Tiger upgraden (macfan nr.59)

Ik ben juist de nieuwe macfan aan het lezen waarin een heel groot artikel staat over tiger. Omdat ik van plan ben binnenkort mijn mac up-te-graden naar tiger ben ik dat artikel goed gaan lezen. Maar daar staat: [quote:fbea1a18e8] Wie lui is, kiest "Bijwerken". Onze ervaring is dat deze optie vaak tot een trager en minder stabiel werkende computer leidt omdat allerlei oude systeembestanden blijven bestaan. De enige Mac die we op deze manier opwaardeerden, vertoonde met enige regelmaat onverklaarbare vastlopers, iets wat we onder panther al geruime tijd niet meer tegenkwamen. Van andere overstappers en op diverse internet-fora vernamen we soortgelijke ervaringen. De boodschap moge duidelijk zijn: vermijd als het even kan de optie "bijwerken" die apple als eerste keus aanbied! [/quote:fbea1a18e8] .... klopt dit?

ja, ze schrijven het echt niet voor niets :wink:

Hier zijn al eindeloos veel draadjes over geweest. Zelf heb ik de keuze 'bijwerken' gedaan op mijn G5 en alles verliep en verloopt nog als een zonnetje. Laat je dus niet door MacFan van de wijs brengen.

Maar loopt het zonnetje net zo hard als bij een verse installatie?

[quote:c410629413="vriesela"]Hier zijn al eindeloos veel draadjes over geweest. Zelf heb ik de keuze 'bijwerken' gedaan op mijn G5 en alles verliep en verloopt nog als een zonnetje. Laat je dus niet door MacFan van de wijs brengen.[/quote:c410629413]

Oké, want ik was al overtuigt een upgrade te doen maar toen ik dit las vond ik het toch maar vreemd het is daarom dat ik het even wou vragen.

ik heb ook een upgrade gedaan, en als ik een externe harde schijf heb ga ik een clean install doen.

Trouwens, ik heb 3 licenties voor MS Office. Als ik dus Tiger herinstalleer ben ik er dan 1tje kwijt of niet?

Als je een andere eventueel externe HD hebt is het echt niet zo heel veel moeite om een clean install te doen hoor.... Je kunt heel makkelijk alles weer door mac os x laten importeren...

[quote:852c78f054="rvanloosen"]Als je een andere eventueel externe HD hebt is het echt niet zo heel veel moeite om een clean install te doen hoor.... Je kunt heel makkelijk alles weer door mac os x laten importeren...[/quote:852c78f054]

Dat is juist het probleem. Dat heb ik niet…
Maar ik het misschien wel lenen van iemand. Dus dan moet je gewoon de hele interne HD (waar 10.3 opstaat) naar die externe HD copieren? En dan gewoon migratie assistent er op lostlaten?

Heb jaguar bijgewerkt naar Panther en Panther bijgewerkt naar Tiger en hij loopt...........als de brandweer! Als je geen problemen had krijg je ze volgens mij ook niet zo gauw. Is volgens mij niet lui maar......handig!

[quote:d84a0c4262="muffin."]Trouwens, ik heb 3 licenties voor MS Office. Als ik dus Tiger herinstalleer ben ik er dan 1tje kwijt of niet?[/quote:d84a0c4262] Noop Je hebt 3 licenties dus het mag op 3 comps (tegelijkertijd) staan je mag ze elke dag van computer veranderen zolang je office niet op meer dan 3 comps tegelijkertijd hebt staan.

Als je geen externe Hd hebt zou ik eerst maar eens gewoon bijwerken. Probeer dat gewoon eens en ervaar zelf hoe het bevalt. Zoals ik al eerder schreef heb ik (en zeer veel anderen met mij, wanneer je dit forum doorbladert) totaal geen problemen. En crashes, zoals MacFan beweert, heb ik al in geen jaar meer gehad. Niet met panther en niet nu met de bijgewerkte Tiger. OK, als je een externe HD hebt, ga dan voor een clean install. Succes!

