Thuis media delen

Dag allen,

Ik probeer al mijn media in een netwerk te integreren, maar mis volgens mij nog een element.
Via dit forum hoop ik er achter te komen wat het netwerk af zou maken.

De situatie: ik wil audio files (MP3, FLAC) kunnen afspelen via mijn radio, en films via radio en beamer.
De bestanden staan op een WD 3TB externe HDD en op een WD Live TV. De radio is een Denon RCD N7 (Ceol), de beamer is een BenQ 1080.

Tot nu toe download ik video’s op m’n MacBook Air en kopieer ze op de WD Live TV, die ik dan via HDMI op de beamer en via SPDIF aansluit op de Denon. iTunes films speel ik af via MBA die via HDMI en analoge out zijn verbonden met beamer en radio respectievelijk.

In de toekomst zou ik

• bestanden direct van de HD willen kunnen afspelen, eventueel via de WD Live TV. Dit kan nu nog niet, al was het maar omdat de HD een mac en een windows partitie heeft, en ik niet geloof dat dit compatibel is met de Live TV

• iTunes media niet willen afspelen via AirPlay op de Mac, maar via een apparaat (Apple TV of Mac Mini, beide nog niet in huis) dat verbonden is met radio en beamer.

• de HD via het netwerk willen kunnen bereiken, in plaats van iedere keer in en uitpluggen. Aan de router hangen, bijvoorbeeld.

Een paar oplossingen die ik zie:

• een WD MyCloud toevoegen: ondersteunt volgens mij alles wat ik wil, maar weet niet of het Mac geformatteerd kan worden en dan nog communiceren met radio en beamer

• een mac mini kopen, maar dat is misschien overkill

• een tijdcapsule om alles wat ik nu heb met elkaar te verbinden.

Wat denken jullie van deze opties, en zien jullie nog andere?

Alvast bedankt voor de suggesties!

Paul

als je Plex kunt installeren ben je klaar… super pakket!

Wat de muziek betreft is de aller makkelijkste en allerbeste oplossing dit op een NAS (netwerk harde schijf) te zetten en Sonos te gebruiken. De Sonos Connect kan je op een bestaande installatie aansluiten (tulpjes) maar zij maken ook draadloze speakers (natuurlijk wel met stekker).

Qua films streamen ben ik hier wat minder in thuis maar dit kan je ook op de NAS zetten en streamen met een mediaspeler die je op de tv of AVR aansluit. Enkele namen die ik ken zijn Dune en Popcorn, weet hier verder niet zoveel van af, wat het allemaal wel en niet kan e.d., maar Google het eens…

Bedankt, beiden.

Plex ziet er mooi uit, maar ik wil eigenlijk niet standaard m’n laptop aan hebben staan om media te beluisteren/zien.
Sonis is inderdaad een oplossing voor geluid, maar dan mis ik video nog.

Wie heeft een perfect werkende media oplossing en kan me daarover vertellen?

plex moet je op je NAS installeren als server… wil je afspelen gebruik je je smart tv :slight_smile:

Bedankt voor de tips! Ben er inmiddels achter gekomen dat m’n radio ook de HD uit kan lezen, dus voor muziek is alles geregeld. Moet nu alleen nog kijken hoe ik de films centraal kan bereiken en afspelen.

Paul, heb je de namen ‘Dune’ en ‘Popcorn’ al gegoogled? Dat geeft je misschien wat handvatten om verder te zoeken…