Tiger op G3

Een G3 15GB iMac loopt vast voordat Tiger geinstalleerd kan worden. Ik kan nog wel de taal kiezen en dan loopt de Mac vast.

De mac voldoet aan de specificaties. Ook met c ingedrukt houden en de DVD als opstartschijf kiezen lukt het niet.

Wat kan er aan de hand zijn?

al gechecked of je de juiste firmware hebt ?

Wel (geprobeerd) te checken, maar de firmwares voor iMac zijn moeilijk te vinden (heb ik dus niet gevonden) op de Apple Support site. En ik weet ook niet waar ik moet zien welke firmware er nu op de mac staat

Als het goed is update hij het gewoon via software update. Bij mij tenminste

suc6 sam

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75130

Die firmware is alleen voor niet Mac OS X gebruikers.

Misschien moet ik de firmware van de DVD-ROM wel updaten. Het is namelijk duidelijk dat de DVD-ROM eigenlijk het tempo van de Tiger DVD niet aan kan.

Op internet heb ik een firmware update gezien (mijn DVD-ROM is trouwens een MATSHITA DVD-ROM SR-8184, firmware versie AA31). Ik heb versie AA32 gedownload. Maar het pakketje dubbel klikkend wordt de OS 9 omgeving opgestart en krijg ik een file genaamd “Flash Log” te zien. Maar als ik daar op klik gebeurt er niets. Ik vind ook nergens een beschrijving hoe ik die firmware moet uitvoeren.

Twee vraagjes dus:

1. Zou het aan de firmware van de DVD-ROM kunnen liggen?
  2. Hoe moet ik de firmware van de DVD-ROM updaten?

Alvast wederom bedankt.

hoi

probeer het volgende.

je bent geboot in X (panther ?), en de installatie DVD is ‘gemount’.

op de X install DVD zoek het volgende bestand:

/System/installations/Packages/OSInstall.mpkg

dubbelklik op dat bestand, zonder reboot heb je de nu hoofdinstaller opgestart.
Je kunt zo testen of je dvd drive echt de bottleneck is of dat het ergens anders zit (geheugen, hardwaretest?)

Het bovenstaande kun je ook doen mbv een image. Als je een extra partitie of HD
hebt kun je een image maken van de install DVD en deze vanaf de andere partitie/HD mounten, kan het installatieproces watversnellen (geen langzame dvd drive)

bijkomend ‘voordeel’ (feature?) van deze hack is dat de installatie van het os gewoon een van de open programma’s is, ipv dat het de hele computer dmv een reboot heeft overgenomen. Repareer altijd even de permissies voor en na de installatie/update.

suc6

obi