Tiger vs Panther?

Misschien een open deur of al eerder behandelt (heb gezocht, niks gevonden in het forum :? )

Maarre is het de overstap waard van Panther naar Tiger?

Werk prive met systeem 10.3.9 en dat werkt prima!
PowerBook G4 (15 inch), 1 GHz, Geheugen 768 MB
Airport Express
externe LaCie Disk 160 Gb FW
externe LaCie CD/DVD 8 speed FW
Canon ixus 500

Omdat ik hier en daar verhalen lees over problemen,
twijfel ik over de overstap…

Iemand een zinnige opmerking over deze (on)zinnige vraag? :wink:

Gewoon doen.

Tiger is echt wel weer een opstap ten opzichte van Panther.

Spotlight gebruik ik nu vaker dan de Finder zelf en Dashboard is best wel handig.

Waarom zou je het niet doen?

michielk; omdat alles nu prima werkt :D en ik dus geen zin heb in randapp. wat straks niet meer gevonden wordt, of software wat niet meer functioneert...

Misschien moet ik specifieker zijn;
zijn er regelmatig terugkerende problemen met Tiger? :?

Alleen serversysteem heeft wat bugs, maar het systeem zelf werkt in mijn ogen prima. Op ons werk en bij mij thuis draait 't al sinds het begin, en ik heb nog niets noemenswaardig kunnen vinden.

Maar als 10.3.9 voldoende is voor je, dan is he tniet noodzakelijk
om te upgraden in ieder geval hoor… dan moet je 't alleen doen
omdat je 10.4 interessant vindt en apple geweldig vindt :stuck_out_tongue:

[quote:644666e72a]Maar als 10.3.9 voldoende is voor je, dan is he tniet noodzakelijk om te upgraden in ieder geval hoor... dan moet je 't alleen doen omdat je 10.4 interessant vindt en apple geweldig vindt [/quote:644666e72a]

ik denk dat dat het is :stuck_out_tongue:

Tja, kijk naar Coreimage, Spotlight en Dashboard, en kijk dan in de spiegel of je al kwijl ziet... is dat aanwezig, dan zou ik snel naar de winkel rennen :D

Misschien eerst even zien welke randapparatuur je allemaal hebt, en dan enkele fora afstruinen op zoek naar bevestiging of r mat deze randa^âratuur effectief geen probleem is. Zo wacht ik momenteel nog naar een upgrade van de driver van mijn HP aio PSC 2110, en ook tot probleem ivm met synchen van telefoon voor langer dan 8 weken opgelost is. Als je wil zeker zijn van je keuze, doe je dus best nog wat research.

We rekenen op de irrationele drang altijd het hoogste versie nummer te hebben.

Ik heb het ook gedaan hoor, er geen spijt van, Tiger werkt na de updates redelijk goed. Ik heb alleen nog problemen met ssh encrypted verbindingen. Daar zijn wat zaken verbeterd, maar ik ben er nog niet uit of het ook werkelijk verbeteringen zijn…

De gadgets als dashboard vind ik niet heel nuttig.

Dashboard is handig maar niet onmisbaar. Spotlight is wel superhandig om te hebben.

Spotlight vind ik (op mijn systeem dan: PB 1,25 - 1GB RAM - 80 gig) veeel te traag en het stoort me dat je de traditionele zoekfunctie in Finder niet meer kan gebruiken... Gebruik het eigenlijk nooit. Misschien es een clean install doen, zal wel wat beter gaan dan.

Dashboard vind ik dan weer wel superhandig !
Maar het vreet ook wel wat geheugen; zuinig zijn met je geladen widgets dus… :wink:

Ik ben weer terug gegaan naar Panther omdat ik alleen maar problemen had met iChat onder Tiger. Ik kon met geen mogelijkheid een normale verbinding krijgen met iemand die 10.3.9 heeft. Mensen met Tiger was geen probleem, zelfs videoconferentie gedaan, maar met 10.3.9 gebruikers wel audio maar geen video. Zag alleen maar mezelf, persoon aan de andere kant had wel normaal beeld. Ik heb internet afgestruind op zoek naar oplossingen, ge-post op fora, poorten geopend, gesloten, weet-ik-veel-wat alles zonder resultaat. Dus besloten weer terug te gaan en alles werkt weer als normaal.

