Thumbs, wat moet je ermee?

Ik in verschillende mappen in iPhoto zo'n rare map met thumbs staan, waar alle afbeeldingen opnieuw in voorkomen. Zie afbeelding. Kan ik deze verwijderen of heeft die enigzins nut?

[img:ad1a8a7184]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=11980[/img:ad1a8a7184]

NEEEEEE ! Blijf met je tengels uit iPhoto's mappen !

Ieder bestand in die mappen heeft een functie. iPhoto beheert dat, daar hoef jij je helemaal niet mee te bemoeien.

volg bovenstaande raad en blijf eruit!

ik denk dat deze dienen om als je in iphoto de foto’s in het klein bekijkt je dan eigenlijk deze te zien kijgt. Zodat die niet telkens de grote foto’s moet gaan laden

[quote:90fc36f16a="unSOUND"]NEEEEEE ! Blijf met je tengels uit iPhoto's mappen ![/quote:90fc36f16a] Goeie genade... Bad trip gehad bij de laatste gabber party? :?

Die 'Thumbs' zijn waarschijnlijk de kleine previews die je te zien krijgt als je door iPhoto heen sjokt. Ik weet het niet zeker want ik gebruik iPhoto nooit. Maar ik ken verschillende andere programma's waar bepaalde data van je beeld op een aparte plaats wordt bewaard. Bv in CaptureOne van PhaseOne wordt alle opnameinfo en de settings per capture (RAW-bestand van de PhaseOne digitale achterwand) apart bewaard.

[quote:9adc357f89="Esquare"][quote:9adc357f89="unSOUND"]NEEEEEE ! Blijf met je tengels uit iPhoto's mappen ![/quote:9adc357f89] Goeie genade... Bad trip gehad bij de laatste gabber party? :?[/quote:9adc357f89]

Gefeliciteerd met je 3000-ste bericht.

bewerkt: tsjezus, zit ie al weer op 3001…

[quote:7d68ff1dc6="gijsraggers"]Gefeliciteerd met je 3000-ste bericht.[/quote:7d68ff1dc6] Het was 2999. Maar niettemin bedankt. :)

[quote:6ce9ac22db="Esquare"][quote:6ce9ac22db="unSOUND"]NEEEEEE ! Blijf met je tengels uit iPhoto's mappen ![/quote:6ce9ac22db] Goeie genade... Bad trip gehad bij de laatste gabber party? [/quote:6ce9ac22db] Dan heeft die bijwerking wel lang op zich laten wachten, ben al een jaar of 8 niet op een gabber party geweest.

De reden dat ik even zo hard roep is omdat iPhoto totaal over de zeik kan gaan zonder dergelijke bestanden, waarna je dus al je foto’s kwijt kan zijn… Als een kind van 5 maanden op het punt staat bleek op te drinken, zeg je dan “hee meissie, wat doe je daar…” of roep je “NEE, NIET DOEN!”

[quote:74afb4ff9b="unSOUND"]Als een kind van 5 maanden op het punt staat bleek op te drinken, zeg je dan "hee meissie, wat doe je daar..." of roep je "NEE, NIET DOEN!"[/quote:74afb4ff9b] Ligt eraan hoe vervelend dat kind is. Maar dit terzijde. :lol:

Ja, er zijn kinderen die ik het zelfs aan zou bieden... :|

Punt is dat zelf in die bestanden duiken echt alles kan verzieken, mensen moeten het beheren van bestanden over laten aan de iApps, daar zijn ze immers voor gemaakt.

iphoto heeft een index en die heeft tentakels naar de thumbs (inderdaad kleine voorbeeldjes van je foto's) en naar originals waarin je grote foto nog een keer voorkomt, mocht je hem hebben gedraaid of bewerkt.

Het is een van de belangrijkste redenen dat ik iphoto verafschuw, maar gebruik je het, doe dan niks met die files of je kunt weer overnieuw beginnen.

Normaal gesproken worden thumbs toch in de resourcefork opgeslagen?

Dat zijn andere thumbs. Dat zijn de iconen. iPhoto gebruikt thumbs om de foto's te tonen in iPhoto, het daadwerkelijke bestand wordt pas geopend op het moment dat je het dubbelklikt. De thumbs zijn dus cruciaal, omdat ze gebruikt worden om door je foto's te bladeren.

Dit is bij windows toch ook zo, dat er een thumbs.db bestandje in een map staat? Lijkt mij enigzins dezelfde functie hebben, allee daar word wel een nieuwe aangemaakt bij het verwijderen ervan..

Nee, dat bestandje heeft dezelfde functie als de thumbs die (zoals Speedy al zei) in de recource-fork van bestanden staan.

De thumbs waar het hier over gaat hebben een hele andere functie.

Onbegrijpelijk eigenlijk dat Apple van de iPhoto library nog niet gewoon een package heeft gemaakt, zodat je er niet meer gemakkelijk zelf in kán bladeren.

Er is ook geen enkele reden om in die iPhoto Library te bladeren. Als je een foto buiten iPhoto wil gebruiken kan je hem altijd vanuit het iPhoto venster slepen. Naar de Finder, naar je Desktop, naar een e-mail, naar een ander programma. Bovendien zijn er nog de vele opties in het Share menu van iPhoto.

Ik heb onder Linux ook wel eens directories of bestanden waarvan ik me afvraag wat ze doen. Ik gooi ze niet weg maar rename ze (b.v. mystery -> _mystery) en kijk dan of er iets raars gebeurt. Meestal meldt de applicatie zich dan wel. Als een applicatie dan protesteert dan weet ik welke applicatie het is en rename de file of directory weer terug.

Ik dacht dat we met os x van dit soort resourceforks verlost waren. Ik gebruik iPhoto nooit en als ik dit hoor blijft dat ook zo. Apple heeft trouwens zoiezo de neiging om voor je te bepalen waar je je bestanden moet laten. Vind ik minder van ze.

[quote:628248e2a9="Buzz_D"]Onbegrijpelijk eigenlijk dat Apple van de iPhoto library nog niet gewoon een package heeft gemaakt, zodat je er niet meer gemakkelijk zelf in kán bladeren.[/quote:628248e2a9]

Terwijl Aperture dat wel doet. Waarom stoppen ze die niet gewoon ergens in Thuismap/Bibliotheek/iPhoto ofzo. Je kunt in die map toch niks doen. En als je een foto wilt slepen open je toch iPhoto, en ga je niet bladeren in die map. Iets dat je met iTunes wél moet doen :(.

[quote:3711ce878b="à la Mac"]En als je een foto wilt slepen open je toch iPhoto, en ga je niet bladeren in die map. Iets dat je met iTunes wél moet doen :(.[/quote:3711ce878b] Leg eens uit? Bij iTunes kan je toch ook gewoon je muziek vanuit het iTunes venster slepen. Ik kom nooit meer in die mappen!

Al moest ik in het begin ook aan het idee wennen van een mappenstructuur waar ik niks mee mag vind ik het nu juist uiterst handig! Ik kan natuurlijk wel uitgebreid met de hand al mijn fotootjes en muziekjes over een mappen structuur gaan verdelen, maar het in iTunes en iPhoto sleuren gaat vele malen sneller en makkelijker. Ik kan dan ook dit soort bestanden veel sneller terugvinden dan in de Finder (of de terminal) het geval zou zijn geweest.

iPhoto is natuurlijk niet voor iedereen geavanceerd genoeg, maar voor normale gebruikers die veel foto’s te beheren hebben (iedereen met een digitale camera dus) is het ech een fantastisch programma.