Time machine: 1 bepaalde backup altijd bewaren.

Ik heb paar weken geleden mijn mac opnieuw geïnstalleerd en alles is nu schoon.
Dus hiervan heb ik nu een backup gemaakt met time machine.

Wat mijn vraag is, kan ik dit document van time machine waar mijn mac nog helemaal schoon op is, bewaren?
Zonder dat deze na verloop van tijd na verwijderd wordt door time machine i.v.m. de schijf ruimte als hij telkens weer een nieuwe backup maakt?

Ik zou hem bijvoorbeeld wel naar een andere schijf kunnen kopieren, maar dan kan ik hem niet meer terug zetten.
En dat is toch wel belangrijk lijkt mij.......?

B.v.d.

Dus als ik het goed begrijp wil je van de huidige staat van je installatie bewaren om op terug te kunnen vallen?
Dan kun je wellicht beter een kopie maken met Carbon Copy Cloner (of SuperDuper of ....) naar een externe schijf, en die dan bewaren.

Maar , als je nu een momentopname maakt van je HD hetzij met Timemachine , hetzij met superduper of CCC , en je zet die nadien terug , dan ben je wel alle gegevens kwijt die je nadien toegevoegd hebt . Dus oppassen , want zo'n back-up is geen back-up.

Dat is niet geheel waar, Mowat.

je kunt namelijk keurig met de Migratie Assistent je hele profiel terughalen uit een Time Machine backup.

Maar niet uit een cloon.

Dus je moet beide systemen naast elkaar gebruiken.

De cloon is er om van op te kunnen starten als de hoofd hdd uitvalt en je kan er snel mee terug naar een goed werkende installatie.
Ook kun je zonder enkel probleem een systeem installeren vanaf de DVD, dan een user migration doen vanuit die cloon. Maar daar is (IMO) die cloon niet voor bedoeld; De time machine heeft je meest recente data, dus daar wil je je profiel uit ophalen.
.
Dat het niet logisch is wil niet zeggen dat het onmogelijk is.
[quote]
Dus je moet beide systemen naast elkaar gebruiken.
[/quote]
Inderdaad en ik lees ook nergens dat dit niet de bedoeling is.
.
De TS wil een Time Machine en een kopie van een zeker moment van de Time Machine om op terug te kunen vallen. Dit gaat niet (Time Machine dupliceren is praktisch onmogelijk, daar heb ik genoeg mee gestoeid om dat met zekerheid te zeggen. "Problematic at best" is een passende uitspraak), maar wel kun je dus een cloon maken van je systeem van dat moment.
.
In beide gevallen heb je 2 backups, in beide gevallen heb je dus 2 harddisks nodig.

Op zich kan dat prima op 1 hd, als je hem maar in 2 partities deelt, de 1e als kloon, en de 2e voor de timemachine backup. Dan kan je indien nodig de kloon starten of terugzetten naar een andere hd en dan uit de tm backup halen wat je wilt.

Als je na install iets extra ruimte mee rekent hoeft je 1e partitie hooguit 15 gb groter te zijn als je fresh install waarvan je wilt klonen. 30-40 gb is na een fresh install zat om kloon op te zetten. Heb je dan een 500 gb hd heb je nog 460-470 over voor time machine backups.

In jou geval (TS), zou ik een nieuwe install starten van dvd en dan de keuze gebruiken vanaf de time machine restoren, en dan dus naar een disk waar je je kloon op wilt bewaren. (je hebt dus in elk geval een extra harddisk nodig, ik weet niet hoeveel data je hebt, maar reken niet te krap voor je time machine backups (een 2 terra externe disk kost 7 tientjes oid)

Als je dan dus vooraf deze disk in 2 partities hebt gedeeld, kan je daarna je bestaande backup van time machine op de 2e helft van die disk zetten.
Dan weer gewoon je "normale" mac os starten, en aangeven dat time machine backuppen mag op de 2e helft van je backup disk waar je tm backup staat.
Deze zal nu gewoon worden bijgehouden, en kan je dus gebruiken om dingen terug te zetten, of als je terug bent gegaan naar je fresh install (met bv carbon copy cloner or superduper) om dan je nodige gegevens
terug halen.