Het schijnt dat als je iChat onder Tiger opstart eerst checkt wat je bandbreedte is, maar zelfs na opnieuw opstarten en als eerste iChat opstarten haalde dus niets uit. Heb 2x feedback naar Apple gestuurd. Ben niet zozeer teleurgesteld over Tiger, want dat was prima, maar baalde op een gegeven moment zo van dat iChat verhaal dat ik Panther maar weer uit de kooi heb gehaald.

Opzichzelf merk ik niet zoveel verschil in snelheid en zonder spotlight, dashboard, Safari RSS en al die andere nieuwigheidjes kan ik wel leven.

De schijven en de camera zullen onder Tiger prima werken. Wel moet je, maar dat is standaard bij iedere systeemupdate, je schijven even ontkoppelen voordat je een nieuw systeem installeert. "If it ain't broke, don't fix it" is een bekend gezegde wat wellicht bij jou van toepassing is. Panther is absoluut prima, maar Tiger heeft toch enkele zeer leuke dingen aan boord. Is het financieel te doen en heb je de tijd dan zou ik zeker upgraden naar Tiger.

Ik heb voor hetzelfde dilemma gestaan. Ik gebruik mijn PowerBook ook erg veel, gemiddeld 10 uur per dag, elke dag. Maar ik ben tot de conclusie gekomen "waarom iets veranderen wat perfect werkt?" Tiger bevat knappe gadgets als Dashboard en Spotlight, maar is voor mij het geld voorlopig nog niet waard. Zo kan je wel blijven upgraden. Ik heb nog geen één keer voor een geval gestaan waarbij ik Tiger nodig heb, en Panther werkt perfect. Dus voorlopig zou ik zeggen: houden zo.

Ik heb er nooit spijt van gehad en vond Tiger in alle opzichten een stap vooruit.

Niet alleen de grote publieks trekkers: dashboard and Spotlight (super!)

de andere dingen zoals H.264 wat iChat met de iSight zoveel beter maakt,

maar ook de kleine dingetjes. Ik vond dat alles een stap vooruit was gegaan.

En de instalatie was ook geen probleem

Ik heb wel wat heftige problemen gehad, maar na de 10.4.1 update (en nu 10.4.2) werkt alles OK. De nieuwe mail versie is klote, maar ja, ik gebruik Thunderbird. Spotlight werkt snel op mijn G4, maar omdat ik er geen bal aan heb heb ik het uitgeschakeld met een terminal commando. Het gebrek aan de panther search functie is een misdaad, zelfs nu ik met "Spotlight" gewoon kan zoeken zonder te indexeren. Het lijkt wel een Windows XP programma... Ik gebruik EasyFind wel. Dashboard is grappig, maar ik doe er niets mee.

Het systeem is weer een stuk vlotter geworden, en als je spotlight en dashboard uitzet is ie nog zuiniger met geheugen ook, nou, daarvoor doe ik het, zo’n upgrade.

Spotlight werkt bij mij supersnel, en ik heb een 250 gig schijf vol met rotzooi. ( G5 2,3) Dat zou voor mij de enige reden zijn om te upgraden.

Alleen voor Core-image zou ik niet upgraden omdat bijna geen enkel programma daar gebruikt van maakt (tot op heden.)

De widgets zijn handig, maar je kan hetzelfde bereiken onder Panther met het gratis ‘Konfabulator’ van Yahoo…

Wat vergeet ik nu nog? Quicktime 7 ?

ok ik ben denk ik overtuigd. Ik heb een officiele updater (dvd) gekregen van een vriend van mij. Kan ik die gewoon probleemloos installeren op mijn DP 1.8 ghz g5 1.25 gb sdram zonder alle bestaande files en programmainstellingen aan te tasten? En gaan de prestaties er niet op achteruit? Ik ben ook nog bang dat er problemen ontstaan omdat hij een minimac heeft. Ik heb namelijk een trauma door per ongeluk powerbook os op mijn g4 te installeren. Het ziet er uit als een algemene dvd, maar gezien mijn bus-error-galore-trauma neem ik het zekere voor het onzekere.

Die updater DVD zou universeel moeten, zijn. Als hij alleen voor één type machine zou bestemd zijn, zou je een boodschap krijgen "dat de software niet kan geinstalleerd worden op deze computer". Ik heb het eens uitgetest en het werkt. Maar een clean install op een andere schijfpartitie is misschien de beste oplossing. En dan kun je alles importeren met de Migratie-assistent. Natuurlijk moet je ermee rekening houden dat sommige programma's een update moeten hebben om compatibel te zijn met Tijger. (bv. Toast)

Is het helemaal niet mogelijk om Ichat videoverbinding te krijgen tussen een tiger mac en een panther mac?