thuis netwerk via airport, elke keer weg na herstart.

Ik heb een G5 en een iBook, beide met een airport extreme kaart.

Nu wil ik mijn iTunes en internetverbinding via de G5 naar de iBook sturen door een computer-naar-Computer netwerk. Dit lukt ook nog, maar als ik de G5 herstart, is het netwerk weer weg, en moet ik het opnieuw gaan aanmaken.

Weet iemand of het mogelijk is deze instellingen vast te leggen, zodat ik niet na elke herstart opnieuw een netwerk hoef te gaan maken ?

Volgens mij niet. Maar waarom blaas je het niet gewoon via de airport base en zn bijbehorend id? Doe ik ook en werkt perfect! Geen storing of haperingen.

heren, we maken het weer laat vanavond. tss, tss, tss

cubizer, wat meer info kan op z’n plaats zijn. Unsound, wat je gemaakt hebt wordt bij andere computers wel een adhoc-netwerk genoemd. Da’s dus om snel even twee computers aan elkaar te klussen. En dus weg als je herstart.

Dat blazen via de airport base kan door de airport base IP adressen te laten uitdelen (in je airport-hulpprogramma) en je netwerkverbinding in te stellen dat die via de airport adapter gaat (op de macs). Die moet dan vervolgens een ip-adres krijgen van de airport en dat gaat vanzelf als je dat instelt (iets met DHCP geloof ik). Je iBook en G5 zitten dan op hetzelfde netwerk en blijven dat ook na herstart. iTunes en persoonlijke bestandsserver e.d. moeten dan gewoon over het netwerk bereikbaar zijn.

Zelfde soort vraag, maar nog meer basic.

Ik ben helemaal niet thuis in netwerken. Ik heb gister voor het eerst een airport extreem station gekocht + een powerbook 12’’ en natuurlijk een kort nachtje gehad en rondom gelukkig, maar netwerk aan maken vond ik minder leuk. Ik m’n 12 ‘’ powerbook via airportkaart er aan hangen. M’n iMac 17’’ is aangelsoten op het modem via een ethernetkabel. En de PC van m’n vriendin zit daar ook op via een ethernetkabel. Alles (internet)deed het meteen, maar hoe ik nu een netwerk aan maak is me niet duidelijk??? Ik dacht dat door de aansluiting er meteen een netwerk zichtbaar zou zijn? HOE MAAK IK HET NETWERK AAN?

Kan iemand dat even stap voor stap uit leggen? Vervelende domme vraag, maar als ik het via aiport maak netwerk aan probeer, dan zie ik geen netwerk als ik op Ga en netwerk klick.

Bijkomende info: Het modem is de router neem ik aan. Is de aiport de router in de zin van het netwerk via airport proberen aan te maken, of zo dat het niet gaat? De powerbook heeft geen ip adres. Aiport is de ip adres neem ik aan.

Als iemand het kan uitleggen zou dat heel prettig zijn? Dus hoe maak ik stap voor stap het netwerkje aan waarin alles gekoppeld is en niet zichbaar voor de buitenwereld (ADSL)?
Alvast bedankt :? :? :?

[quote:d3d5b5149e="Uxmal"]Zelfde soort vraag, maar nog meer basic.

Ik ben helemaal niet thuis in netwerken. Ik heb gister voor het eerst een airport extreem station gekocht + een powerbook 12’’ en natuurlijk een kort nachtje gehad en rondom gelukkig, maar netwerk aan maken vond ik minder leuk. Ik m’n 12 ‘’ powerbook via airportkaart er aan hangen. M’n iMac 17’’ is aangelsoten op het modem via een ethernetkabel. En de PC van m’n vriendin zit daar ook op via een ethernetkabel. Alles (internet)deed het meteen, maar hoe ik nu een netwerk aan maak is me niet duidelijk??? Ik dacht dat door de aansluiting er meteen een netwerk zichtbaar zou zijn? HOE MAAK IK HET NETWERK AAN?

Kan iemand dat even stap voor stap uit leggen? Vervelende domme vraag, maar als ik het via aiport maak netwerk aan probeer, dan zie ik geen netwerk als ik op Ga en netwerk klick.

Bijkomende info: Het modem is de router neem ik aan. Is de aiport de router in de zin van het netwerk via airport proberen aan te maken, of zo dat het niet gaat? De powerbook heeft geen ip adres. Aiport is de ip adres neem ik aan.

