TIFF of JPG voor printen foto's

Dag,

Nu ik de laatste tijd wat meer digitale foto’s ben gaan afdrukken, vroeg ik mij af of TIFF bestanden nu een mooier resultaat geven bij het printen.

Op dit moment haal ik met een 128 mb flash card ongeveer 124 foto’s in JPEG formaat, en in TIFF maar 21. Ik gebruik een HP Photosmart 618. Mijn printer is een HP1218 . (met glossy fotopapier)

Ik heb gehoord dat je in TIFF meer bewerkingen kunt uitvoeren zonder dat de kwaliteit van de foto met sprongen naar beneden gaat. Is dat zo ?

TIFF is een bestandsformaat dat geen verlies oplevert bij het opslaan. JPEG verliest wel kwaliteit, omdat het comprimeert en daarbij naarr het "gemiddelde" aantal pixels in een gedeelte van je beeld kijkt. bewaar je dus JPEG, open je het en bewaar je weer opnnieuw, dan wordt dat gemiddelde telkens opnieuw berekend, met als gevolg telkens nieuw kwaliteitsverlies. Bij TIFF heb je weliswaar ook een compressiemethode, LZW, maar die levert geen kwaliteitsverlies op (de compressie is vaak ook minder sterk dan bij JPEG). De grootte van de beelden is bij JPEG o.m. afhankelijk van hoever je comprimeert, een daarmee samenhangend het eindresultaat. Je kunt natuurlijk eens testen door zowel TIFF als JPEG (de originele opname) te printen en het verschil te bekijken. Kies je voor JPEG als opnameformaat, dan kun je natuurlijk je beelden op de harde schijf kopieren, ze openen en meteen als TIFF opslaan.

[b:0ed46dbbb1]bverbeek.h[/b:0ed46dbbb1], Bedankt voor je verhelderende uitleg. Ik ga het een tijdje uitproberen.

Kleine kanttekening: volgens de laatste specificaties mag een tiff bestand gecomprimeerd zijn met jpg. Dus mijnafbeelding.tif kan toch met verlies gecomprimeerd zijn. :innocent:

[quote:0f7ed113af="rbroen"]Kleine kanttekening: volgens de laatste specificaties mag een tiff bestand gecomprimeerd zijn met jpg. Dus mijnafbeelding.tif kan toch met verlies gecomprimeerd zijn. :innocent:[/quote:0f7ed113af]Alleen als je van een beeld in jpeg-formaat een tiff-formaat maakt. Je bent dan de in jpeg gecomprimeerde bits kwijt. Tiff verandert hier niets aan. Tiff comprimeert steeds verliesloos.

Let wel op als je met JPEG bestanden gaat werken dat je deze niet eindeloos, bewerkt, opslaat, bewerkt, opslaat.. want dan hou je op het laatst geen fatsoenlijk plaatje meer over!

Veel bestandsformaten maken gebruik van compressie om de bestandsgrootte van bitmapafbeeldingen te reduceren.
Bij technieken zonder verlies worden bestanden gecomprimeerd zonder dat daarbij afbeeldingsdetails of kleurinformatie verloren gaat.
Bij technieken met verlies worden details verwijderd.
De meest gangbare compressietechnieken zijn:

RLE (Run Length Encoding)

Compressie zonder verlies; wordt ondersteund door een aantal gangbare
bestandsformaten voor Windows.

LZW (Lemple-Zif-Welch)

Compressie zonder verlies; wordt ondersteund door de bestandsformaten
TIFF, PDF, GIF en PostScript. Deze optie is met name handig voor
afbeeldingen met grote gebieden met één kleur.

JPEG (Joint Photographic Experts Group)

Compressie met verlies; wordt ondersteund door de bestandsformaten
JPEG, TIFF, PDF en PostScript. Aanbevolen voor continutoon-afbeeldingen zoals foto’s.
Als u de afbeeldingskwaliteit wilt opgeven, kiest u een optie
in het menu Kwaliteit. Sleep met de schuifbalk of geef een waarde op tussen 0 en 13 in het tekstvak Kwaliteit.
Voor optimale afdrukresultaten moet u de hoogst mogelijke compressiekwaliteit kiezen. JPEG-bestanden
kunnen alleen worden afgedrukt op Level 2 PostScript-printers
(of hoger). Scheiding in afzonderlijke platen is niet altijd mogelijk.

CCITT

Dit is een verzameling compressietechnieken zonder verlies voor
afbeeldingen in zwart-wit. De techniek wordt ondersteund door de
bestandsformaten PDF en PostScript. (CCITT staat voor Comité
Consultatif Internationale de Telegraphie et Telephonie.)

ZIP

Compressie zonder verlies; wordt ondersteund door de bestandsformaten
PDF en TIFF. Net als LZW, is ZIP-compressie het meest geschikt voor
afbeeldingen met grote kleurvlakken in één kleur.

PackBits (ImageReady)

Compressie zonder verlies, waarbij een compressietechniek op basis van
run-length compressie wordt gebruikt; wordt alleen ondersteund door het
bestandsformaat TIFF in ImageReady.

:wink:

[url=http://asg.web.cmu.edu/rfc/rfc1314.html]rfc1314[/url]

[quote:6d24feba60]TIFF itself allows for gray-scale and color images. Image files should be restricted to TIFF-B for now because most of the currently available hardware is bi-level (1 bit per pixel). In the future, when gray-scale or color scanners, printers, and fax becomes available, the file format suggested here can already accommodate it. (For example, though JPEG is not currently a TIFF defined compression type, work is currently underway for including it as such.) [/quote:6d24feba60]

Een afbeelding of foto kan als TIFF worden opgeslagen waarbij verlies optreed door compressie (als er bijvoorbeeld een JPEG compressie wordt gebruikt!). In Photoshop 7.0 is dit al mogelijk.