Hallo beste mac-os xers!,
Ik heb een pure interesse vraag,
Waarom staat bij willekeurige horloge/klokken advertentie/reclame altijd de tijd op 10 over 10 (AM)?
symetrie/evenwicht/overzicht?
Iemand een idee?
Knowledge is power!,
Groetjes!
Hallo beste mac-os xers!,
Ik heb een pure interesse vraag,
Waarom staat bij willekeurige horloge/klokken advertentie/reclame altijd de tijd op 10 over 10 (AM)?
symetrie/evenwicht/overzicht?
Iemand een idee?
Knowledge is power!,
Groetjes!
[quote:721b9eb79a="Mr Cr00b"]symetrie/evenwicht/overzicht? [/quote:721b9eb79a] ja
behalve 10 over 10 zie je ook wel eens 10 voor twee.
het is niet alleen symmetrisch/in evenwicht, het is ook positief en vrolijk.
als de wijzers zouden “hangen” zou het treurig zijn.
vergelijk de vorm van de mond als je lacht danwel teneergeslagen bent.
ook bij de vormgeving van het front van auto’s wordt hier rekening meegehouden.
Vaak komt het logo ook beter uit als het uurwerk op 10 voor 2 / 10 over 10 staat...
klopt als een bus wat hierboven staat als de wijzers in elkaars verlengde zouden staan bijv. wordt het meer een verbodsbord...
en als je rijles krijgt heb je je handen ook in 10 voor twee stand aan het stuur
dus rust - stabiliteit en ga zo maar door
[quote:cf4618825b="michadrost"]Vaak komt het logo ook beter uit als het uurwerk op 10 voor 2 / 10 over 10 staat...[/quote:cf4618825b]
en de datum als het een horloge met datum is, want die zit op de plek van de 3 of de 6
@Mr Cr00b
Naar een lezing van NL architects geweest?..
…was toevallig vorige week bij een lezing op de RietveldAcademie…
…hadden ze dat ook zitten onderzoeken… en een hele grote serie van beelden met tien voor tien op de klok-advertentie verzameld…
…zijn géén afspraken, is al jaren zo, kijk maar eens naar advertenties van een jaar of 20/30 geleden… tien voor tien…
antwoord: balans; happy, positief! Niet ‘down’ maar ‘up’!
Max
Ik heb ooit een levensgrote discussie gehad met een opdrachtgever. Heb al de nodige horloges gefotografeerd en altijd was 10over10 goed. Dus bij deze klant ook trouw het olozie op 10over10 gezet. Belt ie na levering op waar ik het vandaan haalde een horloge op 10over10 te fotograferen. Het was, volgens hem dan, een ongeschreven wet dat olozies altijd op 10voor2 staan. Wat hij wou... na een kleine discussie de foto overgeschoten. De uitzondering die de regel bevestigd. Maar ja, regels en wetmatigheden zijn er om gebroken te worden. Als het even kan staat een horloge bij mij op een andere 'leuke' tijd.
Deze staat bijna ‘goed’. Echt op 10voor2 zou betekenen dat de wjzers links elkaar zouden snijden. En dat vind ik dan weer niet mooi.
[img:dfa2522015]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=4747[/img:dfa2522015]
dit is eng, ik zie dit draadje en kijk op mijn horloge is het 10.10
aha!, bedankt voor de reacties.
Toch raar en leuk dat er zoveel gedachtes zitten achter een bepaald soort advertentie 8)
Zijn er nog meer van dit soort regels/weetjes?
altijd interesant als leerling!
Nogmaals dank!
groetjes!
Ow zat, maar die gaan we niet allemaal verklappen.
De grote vraag is natuurlijk welke tijd een [url=http://www.google.com/images?as_q=digital+watch&svnum=10&hl=en&btnG=Google+Search&as_epq=&as_oq=&as_eq=&imgsz=&as_filetype=&imgc=&as_sitesearch=&safe=images]digitaal horloge [/url]moet aanwijzen op de foto
:?
5:05 doet het meestal niet zo goed op digitale horloges.
Trouwens, digitale horloges zijn soooo 1982!
Ik prijs me gelukkig nog nooit een digitaal horloge gehad of gedragen te hebben. Een echt horloge komt uit Zwitserland, is mechanisch of automatisch, heeft een chronometer, een stalen kast en een stalen of leren band en is bij voorkeur gemaakt vóór 1982.
[quote:66140efc18="I-Joris"]dit is eng, ik zie dit draadje en kijk op mijn horloge is het 10.10[/quote:66140efc18] LOL - hier is het 10.01 :D
Ik heb als illustrator in mijn leven denk ik wel een paar honderd keer een horloge getekend. Het begon als leerling bij een reclamestudio zo'n 40 jaar geleden. Haast alle artikelen werden voor de krant toen geillustreerd. Natuurlijk was ik ook nieuwschierig waarom de wijzers altijd op 10 over 10, of 10 voor 2 moesten staan. Het antwoord is indedaad zoals ook al eerder gemeld, dat deze standen een positivere uitstraling hadden. Zie onder een voorbeeld van en jaar of 10 oud.
[img:50dabb8b37]http://forum.macosx.nl/album_page.php?pic_id=10667[/img:50dabb8b37]
Hm fotootje plaatsen is mislukt maar hij staat wel in m,n fotoalbum. Valt toch niet mee voor zo'n ouwe illustrator.
[quote:d9d0fdbbb6="JFL"]Hm fotootje plaatsen is mislukt maar hij staat wel in m,n fotoalbum. Valt toch niet mee voor zo'n ouwe illustrator.[/quote:d9d0fdbbb6] Cursus [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=36496]foto plaatsen[/url] van Zora. [img:d9d0fdbbb6]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=10667[/img:d9d0fdbbb6]
Goed plaatje voor Freek als bewijs dat ook tien jaar geleden al de tijd op horloge's tien over tien was en niet tien voor twee, zoals die opdrachtgever zei.
Het is trouwens beter, herinner ik me nu, om de wijzers op 9 over 10 te zetten, omdat het streepje van de 10 dan zichtbaar blijft. ( Zie illustraties van horloges hierboven).