Time Machine gooit oude backups weg!!!

Beste mensen

Vandaag wilde ik, zoals ik dat tweewekelijks doe, een nieuwe backup maken van mn iMac. Hiervoor gebruik ik gewoon Time Machine met een gewone USB externe HD van Lacie. Tot mijn verbazing duurde dit veel te lang en ging dus even een kijkje nemen. Tot mijn grote schrik zag ik dat Time Machine mijn oude waardevolle(foto’s +documenten) backups aan het verwijderen was!!! Ik vet balen omdat ik dacht dat mijn foto’s veilig waren gebackuped!

Mijn vraag is nu: Hoe kan dit? En is er misschien een mogelijkheid om alles terug te halen?

edit: het gekke is dat niet alles is verwijderd(komt natuurlijk omdat ik time machine had gestopt toe ie bezig was)

Alvast bedankt!

(ik gebruik 10.6.2)

Als de harde schijf vol zit dan verwijdert Timemachine automatisch de oudste backups.

TimeMachine is geen, ik herhaal, [b:2fb3c5f86d]geen[/b:2fb3c5f86d] archiveringsprogramma!! Wat jij wil bereiken met je tweewekelijkse backups moet je [b:2fb3c5f86d]niet[/b:2fb3c5f86d], ik herhaal, [b:2fb3c5f86d]niet[/b:2fb3c5f86d] met TimeMachine doen maar met een applicatie als CarbonCopyCloner. Of gewoon elke twee weken een kopie van je foto's op een DVD (of meer) maken (of op de externe HD). TimeMachine is een PEBKAC applicatie. Het duurt ook zo lang omdat jij TM maar 1x in de 2 weken aanzet. TM gaat dan alles wat er veranderd is (en ja dat is dus bv je mail box aangezien je vast elke dag nw mail krijgt en oude mail weggooit) bijhoudt en bewaard.

Dit staat toch echt op de website van Apple:

Never again worry about losing your digital files. Time Machine automatically saves up-to-date copies of everything on your Mac — photos, music, videos, documents, applications, and settings. If you ever have the need, you can easily go back in time to recover anything.

http://www.apple.com/macosx/what-is-macosx/time-machine.html

[quote:0d96a510af="NewToMac"]Dit staat toch echt op de website van Apple:

Never again worry about losing your digital files. Time Machine automatically saves up-to-date copies[b:0d96a510af][size=18:0d96a510af] of everything on your Mac[/size:0d96a510af][/b:0d96a510af] — photos, music, videos, documents, applications, and settings. If you ever have the need, you can easily go back in time to recover anything.

http://www.apple.com/macosx/what-is-macosx/time-machine.html[/quote:0d96a510af]

Hij maakt dus geen nieuwe back-up, van bestanden die je ondertussen verwijderd hebt, maar alleen de dingen die op je mac staan.

Het verschil zit hem inderdaad in het feit dat het een BACKUP-programma is, en geen archiverings-programma.

@newtomac

Zoals mousemighty al gezegd heeft. Timemachine gooit er de oudste spullen af als je schijf vol loopt , ook al zijn het dan je kostbare foto’s.
Timemachine zegt dat ook , maar ik dacht pas nadat de verwijdering gebeurd is ( aanvinken in opties). Het zou beter vooraf zijn !!!
Maar om te vermijden wat je voorhebt , kies dan voor een extra externe schijf ( of op een aparte partie) voor een CCC of Superduperkopie. Die blijft onveranderd staan en je kan er nog van opstarten ook. En is nog gratis ook.

mowat

OKe er staat duidelijk: Dat ie alles opslaat wat op zich op dat moment op mijn Mac bevindt. Waarom wordt er dan iets opgeslagen wat na een enkele tijd weer wordt verwijderd?

Omdat er plek gemaakt moet worden voor nieuwere backups en je het in de tussentijd nog wel terug kan halen?

[quote:ce4460fc50="Ramy"]Omdat er plek gemaakt moet worden voor nieuwere backups en je het in de tussentijd nog wel terug kan halen?[/quote:ce4460fc50]

Wat bedoel je met: en je het in de tussentijd nog wel terug kan halen?

Stel dat ik een film per ongeluk heb verwijderd en ik daar na drie weken achterkom, dan open ik TimeMachine en ga ik drie weken terug. Kom ik er na twee jaar pas achter, dan heb ik waarschijnlijk pech omdat hij die backup inmiddels heeft verwijderd.