[quote:5e7a09b552="vikking"]Dus dan moet je gewoon de hele interne HD (waar 10.3 opstaat) naar die externe HD copieren? En dan gewoon migratie assistent er op lostlaten?[/quote:5e7a09b552]

Klopt…

[quote:5c583f90fa="rvanloosen"][quote:5c583f90fa="vikking"]Dus dan moet je gewoon de hele interne HD (waar 10.3 opstaat) naar die externe HD copieren? En dan gewoon migratie assistent er op lostlaten?[/quote:5c583f90fa] Klopt...[/quote:5c583f90fa] Maar ik zou voor de zekerheid dat wel doen met een cloning-programma als Carbon Copy Cloner: je externe disk wordt dan tenminste ook bootable. Handig als er iets mis gaat...

Inderdaad, maar daar was ik eigenlijk al vanuit gegaan...

ik heb Tiger op twee Macs d.m.v. bijwerken lopen en geen enkel probleem....

Nou ja dat weer je niet zeker natuurlijk... Misschien loopt de boel wel veel sneller als je eens een clean install doet... :lol:

[quote:5b19140638="Hobbes"][quote:5b19140638="muffin."]Trouwens, ik heb 3 licenties voor MS Office. Als ik dus Tiger herinstalleer ben ik er dan 1tje kwijt of niet?[/quote:5b19140638] Noop Je hebt 3 licenties dus het mag op 3 comps (tegelijkertijd) staan je mag ze elke dag van computer veranderen zolang je office niet op meer dan 3 comps tegelijkertijd hebt staan.[/quote:5b19140638] maar ik heb 3 van die licencekeys staan op de achterkant, ik heb er al 2 gebruikt, 1 voor de Powerbook en 1 voor de Mac Mini. Dus als ik een clean install doe moet ik een derde licencekey invoeren?

Maar als je Office opnieuw op je Powerbook zet, kun je de licensekey die daar nu al in gebruik hebt gewoon opnieuw gebruiken. De stabiliteit van je OS hangt vaak ook af van of je nog allerlei vage shareware. Ik heb zelf een aantal haxies geïnstalleerd en ik heb niet het idee dat daarmee 100% stabiliteit is gegarandeerd. Als dus een Panther met 'rommel' update', krijg je waarschijnlijk een Tiger met 'rommel' Ik zou voor de Archive and Install-optie gaan.

Mijn ervaring is een andere dan die van sjonnie. Ik had eerst Jaguar, en heb toen Jaguar bijgewerkt tot Panther; geen problemen. Maar vervolgens kwam Tiger uit, en toen heb ik Panther weer bijgewerkt tot Tiger.

En toen begonnen direct de problemen: ik heb in één maand meer kernel-panics en vastlopers gehad dan in jaren daarvoor.

Vervolgens een clean install gedaan, en toen liep alles weer als een zonnetje. En aanzienlijk sneller dan in Panther. Ik vind dus dat de MacFan gelijk heeft.

En een clean install is heel simpel als je een externe HD hebt. Ik vind een externe HD echt zeer gewenst voor backups: want op CD-Roms gaat maar weinig, en met DVD’s hebben superdrives toch vaak problemen.

oke ik heb gisteren de overstap gemaakt. gewoon upgrade. ondertussen was ik iets anders gaan doen en toen ik terug kwam was hij al opnieuw opgestart. het eninge zichtbare verschil was het spotlight(die nog aan het indexeren was en dat duurde maar een kwartiertje) logotje, het dashboard knopje en het appelje dat links vanboven er iets anders uitziet. direct xbench losgelaten en kwam tot de conclusie dat tiger een stuk sneller was dan panther. in juist dezelfde omstandigheden kwam ik tot dit: panther: 132.96 tiger: 144.42 (kan dat zijn omdat tiger 64 bit ondersteuning heeft?) dus ik merk geen enkele vertraging van de computer en nog geen enkele crash ofzoiets. ik ben dus heel blij :)