Tik eerste letter van bestandsnaam bij 'Open' - ...brengt me niet bij die filenaamletter

Mmm, rare omschrijving, maar dit is het geval:

Bij het openen vanuit Photoshop (7.0.1) draaiend onder OS X 10.1.5, krijg je een dialoogvenster. Heel normaal. Als ik nu een lijst heb met filenamen (en dat heb ik) klikte ik 'vroeger' op de 'P' om naar de eerste filenaam te springen die met een 'P' begint. Lekker snel browsen dus.
Maar dat gebeurt nu niet meer. Ook niet bij QuickTime Player bijvoorbeeld.
Maar wél bij de app Teksteditor (dat simpele tekstdingetje).

Rara, hoe kan dat?

inderdaad heel raar en als je dan in het vakje klikt waar je al je mappen en bestanden ziet staan en dan een toets indrukt ga je een niveau hoger (bv van home naar Users)

J-W

Ik heb geen Adobe Photoshop 7, dus als jullie die ff naar me toe mailen zal ik mijn mening geven  :D  ;)

Dus...

Iemand enig idee (lijkt me toch een redelijk vaak veroorkomend gevalletje)?

klopt, weet ook niet hoe het komt, en erger, weet niet hoe we eraf komen...

mk

Nou, dat schept in ieder geval een band, hehe... We houwe mekaar scherp...

heb hetzelfde gemerkt idd ook bij photoshop, maar uiteraard ook bij andere programma's. aangezien dit wel kan in de text-editor en ook in de finder (in folders) lijkt me dat adobe 'iets' vergeten is (en macrodmedia en...) misschien heeft apple deze feature nog niet vrijgegeven ofzo

Dit is onder OSX helaas een Cocoa applicatie 'feature'....m.a.w. alle Carbon applicaties kunnen dit niet. Carbon applicaties missen zowiezo hier en daar kleine handigheidjes die Cocoa applicaties wel hebben (vooral aangaande tekst velden). :(

Voor diegenen die het veschil tussen tussen Carbon en Cocoa applicaties niet kennen: Carbon applicaties zijn in wezen OS8-9 applicaties die geporteerd (met kleine moeite herchreven) zijn naar OSX. Cocoa applicaties zijn specifiek geschreven voor OSX (en niets anders).
Carbon applicaties zijn (meestal) visueel makkelijk te herkennen; de GUI elementen zien er vaak niet zo gelikt en vloeiend uit (vooral Adobe programma's).

Voorbeelden Carbon applicaties: Photoshop 7, MS Office X, iTunes, Finder (!! ), BBEdit…
Voorbeelden Cocoa applicaties: TextEdit, Mail, iPhoto, OmniGraffle (een van de mooiste), OmniWeb

Mmm,

de gemakkelijke manier dus…

Het is natuurlijk moeilijk te voorspellen wanneer de softwareleveranciers al hun programmaregeltjes gaan herschrijven naar de Cocoa-taal en de 'aangepaste' Carbon-taal laten voor wattie is…

Ik neem aan dat Cocoa apps ook merkbaar sneller zullen zijn dan de Carbon apps.

Zeker nu Jaguar er is zitten we daar toch allemaal op te wachten? Of is het slechts een minor 'interface ziet er niet zo mooi uit' programmering?

Maarre... Is zelfs de Finder in Jaguar een Carbon app?

Dat lijkt me nou wel het meest voor de hand liggende om dat in Cocoa te schrijven???

De voornaamste reden dat er nog zoveel belangrijke applicaties in Carbon zijn geschreven, is dat het voor een bedrijf een bijna onzinnige investering is om alle code te herschrijven. De twee (Carbon en Cocoa) zijn dusdanig verschillend dat een simpele remake niet te doen is. Een mooi voorbeeld is Adobe: kijk maar hoe lang het hun kostte om met geCarboniseerde versies van hun (OS8-9) applicaties uit te brengen, om maar niet te praten over hoe lang het zou duren om een Cocoa versie van b.v. Photoshop uit te brengen. Dit gaat de komende jaren waarschijnelijk ook niet gebeuren.

Om nog FF te reageren op WilcMan's laatste post: een van de reden dat de Finder nog geen echte Cocoa applicatie is ligt denk ik aan het feit dat de Finder nog nauw geintegreerd is met de Classic omgeving. Classic spreekt OS9 taal en dus moet de Finder dat ook kunnen.
Het is trouwens niet zo dat Carbon programma's niet met de Cocoa omgeving  (zoals het gebruik van graphische Cocoa componenten) kunnen omgaan. Ook hier is de Finder een mooi voorbeeld van: het 'Info' venster onder Jaguar is bv in Cocoa gescreven, evenals bijna alle graphische componenten die de Finder gebruikt (bv Toolbar, de navigatie panelen, etc).

…en op je een na laatste post: Cocoa applicaties zijn niet per definifte sneller dan Carbon applicaties. De twee omgevingen ontlopen elkaar wat snelheid betreft niet veel, soms is de een rapper, soms de ander. Wat wel uitmaakt is hoe het programma geschreven is. Zie bv iPhoto of iCal: allebei Cocoa programma's, echter niet beiden niet de snelste jongens.

Jerphaes

Thanx DrJerph, voor je heldere uitleg.

Weer wat geleerd  :D