Tiger een Hype?

Een paar nieuwe features in Tiger, die makkelijk te missen zijn. Behalve dan de betere zoekmogelijkheden en dat het een 64 bits besturingssysteem is. Vind ik eigenlijk wel een beetje jammer. Het lijkt wel alsof de hele mikmak een grote hype is. Fraaie banners met, Redmond start your photocopiers enz. Het is wel grappig, maar ik vind het ook wat overdreven. Het komt een beetje over als. "Kijk eens hoe goed we zijn, en wat we allemaal maken." terwijl ze een hele kleine markt hebben en je tegenwoordig een ipod, digitale camera, .mac en een foto camera nodig moet hebben om de helft van mac os x te kunnen benutten.

Ik wil er ook nog even aan toevoegen dat ik het ook overdreven vind, dat ze nu bijna ieder jaar met een nieuwe mac os x versie komen. Het lijkt wel alsof ze daar een beetje te enthousiast zijn. Op zich is er niets mis met enthousiasme maar ik denk dat ze zich dan minder focussen op de belangrijke dingen zoals snelheid bijv.

Wat vinden jullie?

als tiger niet sneller als zijn voorgangers vind ik dat een groot gemis. De Dell- pc opmijn werk werkt veel sneller (niet beter overigens). Snelheid is een van de weinige dingen die ik mis in OSX

Tiger komt toch halverwege 2005 pas? Dan houden onze Applevrienden in Cupertino vast nog wel het een en ander geheim tot de daadwerkelijke release.

Momenteel vind ik Tiger ook nog niet [i:c364e62f12]echt[/i:c364e62f12] een update waardig, maar we hebben nog een jaar te gaan!

[quote:19a9190e4a="Jesper"]Een paar nieuwe features in Tiger, die makkelijk te missen zijn. [/quote:19a9190e4a]

???

Heb je de keynote eigenlijk al bekeken?
Core Image en Core Video zijn gewoon fenomenaal en maken OSX dus echt wel weer een lichtjaar voorlopen op wat we van Longhorn al weten. Terwijl ze in Redmond bezig zijn met Quartz Extreme te immiteren doet Apple er nog een schepje bovenop. Het ziet er naar uit dat de release van Longhorn weer eens zal uitgesteld worden. :lol:

Nee, tiger is geen Hype!

Er zitten echt hele handige dingen in die we gaan gebruiken als het beschikbaar komt, wat ik zeker ga gebruiken is:

-spotlight
-core audio
-core video
-core Image

toppie Apple en snelheid heeft het OSX voor mij genoeg, snelheid is wel relatief. Ik geniet elke dag van dit mooie en slimme OS

kijk deze stream dan sta je versteld een demo is meer indrukwekkend dan lezen vanaf de website:
http://stream.apple.akadns.net/

IK VERWACHT 10.4 TOCH EERSTE KWARTAAL 2005!!!

Ik had in eerste instantie ook m'n bedenkingen bij de verslagen die ik las van de Stevenote op WWDC. Maar nu ik zelf de stream heb kunnen bekijken ben ik toch echt wel heel erg onder de indruk.

Spotlight, Automator en Core Image zijn onwaarschijnlijk sterke verbeteringen.

Natuurlijk lijkt Spotlight op Launchbar. Natuurlijk lijkt Dashboard op Konfabulator.

Het afgelopen jaar heb ik op vele fora gelezen dat veel mensen maar wat graag een functionaliteit als Launchbar standaard in het OS opgenomen wilden zien. En terecht want Launchbar vergroot de productiviteit enorm. Nu het zover is wordt er steen en been geklaagd dat Apple het idee gejat heeft.

Apple luistert naar de wensen van gebruikers en developers om het OS te verbeteren. Ze spelen geen copycat maar werken continu aan innovatie. Spotlight is vele malen beter dan Launchbar, afgaande op wat ik ervan gezien heb.

En nee, Tiger is geen hype. Tiger is een gedegen uitbreiding op het bestaande Panther-OS. De hype wordt gecreeërd door de Mac-community zelf, die met buiten proportionele verwachtingen naar zo’n keynote toeleeft. Het is absurd wat je allemaal aan verwachtingen en ideeën langs ziet komen af en toe. Dankzij deze verwachtingen zal zo’n keynote altijd tegenvallen.

