Time Capsule + Western Digital My Book World = mismatch???

Beste mede-forumgenoten,

ik heb sinds enkele dagen een nieuwe Time Capsule, naar volle tevredenheid, op 1 ding na: het lukt me niet om mijn Western Digital My Book World (http://bit.ly/16ylEeN) aan te koppelen. De WD-schijf heeft een USB-poort, bedoeld om de harde schijf zelf mee uit te breiden, en een ethernet-poort, bedoeld om andere apparaten mee op het internet te laten gaan. De Time Capsule heeft 1 USB-poort, bedoeld om externe harde schijven mee aan te koppelen (of evt. een printer voor draadloos gebruik via het Time-Capsule-WiFi-netwerk), en 3 Ethernetpoorten, bedoeld om andere apparaten mee op het internet te laten gaan.

De WD-schijf bevat diverse bestanden die ik wil ophalen, waaronder films en een muziekverzameling. Hoe krijg ik die schijf communicerende met de Time Capsule, en hoe krijg ik de schijf benaderbaar vanaf mijn MacBooc Pro of iMac (dus een computer binnen het netwerk).

Ik hoop dat het verhaal zo duidelijk is.

Help?! En dank!

Op de website waar je naar linkt staat:

“Op het toestel kun je een USB-hardeschijf aansluiten, om zo de inhoud te back-uppen.”

Dus die USB poort, zoals je zelf al zegt, is een host. De TC ook, dus die twee kun je niet met USB aan elkaar koppelen. Het zal via Ethernet moeten. En daarover lees ik:

“De My Book World Edition installeren heeft niet meer om het lijf dan de stekker in het stopcontact steken en de netwerkkabel op de router aansluiten. Daarna verschijnt de drive vanzelf in Windows Vista en in Mac OS X.”

Dat gebeurd bij jou niet? Vermoedelijk krijgt hij dan geen IP adres. De vraag is dus - vermoed ik - of je TC als router of als bridge ingesteld staat. Hoe is je TC geconfigureerd?

Waarschijnlijk staat de WD ingesteld op een fixed IP-adres. En dat komt dan weer niet overeen met de IP-adres range die AE uitgeeft.
De AE zal adressen uitgeven in de range 10.0.1.* De WD zal waarschijnlijk iets van 192.168.1.* zijn.
Het adres moet je wijzigen in de WD.

Ik zou zeggen even boekje lezen.

Dank voor de tips. Inderdaad lukte het niet via de USB-poort, dus het moest via de Ethernet-poort. Bij de instellingen van de Time Capsule bleek de range van adressen inderdaad vanaf 10.0.1.* te lopen. Ik heb de range aangepast, zodat hij de adressen verstrekte vanaf 192.168.*. Dit omdat ik nog wist dat het IP-adres in mijn oude netwerk van de harde schijf zoiets was. Nu blijk ik de schijf te kunnen benaderen!

Dank dus!