Sinds gisteren heb ik Time Machine draaien, en met de terminal commando [code]defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1[/code]
maakt Time Machine mooie backups naar mijn Ubuntu server, ik had nog nooit eerder wat met Time Machine gedaan, maar het werkt perfect.
Het punt is dat als ik een een nieuwe installatie moet doen van OSX, dan kan ik niet direct mijn server aanspreken tijdens het gebruik van de installatie DVD.
Met de volgende terminal opdracht is dit te omzeilen
[code]mount -t afp afp://username:password@192.168.0.26/data/tm /Volumes/ShareMount[/code]
Maar als ik dit via terminal even wil testen, dan krijg ik mijn Time Machine volume niet gemount.
Username en password is wel duidelijk, en achter het add teken het adres van de server+de map waarin Time Machine backup is in opgeslagen.
Maar dan heb ik een stukje "/Volumes/ShareMount" waar ik even geen raad mee weet.
Als je je TM backup op een USB schijf zou doen, dan wordt deze schijf als je hem aansluit gemount op /Volumes/Schijfnaam. Bij een nieuwe installatie waarvan je de backup wilt terugzetten wordt gekeken of één van de gemounte volumes een backup bevat. Je moet dus zorgen dat je backup op je Ubuntu server in /Volumes gemount wordt. De naam hiervan maakt niet uit, zolang er maar in de root van het volume een Backups.backupdb map bestaat:
Als dat zo is, zal bij een verse installatie je TM backup herkend worden. Blijkbaar is je schijf niet goed gemount.
.
- Naar welk type filesystem maak je een backup? Volgens mij kan TM alleen backups maken op een HFS+ filesystem. Ik zou zeggen dat je -t flag bij het mounten verkeerd is. Je mount niet een filesystem van het type afp, maar van hfs+. Gebruik dus "-t hfs". Of kun je wel backuppen naar een ext3/reiserfs/... filesystem?
.
De /Volumes/ShareMount is de destination van het mount commando. Je mount dus je remote schijf op je lokale /Volumes folder met naam ShareMount. Kijk eens wat er in deze gemounte map staat?
.
Zelf heb ik een aantal jaar geleden hetzelfde geprobeerd, maar vond het uiteindelijk praktischer om een USB schijfje te kopen voor de backups. Linux en HFS+ ging niet helemaal vlekkeloos samen. Misschien dat het tegenwoordig beter is. Succes in ieder geval! :smile:
Een backup naar Linux filesysteem goed via een sparsebundle disk image.
[quote="http://www.kremalicious.com/2008/06/ubuntu-as-mac-file-server-and-time-machine-volume"]
Now just mount the “TimeMachine” Volume first and choose it as a backup disk in the Time Machine system preferences. Time Machine will create a sparsebundle disk image inside the volume and mounts that too. This is needed because the hard drive on your Ubuntu box is formatted as ext3 or Reiserfs and not the native Mac format HFS+. Because Time Machine backups everything to the disk image all metadata (like creation dates etc.) will be preserved.
When your first Time Machine backup is done you can remove all Volumes and the next time Time Machine starts it will automagically mount the disk image from your TimeMachine volume on your Ubuntu box without mounting the whole TimeMachine volume:
[/quote]
Als ik in terminal met het comando "ls -l /Volumes/Time-Machine", dan zie ik geen "Backups.backupdb" staan.
[code]bash-3.2# ls -l /Volumes/Time-Machine/
total 0
drwx------@ 2 root wheel 264 11 dec 22:43 Network Trash Folder
drwx------@ 2 root wheel 264 11 dec 22:43 Temporary Items
drwx------@ 7 root wheel 264 12 dec 13:28 iMac (doma 24).sparsebundle[/code]
@Pivni Pes: Met het mount commando heb je alleen het Volume op je NAS gemount waar de sparsebundle op staat. Je dient de sparsebundle zelf ook nog te mounten mbv [url=http://developer.apple.com/library/mac/#documentation/Darwin/Reference/ManPages/man1/hdiutil.1.html]hdiutil[/url]:
Ik heb eerst maar de naam van de computer verandert in [b]iMac_doma_24[/b] in plaats van [b]iMac (doma 24)[/b], lijk me zo iets minder problematisch.
Dus [b]"hdiutil attach /Volumes/Time-Machine/iMac\ (doma\ 24).sparsebundle"[/b] wordt nu [b]"hdiutil attach /Volumes/Time-Machine/iMac_doma_24.sparsebundle"
[/b]
Maar hoe moet ik het nu toepassen?
Zo?[code]mount -t afp afp://username:password@192.168.0.26/data/tm hdiutil attach /Volumes/Time-Machine/iMac_doma_24.sparsebundle[/code]Dan krijg ik deze melding:
[code]usage: mount [-dfruvw] [-o options] [-t ufs | external_type] special node
mount [-adfruvw] [-t ufs | external_type]
mount [-dfruvw] special | node[/code]
Je mount eerst je backup volume met "mount" (zoals je al had in je eerste posting),
en daarna geef je nog een keer een "hdiutil attach" commando.
Dus twee commando's.