Time Capsule toevoegen aan bestaand netwerk (WEP)

Allright, ik heb er inmiddels alweer een aantal uren inzitten, dus ik wil het toch nog eens met deze en gene overleggen. Ik heb sinds een aantal dagen een Time Capsule (TC) in mijn bezit en ik ben gister begonnen met het installeren ervan. Gelukkig heb ik vandaag ook nog vrij, want echt soepel gaat het vooralsnog niet :) Maar dit kan liggen aan een aantal zaken! Even een uiteenzetting:

Beneden komt het ADSL signaal binnen. Hier staat een (stokoud) SpeedTouch modempje van Thompson achter. Deze modem is zo oud dat hij bijvoorbeeld alleen maar met WEP te beveiligen is. Maar goed, dit moet theoretisch niet al te veel uitmaken. Deze modem is tevens router. Hij stuurt het signaal dus het huis in en deze opstelling wil ik graag zo houden (i.v.m. aanstaande verhuizing).

Afijn, ik zou de TC graag gebruiken as follows: hij moet het bestaande netwerk [i:3aea78cadd]joinen[/i:3aea78cadd], en hij moet dus niet in de plaats van de Thompson komen. Dit lukt echter op geen enkele manier. Zoals gezegd is het netwerk beveiligd met WEP. Dat dit verouderd is en eenvoudig te kraken, weet ik. Daar gaat het in casu echter niet om. TC ondersteunt WEP beveiliging, dus daar zou ik toch graag gebruik van willen maken. Als ik de TC aan het configureren ben met AirPort config, dan vindt hij het draadloze netwerk. Maar als ik de WEP-key invul, is het over met de pret. Het oranje lampje gaat knipperen en de TC is vervolgens niet meer te vinden (zie o.a. dit topic: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=158479&highlight=). Een harde reset is dan de enige oplossing.

Als ik de TC zélf een netwerk laat maken, dan werkt het allemaal perfect. Maar zoals gezegd: dit is niet zoals ik hem wil gebruiken. Op internet vond ik nog deze informatie van de Apple site:

[quote:3aea78cadd]Als u een wachtwoord hebt gekregen die alleen de hexadecimale tekens gebruikt (deze tekens zijn abcdef0123456789), dient u een dollarteken ($) voor het wachtwoord te typen. Deze wachtwoorden hebben een lengte van ten minste 10 tekens voor 40-bits gecodeerde netwerken of van ten minste 26 tekens voor 128-bits gecodeerde netwerken.[/quote:3aea78cadd]

(Bron: http://support.apple.com/kb/HT1126?viewlocale=nl_NL)

Is er iemand die ooit een TC heeft gekoppeld aan een WEP netwerk? En zou het enkele feit dat het netwerk WEP encrypted is, ervoor kunnen zorgen dat de TC niet toegevoegd kan worden? Of (tot slot ;)) zou de interne antenne van de TC de afstand tot aan de Thompson niet kunnen bereiken (wat mij sterk lijkt, aangezien mijn MBP via AirPort op één streepje na vol bereik heeft)?

Ik hoor 't graag want ik word er wel een beetje simpel van zo langzamerhand :slight_smile:

Thanks!

[quote:4d436fd4dc="Nelis Infra"]Afijn, ik zou de TC graag gebruiken as follows: hij moet het bestaande netwerk [i:4d436fd4dc]joinen[/i:4d436fd4dc], en hij moet dus niet in de plaats van de Thompson komen. Dit lukt echter op geen enkele manier. [/quote:4d436fd4dc]

Je wilt je bestaande netwerk uitbreiden. Dat gaat doorgaans heel gemakkelijk, tenminste, als beide draadloze routers van Apple zelf komen (of een select gezelschap van andere routers die goede WDS support hebben).

Ik heb het zelf ook wel eens geprobeerd met mijn Linksys router en een AirPort Express, maar het is me niet gelukt.

Ik zou als ik jou was, (1) of de TC beneden neerzetten als je dan nog voldoende bereik hebt op de plek waar je draadloos wilt gebruiken, (2) of een kabel trekken van beneden naar de etage waar je de TC had willen neerzetten. In beide gevallen zou ik het draadloze netwerk van je Speedtouch uitzetten. Dit had je waarschijnlijk zelf ook al bedacht.

Dus een TC is niet toe te voegen (het netwerk valt niet uit te breiden) met routers van andere producenten dan Apple? Op een paar na? Dat kan toch niet waar zijn... Maar inderdaad: ik neig zelf die kant ook al op. Ik word er wel een beetje simpel van, maar goed :)

Ik pruts nog even verder…

Als het jou wel mocht lukken, neem dan alsjeblieft de moeite om het hier te posten. Nogmaals, mij is het niet gelukt, maar dat zegt natuurlijk vrij weinig... :-)

Ik heb de hoop ook opgegeven en inderdaad, ik koppel de TC met een draadje aan de modem en binnen 1 minuut werkt alles naar behoren. Stiekem toch een beetje chagrijnig om geworden.

Het werkt nu wel in ieder geval, maar niet zoals ik het had gewild. Jammer!

Bedankt Pieter!

zoals al eerder aangegeven moet je Thomson WDS ondersteunen en daar vrees ik voor. Als dit niet het geval is dan kan je het echt vergeten.

Groeten
Basiel

[quote:2a952966b6="basiel"]zoals al eerder aangegeven moet je Thomson WDS ondersteunen en daar vrees ik voor. Als dit niet het geval is dan kan je het echt vergeten.

Groeten
Basiel[/quote:2a952966b6]

Klopt, geen WDS ondersteuning :slight_smile:
Het is ook een modempje van pak 'm beet 5 jaar oud!

Heeft niks met ouderdom te maken; het kan gewoon niet omdat: [quote:586e01ea34]WDS may be incompatible between different products (even occasionally from the same vendor) as it is not certified by the Wi-Fi Alliance[/quote:586e01ea34] Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_Distribution_System

[off topic]@Oppie: doe de groeten aan Borat![/off topic]

Welke? Er lopen namelijk zoveel 'Borats' rond in The Glorious Nation of Kazakhstan! :bigsmile:

is het wellicht mogelijk om je airport functionaliteit van je MB te gebruiken om een draadloos netwerk te [u:a1b0fac455]creëren[/u:a1b0fac455] waar de TC aan kan worden gekoppeld? dan moet alleen de MB aan een draadje om met net grote wijde web verbonden te blijven natuurlijk... :evil:

Je hebt dan wel de TC draadloos beschikbaar gemaakt en kunt vanuit deel functionaliteit van je MB verder ‘bouwen’ … :roll:

hallo Ik ben wellicht totaal niet deskundig op het gebied van tcp/ip en netwerken, doch ik heb een aantal weken terug een soortgelijk probleem als volgt opgelost: Ik heb met een ethernetkabeltje een koppeling gemaakt met mijn adsl (internet plus bellen) modem/router en vervolgens de TC opgestart en geconfigureerd. Alles was direct zichtbaar viea ethernet en airport. suc6 charles

Zo heb ik het nu ook gedaan :)