Tiger op interne extra HD zetten???

Ik heb Tiger gekocht op DVD. Niet daarbij nagedacht dat ik een Phillips DVD writer heb en zodoende niet van DVD op kan starten (toch ? ? ?) Nou dacht ik, kan ik niet de DVD kopieeren naar mijn 2e HD en vanaf daar opstarten en zo Tiger installeren? Heeft iemand hiermee ervaring of tips. Of moet ik dit misschien ABSOLUUT niet doen? graag tips!

hoe kun je dan de dvd niet lezen, lijkt mij toch wel. Hoe moet anders de mac de dvd controleren als je er een aan het branden bent :?

Bij mijn weten is dit niet mogelijk. Ik heb het al vaak geprobeerd maar Apple omdersteunt volgens mij alleen Pioneer en MAC DVD schrijvers.

Dat ligt niet aan het merk hoor ;) Ik heb zelf een ingebouwde nec3500, en dat werkte prima. Kun je de DVD-lezer niet gewoon in je powermac inbouwen?

Dat je niet van de DVD kan opstarten heeft namelijk te maken met
het feit dat je het vanaf een externe lezer probeert op te starten.

Mvg
Joram

[quote:b1161108e4="NielsNz"]Bij mijn weten is dit niet mogelijk. Ik heb het al vaak geprobeerd maar Apple omdersteunt volgens mij alleen Pioneer en MAC DVD schrijvers.[/quote:b1161108e4]

Uh… ‘MAC DVD schrijvers’? Die bestaan niet, hoor… :slight_smile:

Hmm ik heb een NEC DVD Writer (vrijwel identiek aan de Pioneer) en daar kan ik gewoon van opstarten extern..

Maja, dit antwoord heb je echt geen ene ruk aan :?

hmm

De vraag blijf echter nog steeds of ik ook op kan starten van mijn, op HD gekopieerde DVD! En trouwens, er bestaan idd geen MAC dvd schrijvers, wel door apple ingebouwd, en DIE bedoel ik. By the way, mijn schrijver zit intern en wil niet mijn DVD vanaf DVD opstarten!!!

Oh trouwens ik stel jullie reacties wel op prijs hoor!
maar is er iemand die antwoord heeft op mijn eigenlijke vraag?

Nee....Nee ik denk niet dat er iemand is...

[quote:8c3baebb4e]kan ik niet de DVD kopieeren naar mijn 2e HD en vanaf daar opstarten en zo Tiger installeren?[/quote:8c3baebb4e]

Nee dat kan niet.
Stop de install DVD in je Philps DVD writer, klik op system preferences/startup disk.
Staat de MACOSX dvd vermeld als geldig opstartvolume kun je hem met die Philips installleren.
Zo niet, installeer dan Patchburn. Succes

[quote:7d611a99cf="NielsNz"]De vraag blijf echter nog steeds of ik ook op kan starten van mijn, op HD gekopieerde DVD! En trouwens, er bestaan idd geen MAC dvd schrijvers, wel door apple ingebouwd, en DIE bedoel ik. By the way, mijn schrijver zit intern en wil niet mijn DVD vanaf DVD opstarten!!!

Oh trouwens ik stel jullie reacties wel op prijs hoor!
maar is er iemand die antwoord heeft op mijn eigenlijke vraag?[/quote:7d611a99cf]

Rustig rustig man… als je niet wilt dat we helpen mag je natuurlijk altijd weggaan…
We proberen alleen maar oplossingen te geven/zoeken hoor.

• Nee, je kan geen discimage kopiëren naar je HD, enm daar van opstarten.
  • er bestaan geen specifieke apple-inbouw merken. Apple neemt wat er op dat
    moment voor handen ligt. Dit kan pioneer zijn, maar ook een ander merk.
  • Probeer de jumper van je schrijver eens op Master te zetten, en dan nog eens
    op te starten… dat zou moeten helpen. De jumper zit achterin je brander (piepklein plugje).

Mvg,
Joram

dank voor alle tips. Ik ga eens wat dingen proberen

Lijkt me gewoon sterk dat je een Philips DVD fikker niet als bootschijf kan opgeven :o Ik kan zelfs mijn iBook starten vanaf de DVD van mijn Mini, dus ik kan het me echt niet voorstellen

Beste macosx-ers

Ik geef de moed wat betreft de Phillips DVD writer maar op! :cry:
M.a.w. koop dus geen Phillips DVD schrijvers, maar spaar even door voor iets beter compatibles
( de schrijver werkt werkt op zichzelf prima, dat wel )
Volgens mij heb ik nu nog 1 mogelijkheid.
Opstarten via de Powerbook van een vriend . . . . . . . . . . (?)
Kan iemand mij vertellen hoe dit werkt? :?

Je hebt nog best mogelijkheden. Die mogelijkheden zullen wel ergens staan in een draad. Ik noem er twee:

1). Opstarten met de alt toets ingedrukt. Waarschijnlijk herkent ie hem wel.
2). Werk alleen als je twee harde schijven hebt (en die heb je) : 1 HD (bij voorkeur niet je huidige opstartschijf ) :slight_smile: opnieuw formateren in 2 volumes. 1 van 4 gig en de ander met de rest. Dan open je het schijfhulpprogramma en klikt op herstellen en herstel je de DVD naar het volume van 4 gig. Vervolgens kies je dat volume als opstartschijf.
Als het niet lukt om de DVD te herstellen maak je er met toast eerst een image van en herstel je dat image naar het 4 gig volume.

2a). via de terminal de DVD naar het 4 gig volume kopieren en dan verder als hierboven.

Volgens mij kun je ook nog met je mac en je DVD naar de macstore en het er daar opzetten.

Ik heb hier een NU-DVD brander van 60 euro die prima werkt. Die philips zou het ook moeten doen mits de DVD schijf bootleble is. Vreemd dus dat ie niet werkt

suc6