Tiger op een G3 Beige

Heb het eens uitgeprobeerd voor 14 dagen. Op een oude G3 Beige met G4 ZIF, 768 MB RAM en een Sonnet Tempo ATA 66 PCI controller. Pluspunten waren de snelheid, en het feit dat zelfs mijn oude scsi scanner, die ik in Panther niet kon gebruiken, door Tiger wel herkend werd. Maar toen kwamen de minpunten... Schijfbeschadiging. In het begin niet gedetecteerd door disk utility van Tiger of Panther, wel door Macos9 Disk first Aid. Nadien ook door de disk utulities van Panther en Tiger. De schijfbeschadiging treedt op bij de Tiger opstartschijf en bij elke schijf waarvan je vanuit Tiger (onder Tiger) iets gekopieerd hebt. Gaande van Keys out of Order, Invalid B-Tree, Invalid Node tot Invalid directory valence, e.d.m. Nog iemand met ervaring van Tiger op een G3 Beige? (Je hebt XPostfacto 4 nodig).

:?

TIA

heb hetzelfde probleem gehad op een g3 met 10.2.8. Maar dan alleeen op de opstartschijf. Wat geloof ik de zaak om zeep helpt is wanneer je regelmatig onder os 9 gaat booten. Blijf je alleen osx draaien en gebruik je alleen de classic mode dan valt het wel mee

Heb de schijfproblemen gehad met een 7500, 7300, G3 beige. Allemaal met OS X (10. 2 en 10.3) en een Acard IDE kaart. Problemen waren gelukkig nooit ernstig en de schijven draaien nog steeds volop hun rondjes. Hangen nu alleen aan een Mac mini.

Nog een vreemd voorval. Ik heb een harde schijf die in 2 volumes gepartitioneerd is; 1 met Tiger (om uit te proberen) en 1 met OS9. Als ik vanuit een andere opstartschijf met Panther de HD controleer krijg ik eerst te lezen dat de schijven worden hersteld. Dat lukt. Maar dan staat er: 2 volumes repaired 1 volume could not be repaired. Nochtans heeft de HD die ik controleer slechts 2 volumes. Laat ik disk utility nog een paar keer runnen, dan spreekt hij niet meer van dat derde volume en vertelt dat alles OK is. Opstarten in de single user mode in Tiger en fsck -fy gebruiken en ik krijg ook te lezen: Volume Tiger HD appears to be OK Alleen, als ik opstart in OS9 en Disk First AId draai, krijg ik een heleboel te lezen dat niet deugt. Ik denk dat ik Tiger maar zal behouden op mijn G5 en op deze G4 Beige bij Panther blijf. Het verschil is toch niet zo groot. En ik heb toch wat meer zekerheid.

Ik heb wel nooit schijfproblemen gehad bij Jaguar. Ook niet met 10.2.8.
Maar het is pas na de laatste firmwire update van mijn ATA PCI Controller (Sonnet Tempo 66) dat ik Panther zonder problemen kan draaien.

[quote:5119ac170f="macpro"]Heb de schijfproblemen gehad met een 7500, 7300, G3 beige. Allemaal met OS X (10. 2 en 10.3) en een Acard IDE kaart. Problemen waren gelukkig nooit ernstig en de schijven draaien nog steeds volop hun rondjes. Hangen nu alleen aan een Mac mini.[/quote:5119ac170f] Welke interface gebruik je hiervoor?

[quote:26af7e3896="bian"]heb hetzelfde probleem gehad op een g3 met 10.2.8. Maar dan alleeen op de opstartschijf. Wat geloof ik de zaak om zeep helpt is wanneer je regelmatig onder os 9 gaat booten. Blijf je alleen osx draaien en gebruik je alleen de classic mode dan valt het wel mee[/quote:26af7e3896] Was dat ook een G3 Beige? Ik werk meestal niet in de classic mode omdat deze veel te traag is, er is dan bvb geen 2d en 3d versnelling van de ATI Radeon 7000 card.

[quote:3d37972e62="Mac Hammer Fan"]Welke interface gebruik je hiervoor?[/quote:3d37972e62] Ik heb de schijven in FireWire kastjes gestoken. Via een FireWire hub hangen ze aan de mini. Schijven werden alleen ontzettend warm, omdat die kastjes geen ventilator hadden. Ik had nog een grote alu kast over en een ventilator uit een kapotte voeding. Ochtend schroeven, boren, hameren en zagen en nu heb ik 1 kast met ventilatie waar 2 schijven in zitten. En ze blijven nu wel lekker koel.

De oplossing is er. Het blijkt dat je inderdaad geen pre 10.3.9 disk utilities mag gebruiken voor een Tiger Volume. Dus draait Tiger dan toch veilig op oude Macs. http://www.lowendmac.com/newsrev/05/0520.html

:slight_smile: