Tiger installeren: gevaren?

Hello

Ik zou graag mijn systeem (10.3.9) upgraden naar Tiger. Ik heb dit nog nooit gedaan, ook
vroeger niet met een windows-pctje.

Hoe gebeurt die overschakeling? Is dit enkel schijfje insteken, installeren en klaar is kees.
Of moet ik eerst een backup maken van al mijn bestanden (bv itunes- en iphotolibrary) omdat dit allemaal gewist wordt?

Voor ervaren mac-gebruikers is dit waarschijnlijk een wat onnozele vraag maar beschouw deze vraag afkomstig van een onervaren iemand die sinds hij een mac heeft aangeschaft met alles wat nieuw is mee wil zijn. Alleen wil ik mijn gegevens niet verliezen.

greetz

Carlito 8)

je hoeft niet te backuppen, ik heb nog nooit gegevensverlies oid gehad. Kijk wel welke mac je hebt en of je eventueel een firmware update nodig hebt, zo ja dan staat dit in de readme file op de installatie dvd... installleer met de methode archiveer en vervang (of zoiets) en je kan aangeven dat je persoonlijke map met documenten behouden moet blijven

Je kan rustig Tiger laten 'upgraden', je krijgt een vraag of je een schoon systeem wil installeren of een upgrade, al de bestaande accounts worden intact gelaten, dus ook iTunes en dergelijke. Niettemin is het altijd verstandig een backup te maken voor de zekerheid, ook al is de kans nog zo klein, er kan altijd wel iets gebeuren. Dus je [gebruiker] map even kopieren kan geen kwaad. Veel plezier met Tiger!

ga maar voor tiger gewoon je belangrijke bestanden backupen en dan gewoon upgrade doen en dan doet tiger alles voor jou. Ik heb zelf geen problemen gehad tijdens de upgrade dus ik verwacht dat het voor jou even vlotjes gaat gaan.

Groetjes
Basiel

ik wil je niet bang maken, maar lees eerst toch dit draadje even door...

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=52851

Succes !

[quote:c118b4c812="KeKo"]je hoeft niet te backuppen[/quote:c118b4c812]

Integendeel: backuppen moet hoe dan ook! En regelmatig ook.

Heb vorige week mn ibook g4 'geupgrade'. DVDtje in systeem, paar keer klikken, half uurtje wachten en klaar, geen enkel probleem. Uiteraard is het wel verstandig om je belangrijke data te backuppen, op een externe schijf of op cd branden. :)

Ik zou voor een clean install gaan, als je de tijd hebt. 8)

Op mijn werk is mijn mac geupgrade en thuis heb ik een clean-install
gedaan en ik merk toch dat dat laatste lekkerder en dus stabieler loopt.

Drie installatiemethoden Zodra je het upgradeproces start, kun je kiezen uit drie methoden om Tiger op je Mac te installeren.

Werk Mac OS X bij. Deze optie werkt alle belangrijke componenten van je oude systeemsoftware bij en behoudt al je persoonlijke bestanden en de meeste instellingen. Kan het eenvoudiger?

Archiveer en installeer. Deze optie slaat de bestaande systeembestanden op in een speciaal archief en installeert daarna Tiger. Je kunt vervolgens desgewenst alle gebruikersinformatie en gebruikersinstellingen automatisch in Tiger importeren, zodat je je printer, Mail en andere programma’s niet opnieuw hoeft te configureren.

Wis en installeer. Deze methode wist het doelvolume volledig en installeert daarna een nieuwe versie van Mac OS X. Vervolgens moet je al je bestanden terug naar de schijf kopiëren en al je accountinstellingen opnieuw invoeren.

Bron: http://www.apple.com/nl/macosx/upgrade/

Als ik het goed begrijp is een "Archiveer and Installeer" haast hetzelfde als "Schone Installatie"? Beiden zijn dus even "veilig" en werken even goed, want met bijwerken schijnen problemen te zijn.

Mijn bescheiden advies : backuppen op externe HDD, en dan clean install en alleen den nodige data terug kopieren, apps mss best opnieuw installeren ipv ook even op je externe te zetten (als dit al zou werken.. )

Ben altijd voor een clean install :wink:

[quote:07f91ce3b3="Esquare"][quote:07f91ce3b3="KeKo"]je hoeft niet te backuppen[/quote:07f91ce3b3]

Integendeel: backuppen moet hoe dan ook! En regelmatig ook.[/quote:07f91ce3b3]
Wijze woorden. Ik heb gelukkig mijn backups nog nooit nodig gehad, maar het zal je maar gebeuren dat ie in de soep loopt en dat je geen backups gemaakt hebt…
Ik heb een archiveer & installeer toegepast. Dan wordt je 10.3.9 map apart gezet. Wel ff een vinkje bij behoud accounts (of iets dergelijks). Als tiger lekker draait, kan je alsnog je 10.3.9 eraf smijten.
Succes! Het is een makkie.