time capsule niet zichtbaar in Schijfhulpprogramma

Mijn time capsule (externe hdd) is niet zichtbaar in Schijfhulpprogramma maar wel in de finder.

Weet iemand hoe dat kan en hoe ik m wel zichtbaar kan maken in t schijfhulpprogramma?

THX Adriaan.

Kan niet. Wissen van die HDD doe je in het AP-configuratieprogramma.

zie ook airport utility help: https://support.apple.com/guide/aputility/erase-an-airport-time-capsule-ap20913/6.3.9/mac/11.2.3

Ja, wissen in het airport utility programma heb ik al gedaan. Maar dan is ie nog niet zichtbaar.

Ik heb de airport al gereset, gewist, ontkoppeld, stroom eraf. etc etc maar niks veranderd.

Ook via mn andere laptop is ie niet zichtbaar in t schijfhulpprogramma.

Kan niet! Een NAS/TC zal nooit zichtbaar zijn in S.H.P.

OKE, duidelijk… ik begreep t al niet: ‘kan niet’ dat de schijf niet zichtbaar is… of ‘kan niet’ dat de schijf zichtbaar is. :-).

Dank voor jullie hulp!

Ah ja, grappig. Voor mij eenduidig, maar idd toch verwarrend, begrijp ik nu. Dank je voor die uitleg.

hihi… Maar dan ben ik toch benieuwd hoe die geformatteerd is… dat kan ik niet terughalen.

<p class="cite">GoeieDag op 4 april 2021 om 16:07</p> Kan niet! Een NAS/TC zal nooit zichtbaar zijn in S.H.P.
een TC zelf zie je niet, maar de sparsebundle wel.

en als je wil, kun je die dan ook wissen.

palermo op 4 april 2021 om 16:24 Maar dan ben ik toch benieuwd hoe die geformatteerd is…
Dat zal HFS+ zijn. Maar wat is het belang om dat te weten? Waar het om gaat is dat de NAS (hier dus de TC) waar ie inzit met betreffende formattering kan omgaan, net zoals je ook bestanden kunt delen naar een Windows PC met NTFS formattering.

Natuurlijk is dat HFS+. Een andere mogelijkheid biedt formattering vanuit de AirPort configuratie app niet. En de formattering zou het probleem ook niet mogen zijn.

Ik vermoed eerder dat Apple de TC ondersteuning in de laatste versie van macOS niet meer zo goed is. De TC is al langere tijd ‘obsolete’, maar eigenlijk zou deze nog gewoon ondersteund moeten worden.

1. Kun je even aangeven welke versie van macOS je gebruikt?
  2. Gebruik je Sophos Home antivirus software?

Wellicht heb je hier iets aan: https://tommyang.github.io/pondini.org/TM/Time_Capsule.html

<p class="cite">GoeieDag op 4 april 2021 om 23:06</p>
palermo op 4 april 2021 om 16:24 Maar dan ben ik toch benieuwd hoe die geformatteerd is…
Dat zal HFS+ zijn. Maar wat is het belang om dat te weten? Waar het om gaat is dat de NAS (hier dus de TC) waar ie inzit met betreffende formattering kan omgaan, net zoals je ook bestanden kunt delen naar een Windows PC met NTFS formattering.
Time machine loopt bij mij telkens vast. 1 volledige backup gaat goed maar vervolgens maakt ie geen vervolg backups meer. Daarom ben ik overgestapt op Carbon Copy Cloner. Maar omdat je 2 volumes hebt op de mac zegt CCC dat je deze indeling moet maken: APFS en GUID partitie indeling. Zodat ie naar ik begrijp wel als opstart schijf gebruikt kan worden. https://bombich.com/nl/kb/ccc5/preparing-your-backup-disk-backup-os-x

Maar ja, je kan dat niet instellen bij deze Timecapsule.

Kun je even aangeven welke versie van macOS je gebruikt?
  1. Gebruik je Sophos Home antivirus software?

Wellicht heb je hier iets aan: https://tommyang.github.io/pondini.org/TM/Time_Capsule.html

Dank je wel Night! Ik gebruik Bug Sur 11.2.3 (20D91) en geen antivirus software.
De tommyang heb ik idd al uitgespit. Die heeft het idd goed onderzocht maar was nog niet echt verder gekomen.

Ik denk dat ik uiteindelijk gewoon mijn gebruikers map ga backuppen. dat zou toch ook voldoende moeten zijn?

Het zou voor Time Machine (in tegenstelling to CCC) geen verschil mogen maken of de target disk APFS of HFS+ is. Dat komt omdat de TimeMachine backup geen bootable disk is. CCC biedt die mogelijkheid wel en vandaar dat de disk-indeling van de source en target disk in CCC hetzelfde moet zijn.

Het gevolg is dat CCC in combinatie met een Time Capsule geen werkende combinatie meer is, sinds de laatste versies van macOS de interne disk verplicht omzetten naar APFS.

Mijn vermoeden blijft dat Big Sur geen gedegen ondersteuning meer biedt voor de al langere tijd als ‘Obsolete hardware’ aangeduide Time Capsule. Overigens blijft de Time Machine ondersteuning voor wireless disks, zoals een NAS, aan alle kanten rammelen. Maar dat is al járen zo.

Ik neem overigens wel aan dat al je netwerkinstellingen verder in orde zijn en dat alles ‘op groen’ staat in de AP configuratie app.

Dank je wel voor de heldere uitleg!

Ik vind de de Time Capsule erg fijn omdat ie zo stil is. Ik heb een tijdje een Synology ds 118 gehad maar die maakt veel meer lawaai. Maar dan ga ik alleen de gebruikers map backuppen. Ik denk dat ik daar voldoende aan moet hebben.

Verwarrende en niet kloppende beweringen, Night.

De ondersteuning van een TC in Big Sur is niet anders dan in andere macOS-en. En dat wordt hier ook helemaal niet als probleem aangehaald. Bovendien kun je wel degelijk vanuit een TM backup (op een externe USB/Thunderbolt) schijf opstarten; maar wel om die backup terug te zetten en niet om gelijk door te werken zoals CCC dat doet. De ondersteuning van TM naar een NAS is niet (alleen) een zaak van Apple, maar een zaak van de NAS bouwer

CCC ken ik niet goed; maar het gaat zoals eerder gezegd helemaal niet om de formattering van een HDD in een NAS; het gaat erom of CCC wegschrijven naar een NAS ondersteunt (en dat doet het blijkbaar). En dan zal CCC natuurlijk niet bootable zijn.

In principe zou de grootte van de backup niet uit mogen maken, mits de backup disk maar groot genoeg is. Dus je hele Mac of alleen je gebruikersmap zou geen verschil mogen uitmaken.

Wel is het sneller om te testen of een tweede backup nu wel werkt, als je een kleine backup maakt. Dan kun je als alles goed werkt de missende onderdelen altijd weer toevoegen.

Dat laatste doe je door de uitgesloten onderdelen weer weg te halen uit de Time Machine systeemvoorkeuren > Opties