zeggen?

toch raar dat als je eenmaal bestelt ze binnen het uur weten wanneer ze verwachten dat je product op je deurmat ligt

raar maar waar lukt dat niet direct op de websijte, en waarom? Niet vanwege de variabelen die zo’n termijn beinvloeden aangezien je je land al lang gekozen hebt voordat je in de online stor ekomt Ze doen dat puur opzettelijk omdat die “24uur” zeer aanlokkelijk klinkt

ik heb een keer een airport extreme besteld en deze was geleverd in 24u, ik heb een keer een imac besteld en deze was er na acht dagen, nochtans stond bij beide producten “verzending binnen 24u”

een beetje klantvriendelijk bedrijf zet zijn leveringstermijn bij de producten ipv zijn verzendingstermijn, of beiden

[quote:c6cfe0800b="Kristofke"]euh waar slaat dat nu weer op?

toch raar dat als je eenmaal bestelt ze binnen het uur weten wanneer ze verwachten dat je product op je deurmat ligt

raar maar waar lukt dat niet direct op de websijte, en waarom? Niet vanwege de variabelen die zo’n termijn beinvloeden aangezien je je land al lang gekozen hebt voordat je in de online stor ekomt Ze doen dat puur opzettelijk omdat die “24uur” zeer aanlokkelijk klinkt

ik heb een keer een airport extreme besteld en deze was geleverd in 24u, ik heb een keer een imac besteld en deze was er na acht dagen, nochtans stond bij beide producten “verzending binnen 24u”

een beetje klantvriendelijk bedrijf zet zijn leveringstermijn bij de producten ipv zijn verzendingstermijn, of beiden[/quote:c6cfe0800b]

ok, rustig maar…
eerst en vooral is er een groot verschil tussen verzendingsklaar en leveringstermijn.

Ten tweede melden ze enkel de leveringstermijn na je bestelling omdat ze dit niet zeker kunnen bepalen zonder al je producten te weten. Apple zendt de producten namelijk tesamen op. Als jij iets koopt verzendingsklaar binnen 24u en een tweede item verzendingsklaar binnen 8 dagen dan wordt het 8 dagen.

En ten derde wanneer Apple zegt dat het binnen de 24u verzendklaar is, dan zal dat wel zo zijn, op misschien een uitzondering na, maar eenmaal het verzendklaar is dan moet je gaan rekeninghouden met het leveringsbedrijf. (waar je trouwens altijd mooi de status van je verzending kan volgen (alleszinds bij TNT)) En zitten de problemen daar, dan moet je dit met het leveringsbedrijf uitvechten.

Na dit alles begrijp ik wel niet wat je probleem nu is, de applestore? de fnac? frustratie? de leveringstermijn? steve jobs? de keynotes?

Kristofke, stop met zeiken.

[quote:dae0e4c8b9="Kristofke"]euh waar slaat dat nu weer op?

een beetje klantvriendelijk bedrijf zet zijn leveringstermijn bij de producten ipv zijn verzendingstermijn, of beiden[/quote:dae0e4c8b9]
Als het leveringstermijn je niet aanstaat, dan koop je toch een soortgelijk product van een ander merk? Ik zie het probleem niet hoor… :slight_smile: