Tiger van iBookinstall CD installeren op Powerbook

Hallo, ik had vraagje,

ik ben deze maand beginnen met werken, en zowaar ik heb een nieuwe ibook gekregen aldaar. Nu heb ik thuis nog een powerbook 15inch 1,25Gh thuis staan en wou ik daar ook de tiger op installeren die bij de ibook zat… Maar dat gaat dus niet… als ik herstart van op die dvd zegt ie dat het niet te installeren valt op deze computer…
Is dit compleet onmogelijk? of moet ik dan alsnog Tiger aanschaffen voor mijn powerbook?

Groetjes

Ten eerste: Dit mag niet. Een tiger licentie die bij een mac geleverd wordt is geldig voor die mac. Als je Tiger op meerdere systemen wilt installeren, moet je meerdere licenties kopen, of het Tiger Family Pack. Ten tweede: Het is mogelijk om tiger op een ander systeem te installeren. Het is echter een aantal dagen geleden hier ook al langsgekomen en volgens mij komt het een paar keer per maand terug. Klim dus even in de zoekfunctie en zoek het op. Maar voer het niet uit, want het mag niet! succes. :wink:

Er is een omweg, hang een firewirekabel tussen de 2 computers, steek de TIger cd in de iBook en start de Powerbook op via de firewiremodus (T induwen bij opstarten) en dan kan je vanaf je iBook Tiger op je Powerbook zetten.

Lijkt me merkwaardig dat dat niet kan....het is een G4 toch ?

maarja…dat gezegd hebbende…was ik afgelopen vrijdag vreselijk verbaasd dat ik mijn nieuwe iLife06 wel op mijn iMac kon installeren…en op PBook en PMac verscheen die DVD niet eens in de Finder…elke andere CD en DVD wel (blanco of muziek)…maar iLife werd op 2 machines binnen 10 seconden uitgespuugd…

RAADSEL

[quote:03b164f2f8="Rolf"]Lijkt me merkwaardig dat dat niet kan....het is een G4 toch ?

maarja…dat gezegd hebbende…was ik afgelopen vrijdag vreselijk verbaasd dat ik mijn nieuwe iLife06 wel op mijn iMac kon installeren…en op PBook en PMac verscheen die DVD niet eens in de Finder…elke andere CD en DVD wel (blanco of muziek)…maar iLife werd op 2 machines binnen 10 seconden uitgespuugd…

RAADSEL[/quote:03b164f2f8]
Neen, logica zelve, de OS cd die bij een nieuwe Mac zit kan je alleen maar op die Mac installeren (behalve met het firewiretruucje). Als je het OS appart in de doos koopt dan is dit probleem er niet en kan je het overal installeren.
Easy as that.

Spinnerke, welkom op Macosx.nl!

strikt genomen wel. je koopt een computer en daar wordt een OS [i:061ab542b7]voor die computer[/i:061ab542b7] bijgeleverd. Bovendien is gebleken bij verschillende mensen die van Panther naar Tiger zijn gegaan dat hun indertijd meegeleverde iLife etc. ook niet ‘meegroeit’. DIe moet je je dus ook weer apart bezorgen.

Er zijn (onder voorbehoud: ik heb het nog niet hoeven proberen) wel trucjes (met schijfhulpprogramma of diskwarrior) mogelijk: zoals een verse installatie op de ibook waar je met een firewirekabel de persoonlijke data van je PowerBook plukt. Vervolgens kopieer je die schijf naar je andere computer.

Als je even stoeit met zoeken bovenaan de pagina -verschillende zoektermen gebruiken etc.- is er een gerede kans dat je een uitgebreider, beter onderbouwd antwoord vindt, of een andere work-around. Je zult niet de eerste zijn die hier tegenaan loopt.

het is heel sipel: firewire-kabeltje tussen de twee macs, start de mac waarop geinstalleerd moet worden op met [command] - T (firewire-target-mode) en dan start je het installatie programma op je ibook, kies daar bij harde schijf de schijf van je PB en installeer :D

[quote:e4dcd1c4af="martijngrootens"]het is heel simpel: firewire-kabeltje tussen de twee macs, start de mac waarop geinstalleerd moet worden op met [command] - T (firewire-target-mode) en dan start je het installatie programma op je ibook, kies daar bij harde schijf de schijf van je PB en installeer :D[/quote:e4dcd1c4af]

Deze manier heeft toch wel 1 nadeel. Een macosx-installer kijkt bij het installeren na de hardware van computer die de installer uitvoert en past het systeem zodoende ook een beetje aan. Zo kan het gebeuren dat je powerbook g4 niet gaat kunnen opstarten van het systeem dat je met deze methode hebt geinstalleerd vanaf je ibook…
ik heb hetzelfde gehad met zo’n installatie op een imac g3 vanaf een g5… en dat bleek ook niet te werken, vervelend hè?!?

Hoi Spinnerke

Interessante vraag. Als het je gelukt is, laat je dan iets weten? Het interesseert mij mateloos. :wink:

[quote:650dd28a94="reneo"][quote:650dd28a94="martijngrootens"]het is heel simpel: firewire-kabeltje tussen de twee macs, start de mac waarop geinstalleerd moet worden op met [command] - T (firewire-target-mode) en dan start je het installatie programma op je ibook, kies daar bij harde schijf de schijf van je PB en installeer :D[/quote:650dd28a94]

Deze manier heeft toch wel 1 nadeel. Een macosx-installer kijkt bij het installeren na de hardware van computer die de installer uitvoert en past het systeem zodoende ook een beetje aan. Zo kan het gebeuren dat je powerbook g4 niet gaat kunnen opstarten van het systeem dat je met deze methode hebt geinstalleerd vanaf je ibook…
ik heb hetzelfde gehad met zo’n installatie op een imac g3 vanaf een g5… en dat bleek ook niet te werken, vervelend hè?!?[/quote:650dd28a94]

mmm… maar meestal werkt het volgens mij gewoon… misschien is G5 naar G3 een te groot verschil, maar je kunt in ieder geval volgens mij wel een en ander aanpassen aan de installatie

[quote:d8030780d1="pietjepuk6546"][quote:d8030780d1="Rolf"]Lijkt me merkwaardig dat dat niet kan....het is een G4 toch ?

RAADSEL[/quote:d8030780d1]
Neen, logica zelve, de OS cd die bij een nieuwe Mac zit kan je alleen maar op die Mac installeren (behalve met het firewiretruucje). Als je het OS appart in de doos koopt dan is dit probleem er niet en kan je het overal installeren.
Easy as that.[/quote:d8030780d1]

Ja, zo had ik het niet gelezen inderdaad. Het is geen ‘algemene’ Tiger install DVD inderdaad. Maar had dat ook nog nooit geprobeerd omdat ik al die grote OS upgrades gewoon altijd koop…

[quote:7a36e779bb="trabant"].... Als je even stoeit met [url=http://forum.macosx.nl/search.php]zoeken[/url] bovenaan de pagina -verschillende zoektermen gebruiken etc.- is er een gerede kans dat je een uitgebreider, beter onderbouwd antwoord vindt, of een andere work-around. Je zult niet de eerste zijn die hier tegenaan loopt.[/quote:7a36e779bb]

Helemaal mee eens. In principe. Maar ik blijf het moeilijk vinden om de juiste term te vinden. Wat stel je voor als zoekterm ? Misschien heel dom van me hoor, maar ik kom (na wat stoeien met de zoek) ook niet zoveel verder.

Als je het weet zou misschien een link naar de draad (of het resultaat van een zoek-actie) handiger zijn dan een link naar de zoekfunctie. Toch ?

hoi

ik zou graag willen weten of het nu werkt. Ik heb een imac g5 en pb en zou ook graag OSX.4 op mijn pb willen hebben. kan iemand vertellen of het nu werkt of niet.

thanks.

@trabant. zoeken vind ik hier niet zo succes. je krijgt gewoon teveel resultaat. zelfs resultaten die ik niet wens.

Misschien moet je dan toch eens de sticky's gaan lezen... :|

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=68833

deze had ik al gelezen hoor :evil:

Maar voordat het probleem met het zoeken er was. Vond ik het ook al veel te omslagtig om hier wat te zoeken op deze site. Als ik hier wat zoek, bv ‘tiger installeren’ en geef aan dat het alle woorden moet bevatten. dan krijg ik ook nog steeds resultaten waar alleen tiger in voor komt. En nog veel erger vind ik het dat ik meerdere posts van 1 draadje te zien krijg. Als een draadje 10 antwoorden bevat krijg ik ze ook alle 10 te zien. En dat vind ik dus niet nodig en hoogst iritatant.