Heb net gekeken naar de keynote van Steve Jobs. Het eerste half uur gaat over Tiger. Op een gegeven moment vertelt hij dat Tiger, 'long before longhorn' verschijnt. Als we de berichten van MS geloven zal LH pas in 2006 of zelfs later verschijnen. Maar....gaat die vergelijking eigenlijk wel helemaal op? Tiger is immers een update van OSX en dat is de 'concurrent' van XP. Longhorn is geheel nieuw. Dus eigenlijk zou Apple voor 2006 met OSXI moeten komen...
Maakt Jobs hier nu een onjuiste (onredelijke?) vergelijking of…
Ik dacht van niet hoor, en zeker niet nu er veel vernieuwde features geschrapt zijn. Zeg ook maar dat het een xp-update zal zijn, maar dan met hopelijk wat betere beveiliging…
Ik vind van niet. Windows NT 5.0 en Apple Darwin ( os X ) zijn beiden helemaal vanaf de basis opnieuw.
Windows XP = NT 5.1
Apple is inmiddels bij de 5e update van hun OS X, en ’ Longhorn’ beschrijft eigenschappen die Tiger allemaal al gaat hebben: Core Image (Avalon), Spotlight (geschrapt uit Longhorn) etc etc.
Hmm, beetje krom en kortzichtig geredeneerd. OS X is vooralsnog een concurrent voor elk bestaand en nog te introduceren besturingssysteem. XP, Longhorn, OS X allemaal concurrenten van elkaar.
Jouw veronderstelling dat Apple voor 2006 met OS XI moet komen gaat ervan uit dat M$ de leiding neemt met het introduceren van Longhorn, dat valt natuurlijk allemaal nog maar te bezien. Vooralsnog zullen er in Longhorn veel features zitten die in OS X al standaard zijn. (Who’s in charge here??)
Ik ben heel beniewd hoe Longhorn zich staande zal houden tegenover Tiger (of niet)
tussen windows 1995 en windows xp is er toch niet echt iets spectaculair veranderd?
Behalve stabiliteit en wat GUI aanpassingen kan ik niet echt op iets fundamenteel "nieuw" komen.
Dus euh, het wordt wel eens tijd voor een ECHT nieuwe windows hé.
En euh, apple is al opnieuw begonnen, met de overstap van os9 naar osx.
dan zijn de fundamenten veranderd. Nu doet windows met longhorn hetzelfde!
Dusja, je kan het weldegelijk vergelijken. En zeker omdat longhorn en tiger beide
de fameuse zoekfunctie zullen bevatten. Maarja, nu is dat ook al uit longhorn geschrapt.
En tegen longhorn uitkomt zitten we al aan 10.5. Alhoewel apple het vanaf tiger wel wat rustiger ging doen met de macosx updates!
Dus ja, de vergelijking gaat weldegelijk op!
Op tweakers.net waar toch ook veel PC-gebruikers komen is men over het algemeen zeer positief m.b.t. ontwikkelingen na de keynote waarbij opmerkingen over het feit dat OSX op alle fronten ver voorligt m.b.t. Longhorn.
De vergelijking gaat niet over versienummers of namen, maar over techniek. Tiger is een bijzonder geavanceerd systeem met fantastische en baanbrekende toepassingen. Longhorn moet dat maar zien te evenaren.
Afgezien de vraag of ze dat zal lukken, staat één ding vast: Tiger komt in de komende maanden uit, Longhorn komt ergens in 2006 uit (als het meezit).
Longhorn ZÓU allemaal mooie features hebben zoals graphics acceleratie, een database driven file system, etc.
Maar het wordt steeds vaker uitgesteld, en steeds meer van dat “moois” wordt er toch maar niet ingebouwd. Mac OSX 10.4 biedt wel alles wat Steve beloofd heeft + alles wat Longhorn zo’n beetje zou gaan hebben.
Microsoft is aan het bewijzen dat ze simpelweg niet de produkten kunnen maken die ze zouden willen maken.
[quote:d905874851="colpolyp"]Microsoft is aan het bewijzen dat ze simpelweg niet de produkten kunnen maken die ze zouden willen maken.[/quote:d905874851]
En dit met een LEGER progameurs!
Bende prutsers zijn het gewoon! In toetsenborden en muizen maken zijn ze wel goed!
longhorn is ook nog niet de uit eindelijke naam van het besturings systeem. Windows XP had ook in de ontwerp fase een andere naam. Dus of het longhorn blijft is nog niet duidelijk.
En bedenk dat de eerste versie altijd ten onder gaat aan de kinderziektes.
OS 10.1 was nou ook niet echt bugvrij.
Er zijn gewoon minimaal 3 rondes van verbetering nodig.
