Tiger en iMac G3 Problemen

Aloha,

Ik probeer op een iMac G3 600 Mhz met 256 mb ram Tiger te installeren.
Deze computer zou volgens de eisen Tiger moeten kunnen installeren.
http://www.apple.com/nl/macosx/upgrade/requirements.html
Dit gaat echter fout, ik krijg de opmerking dat Tiger niet geinstalleerd kan worden op deze computer.

[quote:9c56a34f0f]Deze programmatuur kan niet op deze computer worden geinstalleerd.[/quote:9c56a34f0f]

Het enige verschil met de eisen is dat deze iMac geen dvd-speler heeft, maar een cd-brander.
Daarom heb ik dus een image van de Tiger dvd gemaakt en deze gemount …
(Op dezelfde partitie als de opstartpartitie)

Ik start nu de install via het hoofd installatie pakketje. Iets van OSInstall.mpkg
Dit zou toch moeten werken ?

Wie kan mij helpen ?

Cheerio,

Derek

P.S. Ik wil liever geen cd’s bestellen en de dvd inruilen… Dan ben ik die mooie dvd kwijt :slight_smile:
Ik wil graag eerst testen of Tiger het op deze iMac doet…

Dat gaat niet lukken op deze manier. Je iMac moet namelijk kunnen opstarten vanaf de installatieschijf. En dat gaat niet met een disc image. Ik weet eigenlijk niet hoe je het wel zou kunnen doen. Misschien door een partitie te maken en daar de inhoud van de dvd naartoe te kopieren zodat je kan opstarten vanaf die partitie.

Ben benieuwd of iemand anders een oplossing weet.

Je zult de CD's waarschijnlijk nodig hebben. Ofwel; de DVD omruilen. Wat je daar voor 'emotionele' waarde aan hecht is mij overigens niet helemaal duidelijk... Vanaf een externe harddisk opstarten is namelijk óók geen optie, de Mac móet met de installatie CD/DVD opstarten.

Verder zou ik het RAM zeker aanvullen tot het maximum; het kost niet zoveel meer tegenwoordig en je zult merken dat het een wereld van verschil uitmaakt. Met de 256 Mb loopt 'ie niet écht lekker! Verder zou het moeten werken allemaal, ook met een iMac (heb zelf nog een 400 MHz DV uitvoering) is het ‘gevoel’ sneller.

Nou, ik heb mijn iBook 366 Mhz voorzien van Tiger door deze via de eMac te installeren welke wel een dvd speler heeft. FireWire kabel doet wonderen.

Dus missschien van iemand een Bookie lenen die wel een dvd speler heeft?

Aloha,

@ awesomemac
Ik ga ff proberen mijn powerbook er aan te koppelen.
Heb je hier nog tips voor ?

Doe je dit via het netwerk … Of een opstartschijf via firewire aanmaken…
(Iets van C indrukken toch?)

Cheerio,

Derek

Wat je moet doen is dit:

Zorg dat je minstens twee (drie is fijner) partities op je HD hebt.
Dan kopieer je die disc-image van je naar een partitie, herstel hierna alle bevoegdheden.
Daarna start je Schijfhulpprogramma en kies je de tab ‘herstellen’.
Sleep het dmg bestand naar ‘bron’ (niet mounten, dan wordt’ie onbruikbaar), de lege schijf/partitie naar ‘doel’. Klik ‘herstel’.
Hernoem hierna deze schijf Mac OS X Install DVD en herstel hierna nogmaals de bevoegdheden.
In de systeemvoorkeuren deze schijf als opstartschijf kiezen en herstarten.
Op deze manier heb ik het op een B/W G3 geinstalleerd (Wel 1Gig ram).
Deze methode werkt volgens mij alleen met een schone installatie, dus geen upgrade.

[quote:69389915dd="Pumastic"]Aloha,

@ awesomemac
Ik ga ff proberen mijn powerbook er aan te koppelen.
Heb je hier nog tips voor ?

Doe je dit via het netwerk … Of een opstartschijf via firewire aanmaken…
(Iets van C indrukken toch?)

Cheerio,

Derek[/quote:69389915dd]
Firewire kabel ertussen. iMac opstarten met T ingedrukt.
Dan de CD in je Powerbook doen, en tijdens het installeren de HDD kiezen van je iMac.

zo moest dat geloof ik.

Als je een iPod hebt kun je ook daarvanaf opstarten.

[url=http://macwereld.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=271&Itemid=62]Kijk hier eens[/url].

muffin heeft het juist.

iMac starten met de T knop ingedrukt (Tagetmodus) en firewirekabel tussen de iMac en PoBo en dan de PoBo starten vanaf de Tiger dvd en de harde schijf kiezen van je iMac en installeren maar!

Bedankt voor alle tips ...

Maar als je de iMac dan als Target gebruikt … Kun je dan ook een update doen i.p.v. een clean install.
Ik weet wat alle voordelen zijn van een clean install. Maar mijn ouders werken op deze iMac en als ik een clean install moet doen, dan weet ik zeker dat het nog weken duurt voordat alles weer goed is.

Cheerio,