Time capsule gooit oude back-up niet weg en raakt te vol

Beste mensen.

ik heb een Imac en een MBp (allebei lion) die ik met time machine op een time capsule laat back-uppen. Nu kreeg ik laatst een bericht dat mijn Imac dat niet meer doet omdat de schijf te vol zit. Hij heeft 230 gig nodig en er is maar 90 gig beschikbaar. De MBP doet het overigens wel!

Als ik het allemaal goed lees zou time machine oude back ups moeten weggooien om ruimte te maken voor nieuwe. Ik heb de Time capsule niet gepartitioneerd.

In Finder kan ik de sparsebundles ook niet openen. Ik las dat daarin de back-ups op datum zouden staan en wellicht de oudste zelf zou kunnen verwijderen.

hoe krijg ik Time machine weer zover dat-ie oude backups laat varen om ruimte te maken voor een nieuwe

Waaruit bestaat die 129 GB ? Heb je veel met iMovie gewerkt en gedeeld met iTunes ?

er staat wel dat TM oude backups gaat weggooien, als er ruimte te weinig is.
echter, in de praktijk gaat dat wel vaker fout.
je kunt proberen om folders uit te sluiten, zoals de melding ook zegt.
en anders begin je gewoon overnieuw.
duurt even, maar dan kun je weer vrolijk verder :slight_smile:

Sorry mensen, ik dacht aangevinkt te hebben op de hoogte gehouden te worden van mijn topic. Dat is blijkbaar niet gelukt. Bedankt voor jullie reacties!

@beech, ik heb idd met imovie gewerkt en veel footich op de IMac gezet. Echter na het euvel ook weer de map uitgesloten voor TM.

@fred44nl opnieuw beginnen zou kunnen zijn dat TM formatteer met schijfhulpprogramma en weer opnieuw instel als TM-schijf? Gaat dat op die manier lukken? Excuus, ben niet zo’n held met weigerende computers.

als er verder niets op de TC staat, dan kun je die met het schijfhulpprogramma opnieuw partioneren,
formateren en opnieuw instellen als TM-schijf.
let er wel op, dat je de schijf op precies dezelfde manier formatteert.

Als je met iMovie werkt met grote footage, dan is het wellicht aan te bevelen TM uit te zetten en pas weer aan te zetten als je alle grote files verplaatst hebt naar een externe HD (of, net zoals ik, altijd vanaf een externe HD werk en ook de backups handmatig doe van mijn filmmateriaal, dan loopt je interne HD niet vol en je TM-schijf ook niet).

@fred44nl, dus eerst leeggooien dan partitioneren en dan nog formatteren. :-?. Ik las dat als je twee verschillend computers laat backuppen op de zelfde schijf het idd beter is om een partitie te hebben en dus een volume per backup Ik heb dit nu niet.

@beech Ja, dat is een goede tip!

als je 2 verschillende computers wilt backuppen op een TC,
dan is het niet noodzakelijk om voor elke computer een aparte partitie the hebben.
dus gewoon 1 partitie houden, deze opnieuw partioneren en formateren.
dat gaat ook heeeeel veeeeel sneller dan een complete backup weggooien.

thanx