Tiger broke iMac G5!

Om van de huilen! De enige manier om het te beschrijven!

iMac G5 gekocht, mijn eerste Mac trouwens, 1gig ram erin geduwt, super tevreden, nog nooit zo gelukkig geweest, en nu dit!

Dan koop je Tiger al officieel, en installeer je het om je machientje nog sneller en betrouwbaarder te laten bollen, en dan maakt Tiger m’n grafische kaart ff stuk!

Als ik nu afsluit, en opnieuw opstart, is het grijze scherm helemaal vol met strepen, en uitgelopen, en het trilt helemaal!
Als ik geluk heb, kom ik tot in het inlogvenster, maar dan is daar ook alles vol met strepen, en dan krijg ik een kernel panic in als ik mijn muis beweeg!

Nu heb ik weer geluk gehad, en na 12 keer kon ik inloggen, en vreemd genoeg, werkt nu alles normaal!
Ik heb juist alles gebackupt, en morgen maar na de winkel zeker!

Dat lijkt mij inderdaad niet zo gezond!

Gezien die problemen die jij de laatste weken hebt, begrijp ik niet dat je niet allang terug naar de winkel bent geweest. Het gaat hier toch om een nieuwe machine die het hoort te doen.

tiger kan je iMac niet kapot maken lijkt me zo. het lijkt me eerder een hardware probleem. hoe weet je trouwens dat je grafische kaart stuk is?

Heb je een schone installatie gedaan of een upgrade?

Ja, maar hier is het donderdag en vrijdag ook hoogdag geweest! En vandaag ook! Dus morgen ga ik!! Ik denk dat het mijn grafische kaart is! Toen ik het probleem pas had, heb ik ook een vraagje gesteld op het forum, en toen dacht iedereen dat het het ram of vram was!

Dus het meest logische lijkt mij het vram, want mijn ram geheugen is nog steeds hetzelfde als in het begin, maar na’t schijnt vraagt Tiger net iets meer van je grafische kaart dan Panther

Ja ja je videokaart is stuk hmm weet je dat zeker? Je vermeld ook niet van wat je al geprobeerd hebt. Al een pram reset geprobeerd of opstarten van de orginele cd's? Want als je dan wel normaal beeld had wist je het zeker of het software probleem of een hardware probleem was. ik denk zelf meer software dan hardware probleem :|

Ik heb nog niets geprobeerd, wat moet ik proberen! Ik heb toch al gezegd dat het mijn eerste Mac is!

Wat is pram resetten?

[quote:263cc6fc2d="iMac G5 Ruben"]Ik heb nog niets geprobeerd, wat moet ik proberen![/quote:263cc6fc2d]

Opstarten van cd, precies wat candykane suggereert. (CD erin en herstarten met de C op je toetsenbord ingedrukt.) Als je dan nog een bibberbeeld hebt, hoef je niet verder te zoeken: dan is het een hardwareprobleem (RAM of videokaart).

Ok, zal ik ff proberen! Gewoon met de Tiger dvd erin?

[quote:fdb2d87bc5="iMac G5 Ruben"]Ok, zal ik ff proberen! Gewoon met de Tiger dvd erin?[/quote:fdb2d87bc5]

die van schrek 2 mag ook… maar zal wel niet het gewenste effect geven :wink:

nee nee… gewoon erin, c indrukken en dan kijken wat ie doet.

veel succes bij je dealer morgen :wink:

Ik heb juist opgestart met alt+:apple:+p+r ingedrukt! Toen is ie opnieuw opgestart, en toen had ie het niet!

Maar ik heb al gemerkt, als ik na 12x proberen eindelijk ingelogd ben, als ik dan hem uit zet, en direct terug aan, of herstart, dan had hij het probleem zowiezo al niet!

Dus ik ga nu is proberen met de Tiger dvd, en dan uitzetten, en straks nog is proberen!

wat doet dat pram resetten eigelijk?

Heb net opgestart met C ingedrukt en Tiger erin! Zonder problemen kwam ik in het installatie-menu van Tiger!

Wat wilt dit nu zeggen, dat het een softwareprobleem is?
Zou ik wachten tot na 10.4.1?

Of hoe en wat?

Een pram reset is een reset van je een kleinstukje software op het moederboard van je mac. er zit ook een knop je op je moeder board binnen in je imac.

[quote:a5e066e9d3="iMac G5 Ruben"]Heb net opgestart met C ingedrukt en Tiger erin! Zonder problemen kwam ik in het installatie-menu van Tiger!

Wat wilt dit nu zeggen, dat het een softwareprobleem is?
Zou ik wachten tot na 10.4.1?

Of hoe en wat?[/quote:a5e066e9d3]

Rustig blijven Ruben, rustig. Je hebt nog garantie, dus maak je geen zorgen. Eerst maar eens goed uitzoeken (met of zonder de dealer) wat het probleem is. Het komt allemaal goed. Kost alleen wat tijd.

Zeg Ruben, heb je nu een upgrade uitgevoerd of een schone installatie? :D Heb je geen schone installatie gedaan, probeer dat dan eens. Eerst even een backup maken van belangrijke data.

PRam gereset heb je goed aan gedaan. Je hebt de iMac hierdoor weer met de fabrieksiinstelling ingesteld. Hij heeft dus "verkeerde" instellingen gecorrigeerd naar zijn fabrieksinstelling.

Dit is ook goed om mee te beginnen, en niet over kapotte dit of dat te beginnen. Gewoon pram resetten lost een hoop problemen op.

[quote:ea1529c231="iMac G5 Ruben"]Heb net opgestart met C ingedrukt en Tiger erin! Zonder problemen kwam ik in het installatie-menu van Tiger!

Wat wilt dit nu zeggen, dat het een softwareprobleem is?[/quote:ea1529c231]

Dat zou heel goed kunnen: mogelijk is er iets mis met de driver van de videokaart. Hoe ben je van 10.3. naar 10.4 gegaan? Met een gewone upgrade? In dat geval zou je even een gearchiveerde installatie van 10.4 kunnen doen (is een van de opties die je bij het installeren van Tiger kunt kiezen).

als je mac het af en toe doet zou ik zeggen dat je videokaart niet kapot is... wnad dan zou je zwart beeld krijgen of nog minder mischien is tiger niet goed geinstaleerd...

Start je Mac op met de originele installatie DVD die je erbij hebt gekregen. Houd dan wel de ALT toets ingedrukt, zodat je een keuze menu krijgt. Kies dan de Hardware Test en laat die eens lopen.