Als iemand het kan uitleggen zou dat heel prettig zijn? Dus hoe maak ik stap voor stap het netwerkje aan waarin alles gekoppeld is en niet zichbaar voor de buitenwereld (ADSL)?
Alvast bedankt :? :? :?[/quote:d3d5b5149e]

Als je een airport netwerk aanmaakt, is dat wat anders dan het netwerk in finder -> ga -> netwerk. Dat netwerk heeft iets te maken met wat in je netinfo database staat en hangt af van je server en krijg je wel als je bijv. een xserve in je netwerk zou hebben. Het Airport netwerk is anders. Dat kan je het beste vergelijken met een vervanging van de hardware. Als je in je powerbook op je airport dingetje in de menubalk klikt (ik neem even aan dat je die er hebt staan, kan je aanvinken in je preferences) krijg je een drop down menu waar je jouw aangemaakt netwerk bij hebt staan. Als er meer airport netwerken beschikbaar zijn, zie je die daar ook. De vraag die je daar beantwoord is eigenlijk via welke infrastructuur je wilt netwerken. Voor netwerk verbindingen tussen je macs moet je op de macs bijv. de persoonlijke bestandserver aanzetten ( via samengebruik). Die verschijnen dan wel in het appeltje-k venstertje.

Het modem is de router (koppeling tussen twee subnetwerken) met de buitenwereld. Als airport expres ingesteld staat dat die geen ip-adressen moet uitdelen, krijgt je powerbook een ip-adres van de DHCP-server in de modem (DHCP is het protocol om ip-adressen uit te delen). Ik geloof dat ip-adressen uitdelen in je base station standaard aan staat. dat moet dus uit. Volgens mij gaat het dan goed.

Via je adsl modem is standaard niets zichtbaar voor de buitenwereld. Daar moet je services die je aan de buitenwereld wilt aanbieden een voor een aanzetten, door de router te vertellen op welke computer in het netwerk ze beschikbaar zijn.

duidelijk zo?

[quote:e37d5a1397="cubizer"]Volgens mij niet. Maar waarom blaas je het niet gewoon via de airport base en zn bijbehorend id? Doe ik ook en werkt perfect! Geen storing of haperingen.[/quote:e37d5a1397] Omdat ik geen base station heb gekocht, enkel de twee kaarten.

Maar dat geeft niet, die paar keer dat ik dit gebruik,
is de aanschaf van een base station niet waard.

Dan laat ik het lekker zo, en weet ik in ieder
geval dat het geen storing o.i.d. is…

Zeg Waterman, bedankt! Ga het thuis uitproberen vanavond. Zit nu op mijn werk.

Mag ik nog wat vragen?

Ik zit hier (Waterman, je hebt ook een powerbook + iMac zie ik, geinig) op het werk met m’n pbook en airportcard. Zie ik dat er een accespoint is en kan dus het internet op neem ik aan? Ik heb zo maar een ip-adres ingevuld en er staat dat er verbinding is, maar toch kan ie de server niet vinden.

Moet misschien wel gegevens van m’n provider invoeren, maar is uit te leggen hoe het werkt?

dank

[quote:70487dfd80="Uxmal"]Zeg Waterman, bedankt! Ga het thuis uitproberen vanavond. Zit nu op mijn werk.

Mag ik nog wat vragen?

Ik zit hier (Waterman, je hebt ook een powerbook + iMac zie ik, geinig) op het werk met m’n pbook en airportcard. Zie ik dat er een accespoint is en kan dus het internet op neem ik aan? Ik heb zo maar een ip-adres ingevuld en er staat dat er verbinding is, maar toch kan ie de server niet vinden.

Moet misschien wel gegevens van m’n provider invoeren, maar is uit te leggen hoe het werkt?

dank[/quote:70487dfd80]

Dat er signaal is wil nog niet zeggen dat het access point je er op laat. Mijn buren hebben er ook zo een. Ik kan 'm zien, maar werkende verbinding ho maar. Je kunt je airport ook ‘onzichtbaar’ maken, dan zien andere kaarten 'm niet zonder meer, da’s dan weer een beetje veiliger, hoewel crackers daar ook wel weer doorheen komen. Onzichtbaar is weer niet handig als je veel mensen hebt die soms op je netwerk willen inloggen (mensen van een andere vestiging op je werk?)

Als het AP van je werk is moet je maar eens aan je systeembeheerder vragen hoe je in kan loggen.

