Tiger en externe dvd-speler

Heb Tiger geïnstalleerd op mijn ene iMac met dvd-speler; prima gelukt. Nu zou ik dat ook graag met de andere iMac doen, want die is nog van latere datum. Maar ... helaas zonder dvd-speler.

Is dit te omzeilen door een externe dvd-speler aan te sluiten en de installatie-dvd daar in te doen? (En zo ja, wie in Utrecht kan dat kastje een dagje missen …?) Of kan ik een plaatje (dmg o.i.d.) maken van de dvd en dit op mijn iPod zetten, en die als opstartschijf aanwijzen?

Ik heb mijn ibook (cd) getijgerd door hem via firewire aan mijn g4 (met dvd) te koppelen. Ibook via T opgestart. De dvd zag daarna de ibook als firewireschijf. En daar staat nu Tijger op. Enige puntje is dat de ibook nu Powermac G4 heet. Vooralsnog heeft dit geen schizofrene reacties opgeleverd.

Klinkt interessant! Maar hoe flik je dat? Speciale kabel? Kan het ook via ons netwerkje?

Via een firewire kabel. Via het netwerk zou het volgens mij ook moeten lukken, maar hoe dat precies in zijn werk gaat weet ik niet.

Een firewirekabel ... ik heb alleen zo'n ding met een groot en een klein stekkertje. Bestaan ze ook met groot/groot of zoiets?

Jazeker. groot/groot bestaat ook.

'oude' iMac met cd-speler opstarten met de'T' ingedrukt. Wachten op het blauwe scherm met gele fire-wire symbool.

Andere iMac opstarten met Tiger DVD,
dan bij het installeren FireWire HD kiezen, die van de andere iMac dus.

Na installatie herstarten met muis ingedrukt; dan komt de dvd er uit en start de andere iMac op van de eigen harde schijf. Als hij opstart van de dvd na de installatie loopt hij vast, is een bug in Tiger.

De iMac met cd-speler uitzetten, en vervolgens weer aanzetten; werkt prima!

Klinkt allemaal heel aannemelijk, en ik heb een firewire-kabel geleend die nu naast mijn toetsenbord ligt. Toch heb ik het vage voorgevoel dat ik mij in een wespennest ga begeven ... Rare problemen, paniek, huilbuien. Veel liever hing ik even een losse dvd-speler aan mijn iMacje. Zou iemand in Utrecht die een dagje willen uitlenen, bijvoorbeeld in ruil voor een dagje mijn Tiger-schijfje ...? (Wel een ander dagje, uiteraard!)

In principe kan er weinig misgaan als je er maar voor zorgt dat je netjes afsluit voordat je de kabels er uit trekt. Dat heeft bij mij onlangs nog voor problemen gezorgd.