Als longhorn die 3 rondes gehad heeft zijn we al weer een decennium verder.
OSX zit alweer op de 4e versie. Die zou bijna perfect moeten zijn... :innocent:
Ik blijf erbij dat Tiger gewoon een update is van het bestaande Mac OS X systeem, de basis veranderd niet. Windows codename: Longhorn krijgt een hele nieuwe basis: NT 6.0
Van wat ik heb begrepen is Avalon veel minder krachtig en effectief als dat Quartz en Core Image is. Qua features valt Longhorn eigenlijk steeds meer tegen, WinFS (de Microsoft tegenhanger van Spotlight) die eerst nog als update na de release van Longhorn zou verschijnen is volledig van de baan omdat het te moeilijk zou zijn dit na de RTM nog in het systeem te integreren (te grote verandering in de basis van het systeem om ff met een wizard te installeren). WinFS komt waarschijnlijk pas in 2012 uit met de komst van Windows codename: Blackcomb (versie na Longhorn).
we moeten natuurlijk niet vergeten
dat microsoft een bestuuring systeem bouwt
waar z`n beetje eleke pc moet kunnen draaien
een pc met allemaal a klase producten
maar ook een pc met alleen maar rommel er in
apple hoeft daar allemaal geen rekening mee te houden
dit is wat ik vaak te horen krijg van mijn pc kennisen
ik ben het helemaal met jullie eens
maar het is wel eens grappig om jullie reactie hier op te horen
[quote:8b4fc7ae9f="XP-01"]Ik blijf erbij dat Tiger gewoon een update is van het bestaande Mac OS X systeem, de basis veranderd niet. Windows codename: Longhorn krijgt een hele nieuwe basis: NT 6.0
Van wat ik heb begrepen is Avalon veel minder krachtig en effectief als dat Quartz en Core Image is. Qua features valt Longhorn eigenlijk steeds meer tegen, WinFS (de Microsoft tegenhanger van Spotlight) die eerst nog als update na de release van Longhorn zou verschijnen is volledig van de baan omdat het te moeilijk zou zijn dit na de RTM nog in het systeem te integreren (te grote verandering in de basis van het systeem om ff met een wizard te installeren). WinFS komt waarschijnlijk pas in 2012 uit met de komst van Windows codename: Blackcomb (versie na Longhorn).[/quote:8b4fc7ae9f]
MS weet al wel wat ze met de toekomst willen zeg!
Straks plannen ze al wat voor 2020!
Wie gaat er nu plannen maken (in 2012) voor nieuwe mogelijkheden die in 2005 al worden toegepast?
Juist!
Microsoft!
Het gaat erom dat WinFS niet in Longhorn kon zonder het nog verder uit te stellen, dus is het logisch dat het opschuift naar het volgende systeem. WinFS zal in 2012 is echt niet hetzelfde als waar ze nu, anno 2005, mee bezig zijn.
Lijkt inderdaad op een uitgebreide OSX-upgrade maar is écht wel meer dan dit. Het bouwt wel voort op OSX en is dus géén nieuw OS.
Longhorn:
Wat het zal het worden, dit weten ze blijkbaar zelf nog niet goed… en wanneer ook niet. Dit zou wel een nieuw OS moeten zijn.
vergelijk tussen XP en OSX:
Deze beide systemen zijn niet te vergelijken waarbij XP een OS is dat nog steeds gebaseerd is op alle vorige WIN OS, het hangt met haken en ogen aaneen. Maar ziet er wel iets beter uit dan vorige WIN OS. OSX zorgde jaren geleden al voor een mega-tsoenami die Mac-gebruikers nooit eerder gekend hebben. Terwijl OS9 voor velen al hét van hét was. Het is maar te hopen dat Windows-gebruikers ooit een Windows-OS krijgen dat mag gelijken op OS9. Iets dat op OSX zou gelijken durf ik nog niet te hopen. Want dit zal er met Longhorn ook waarschijnlijk nog helemaal niet aan kunnen tippen. Het is niet omdat een OS op Mac OSX gelijkt qua interface dat het ook zo’n OS is !
Het is écht niet te begrijpen, zoals iemand hier eerder schreef. Zo’n massa Microsoft-ontwikkelaars met zo’n massa gebruikers en zo’n slecht resultaat. Ik raad Windowsgebruikers aan om bij een volgende upgrade, ook al was het maar een OS upgrade de Mac-mini te overwegen. Voor enkele honderden euro erbij krijg je een volledige nieuw Mac-mini.
De Mac-mini kost feitelijk net evenveel als de upgrade kaarten van enkele jaren geleden. Niet te geloven. Een Mac-mini met airport voor elke huisgenoot. Multi-user functie wordt hiermee overbodig.