En zomaar een ip-adres invullen gaat niet altijd goed. Een ip-adres invullen van een computer die toch uitstaat werkt soms beter :wink:

Hallo medemaccers,

Ik heb een iMacG4, een iBook2 en een blueberry iBook via airport (geen extreme) aan elkaar en aan de buitenwerled hangen. Het werkt allemaal geweldig. Het aan de praat krijgen was wat puzzelen. Zeker om een macs met elkaar te laten praten. Nu lees ik in het bericht van Waterman dat ik mijn basestation onzichtbaar voor de buitenwereld kan maken.
Beste Waterman, wil je dit geheim met mij/ons delen?

Overigens kun je een programmaatje iStumbler voor OSX en macstumbler voor OS9 van internet halen waarmee je draadloze netwerken kunt detecteren. Ik gebruik dat om het draadloze netwerk (WIND…) van mijn zwager te kunnen gebruiken. Handig dus als je met je Mac op schoot op werk of visite even het net op wilt.

Geheim maken van je Netwerk: Ga naar Hulpprogramma's -> AirPort-hulpprogramma. Kies hier bij de betreffende basis onder het knopje Alle instellingen en dan bij geavanceerd: Vink aan dat de netwerknaam (SSID) niet weergegeven dient te worden. Na een herstart zul je geen netwerknaam meer zien in het Airportmenu, maar bij Andere... vul je de netwerknaam en evt. wachtwoord in en tadaaaa er is weer verbinding! Wil je dit netwerk standaard hebben, geef dit dan op bij Systeemvoorkeuren -> Netwerk en dan de Airport verbinding onder het tabje Airport geef een specifiek netwerk op. Voer hier je netwerknaam en evt. wachtwoord in en voortaan zoekt je mac hiermee standaard contact. Succes.

[quote:8580609a36="cubizer"]Geheim maken van je Netwerk: Ga naar Hulpprogramma's -> AirPort-hulpprogramma. Kies hier bij de betreffende basis onder het knopje Alle instellingen en dan bij geavanceerd: Vink aan dat de netwerknaam (SSID) niet weergegeven dient te worden. Na een herstart zul je geen netwerknaam meer zien in het Airportmenu,( ....................).[/quote:8580609a36]

Bij alle instellingen staat geen optie ‘geavanceerd’ bij mij…? :frowning:

[quote:cfd1eec9e4="Uxmal"][quote:cfd1eec9e4="cubizer"]Geheim maken van je Netwerk: Ga naar Hulpprogramma's -> AirPort-hulpprogramma. Kies hier bij de betreffende basis onder het knopje Alle instellingen en dan bij geavanceerd: Vink aan dat de netwerknaam (SSID) niet weergegeven dient te worden. Na een herstart zul je geen netwerknaam meer zien in het Airportmenu,( ....................).[/quote:cfd1eec9e4]

Bij alle instellingen staat geen optie ‘geavanceerd’ bij mij…? :([/quote:cfd1eec9e4]

Bij mij ook niet. Open je airporthulpprogramma, selecteer je base station om te configureren, klik op toon alle instellingen, op het airport tabblad (de voorste, geloof ik) op de onderste helft staat de naam van je netwerk. Zet daar een vinkje bij ‘maak gesloten netwerk aan’ je krijg dan nog wat uitleg ook.

:wink: Bedankt voor de tips, netwerktperfect en nog onzichtbaar ook! :)

Hmmm, nee idd. Ik zat op dat moment niet op de Mac, dus kon het niet nalopen. Ik dacht het uit t hoofd te weten, maar dit bleek niet helemaal te kloppen. Sorry. Ik begrijp dat het wel gelukt was? Mooizo.

Hmmm, ik heb het geprobeerd maar wellicht is mijn versie van de hulpsoftware niet actueel genoeg of is de firmware van mij BS niet actueel genoeg. Ik durf hem nl. niet te updaten omdat ik bang ben dat hij niet meer werkt met mijn iBook blueberry onder OS9.2.2. Ik heb weleens zoiets gelezen. (Ik vind het reuze handig om die iBook in een hoek van de kamer te hebben liggen en zo nu en dan eens ff snel het net op te gaan - al is het alleen maar om een telefonnnummer te zoeken- Al met al zal ik volgende week op een rustige avond nog eens gaan experimenteren. Tot dus ver dank voor de tips en uitleg

MacHenk

Ja toch gelukt! Jullie kennen het vast wel. Het niet kunnen hebben dat het niet gaat en dus nog eens kijken. Satp voor stap gedaan en het werkt nu.

Bedankt!

MacHenk

Happy for you! :D