Ik vind Tiger (wat ik ervan gezien heb) duidelijk een grotere sprong voorwaarts dan Panther destijds was.

iksluit me aan bij Sjap en vergeet bovendien niet dat de WWDC was, met de D voor DEVELOPERS...de features die we nu hebben gezien zijn van grote waarde voor die groep en voor de fundementele vooruitgang van het OS, in het oog spinrgende features zoals exposé in 10.3 zullen later tijdens een keynote wel meer aan bod komen dan dat dat nu is gebeurd. (overigens: metadata, core audio/video etc. zijn allemaal véél grotere stappen voorwaarts dan iets grappigs als exposé)

Snelheid is zeker nog niet optimaal!!

Mijn iMac 400 reageert onder OS 9 nog steeds sneller dan mn iBook 1,2Ghz onder 10.3.4!
Hoop dat het bij 10.4 eindelijk weer op ‘oude’ snelheid is…

Gelukkig loopt mn iBook wel sneller met alles, alleen, tja reactiesnelheid in OS X is nog niet optimaal…

En ik sluit mij ook aan bij Sjap. Spotlight ziet er heel veelbelovend uit. Indexering op metadata is volgens mij DE grote vernieuwing in de manier van indexeren/zoeken (stel je voor als je ook kunt googlen op metadata). Ik gebruik het nu al zeer intensief voor beeld archivering en 3rd party programs, maar als dit system-wide wordt ingevoerd is het te gek.

Wel komen die updates veel te snel achter elkaar. Ivm met budget (kleine ondernemertje, he) zit ik nu ook nog op 10.2 omdat een maand na mijn g4 aankoop 10.3 uitkwam ik een dikke vinger opstak naar die 150 euro aanschaf.

Ik ga wel lekker upgraden als ik weer een nieuwe compu koop (dan spaar je toch weer die kosten van losse sys software uit, hehe)

Super... maar goed...

Ik wordt knetter gek van al die updates…
Moet je weer gaan betalen…
Komen al die gasten weer met updates van programma’s…
Jongens erg leuk al die updates… maar hoe doen jullie dat financieel???

Ik trek dat niet elk jaar al dat geld uit te geven…???

Tis geen update maar een upgrade. Je hoeft het niet te kopen als het je allemaal te snel gaat.

En als je de stream bekijkt ( http://stream.apple.akadns.net/ ) zul je zien dat er net zoals Panther meer dan 150 nieuwe features in komen te zitten en niet alleen de 3 dingen waar iedereen het over heeft.

En het is logisch dat er een hype gecreerd wordt, dat heet marketing. Kijk maar eens wat M$ aan het doen is met Windows Longhorn, dat eind 2006!!! uitkomt en dan nog niet eens meer is dan een opgedirkte XP versie.

Je verwacht het natuurlijk niet, maar ik sluit me ook aan bij sjap. Zeker het Core-image en Core-video gaan precies de mac weer op de kaart zetten. Tegenwoordig kan je op een pc net zo goed beelden bewerken als op een mac, maar met deze twee gigantische sprongen voorwaarts gaan ze (als de software-makers er op inspringen, waar ik overigens wel van uit ga aangezien het te geniaal voor woorden is ;) ) de mac weer met stip als eerste keus neerzetten voor de creatieve tak van de industrie.

Stel je voor een (waar steve ook om smeekte) photoshop met directe, gelaagde beeldbewerking… Nog erger, gewoon snoeihard het zelfde voor de video-editting software! Gaaf, kan niet anders zeggen.

Over snelheid. Ja, ik zou ook graag iets extra snelheid in het os zien. Ookal stoor ik me er niet aan. Af en toe moet je gewoon ff wachten. Wel zou het lekker zijn als de core systemen ook wonderen gaan verrichten met betrekking tot de snelheid van videobewerking (effecten dan natuurlijk) en photoshop. Ik heb een 17" iMac wat natuurlijk lastig upgraden is (buiten extra geheugen) en programma’s gaan toch steeds meer eisen.

Moet wel nog ff kwijt dat ik erg onder de indruk was door de keynote en juist erg blij ben dat de ontwikkelingen snel gaan, dit stimuleert alleen maar tot meer innovatie (je zag de developers al kwijlen bij alle nieuwe features die hun product gaaf maakt en ze niets voor hoeven te doen). Daarbij, als je nu tevreden bent doe je toch lekker geen upgrade maar doe je die over een paar jaar, heb jij een update eens in de zoveel jaar en diegenen die wel willen upgraden kunnen lekker up-to-date doen. :innocent:

het kan sneller ja..... verder lijkt Tiger een hoop leuke dingen toe te voegen! Ik heb liever snelle inovatief en veel updates en upgrades, dan eindeloos wachten op dingen....

Zal ik eerst maar 's een nieuw macje moeten kopen, want Tiger gaat ie waarschijnlijk niet trekken... :oops:

Spotlight is echt revolutionair en alleen al de upgrade waard. Op mijn werk krijg ik, net als velen, honderden e-mails, powerpoint presentaties ed. en dan ook nog eens voor verschillende projecten waar je aan bezig bent.

Alleen al het archiveren kost al uren per week bijna, laat staan het weer terug vinden. Het is vaak makkelijker een collega te bellen om het stuk opnieuw te mailen.

Met spotlight en smartfolders wordt archivering een makkie. Niemand maakt meer folders, alleen nog maar smart folders. Kun je ook nog eens 1 document in meerdere smartfolders hebben wat het nog makkelijker maakt om terug te vinden. Geweldig, absoluut top.

Core image en core video gaan een geweldige powerboost geven aan photoshop, Final Cut e.d. Kan je op een laptopje eindelijk fatsoenlijk photoshoppen. Wellicht daarom de introductie volgend jaar? Nieuwe G5 powerbooks met tiger en full 64 bit operations, lijkt mij dat ze dan echt zeer snel zullen zijn.

iChat is helemaal top, jammer dat veel van mijn vrienden nog op wintels zitten, dus daar heb ik niet veel aan, maar gaaf is het wel. Mensen die met mac mogen werken op het werk zijn echt goed af.

[quote:3c2debad14="NeoMac"]Nieuwe G5 powerbooks met tiger en full 64 bit operations[/quote:3c2debad14] Als dat zou kunnen... ben sparende voor een privé PB (en dan de allervetste ramvol ram en degelijke). Zou lekker zijn als dan de PBG517" het levenslicht ziet. Ben ongeveer op de helft, dus tijd zat...

Nu ik een middag heb zitten werken met Tiger, valt mij een paar dingen op ... :) - spotlight werkt echt goed ... - een Functie in ichat : switchen tussen accounts is ook erg makkelijk .. - weer meer printers worden native gesupoort .. (bv mijn HP 2175) - het voelt echt wel weer sneller aan dan 10.3.4 (op mijn G5 met 1.5 GB RAM) - Safari 2.0 is echt bloedsnel geworden - Smart folders in de finder / adresbook/ mail zijn erg handig ... - DashBoard ... moeten eerst meer Widgets voor komen ... - Automater (pipline in de eerste release) lijkt me ook erg handig voor de gewone gebruiker ...

De rest komt nog wel …

Ik zal jullie op de hoogte houden …

Een hoop trommelgeroffel, dat doet Apple altijd. Maakt het juist een beetje spannend en zoals hierboven werd gezegd, marketing. Maak de potentiële kopers lekker hiermee.

Maar begin 2005? Moet ik nog zien. Weet je nog wat ze over Panther zeiden? December 2004 en wat werd het?

nog even een artikel dat Dashboard geen rip off is van Konfabulator: http://daringfireball.net/2004/06/dashboard_vs_konfabulator

it just isn’t…

Verder vind ik ook de Smart Mailboxes erg fijn, zat er eigenlijk al op te wachten…
ook zie ik al onderdelen van een ingebouwde security in Mail (weet niet of ze PGP gaan gebruiken of iets anders…) ook een must vind ik…

Widgets maken voor Dashboard is vele malen makkelijker dan voor Konf… als je html, css, javascript kan, dan heb je een widget… maar als je wilt kun je ook Flash gebruiken…

En zo zijn er nog vele dingen die het leven weer makkelijker maken in zo’n nieuw systeem… ondanks dat het een developer release is, is het erg snel…

etc… als je niet wilt, dan upgrade je toch niet? … ik iig wel! ik kan niet wachten!

Op een andere engelstalige website laat iemand anders ook even zijn mening horen over ' De Tijger'. :)

Click.