Voorbeeldje: Dag 1 krijg ik 5 nieuwe mails binnen, TM markeert die mails als zijnde nieuwe bestanden, ik gooi er de volgende dag 2 weg, ook die krijgen een markering want (denkt TimeMachine) dat zijn nou net die dingen die je misschien wil terughalen. Op dag 3 krijg ik weer 2 nw mails erbij en gooi nog van de dag 1 weg... etc etc snap je wat TM allemaal zou moeten bijhouden? En als jij het dan "maar" 1x per twee weken aanzet, tja dan is 1 backup dus ongeveer 4x de inhoud van je HD. Ik neem ook aan dat je geen mappen uitgesloten hebt. Dus dat je programma map ook in TM wordt opgenomen? Wat denk je dat er gebeurt als jij een week lang wat demo's download van internet, ze installeert en weer verwijderd?

Oke.. erg jammer dat ik door deze stomme fout van mezelf al m'n foto's kwijt ben. Apple mag wel iets van een popup maken in Time Machine data wil verwijderen. Maar goed. Bedankt voor jullie reacties.

[quote:34ed8cdff8="NewToMac"]Oke.. erg jammer dat ik door deze stomme fout van mezelf al m'n foto's kwijt ben. Apple mag wel iets van een popup maken in Time Machine data wil verwijderen. Maar goed. Bedankt voor jullie reacties.[/quote:34ed8cdff8]

Volgens mij waarschuwt time machine netjes hoor, als ie bijna vol is…

Volgens mij staat dat toch ook duidelijk in het venster van Time Machine als je gaat backuppen? En als je hd vol is: waar komt de ruimte dan volgens jou vandaan?

Ik heb die externe HD gekoppeld aan mn Mac en ben weggelopen. Toen ik terug kwam zag ik bovenin het balkje dat ie bezig was met oude backups verwijderen. Dus nee, Ik ben niet van te voren gewaarschuwd!

Tsja..... :sealed:

[img:8627f2166b]http://forum.onemorething.nl/album_pic.php?pic_id=25505[/img:8627f2166b]

De oudste reservekopieën worden verwijderd als de schijf vol raakt.

Het kopen van mooie en inderdaad: betrouwbare en intuïtief te bedienen producten van Apple ontslaat je nog niet van zelf een beetje nadenken en meelezen. :sealed:

[quote:52d4fae80e="Leander"]De oudste reservekopieën worden verwijderd als de schijf vol raakt.[/quote:52d4fae80e]

Dat zei ik al in mijn vorige posting:

[quote:52d4fae80e=“Hansi2124”]Volgens mij staat dat toch ook duidelijk in het venster van Time Machine als je gaat backuppen?
[/quote:52d4fae80e]

Wacht nou eens even... je had dus belangrijke informatie op je Mac en daar werd met Timemachine een backup van gemaakt.

En of die backup schijf nou voller en voller werd doet er niet toe.

Je hebt de originelen van je Mac afgehaald. EN DAN HEB JE DUS GEEN BACKUP MEER !!!

Dit is een heel, heel veel gemaakte fout. Mensen maken een kopie en verwijderen het origineel. En denken dat ze nog steeds een backup hebben. En dat is dus niet zo. Je hebt op dat moment nog maar 1 exemplaar. Omdat het digitale data is is die gelijk aan het origineel maar je hebt er dus maar 1. En dus geen backup !!!

En als daar dus iets fout mee gaat; in dit geval de volle Timemachine schijf dan ben je het kwijt.

Als je de betreffende data niet op je Mac had verwijderd was er niets aan de hand geweest. Dan was Timemachine precies dat wat het is; een veilige reserve kopie op het moment dat de data op je Mac verloren gaat door een crash of zo.

Nog een opmerking ter lering ende vermaeck; zelfs al maak je een backup en gebruik je steeds diezelfde externe schijf dan kan het nog fout gaan, bijvoorbeeld als tijdens het maken van de backup er een storing of software fout is die zowel de Mac als de backup schijf raakt. Ben je nog alles kwijt.

Dus moet je zelfs twee backups maken en ertussen wisselen, het zogenaamde vader, zoon principe.

Misschien troost het enigszins dat de vele bedrijven waar ik dit adviseer het veelal ook niet goed doen… (ik doceer business continuity aan edp-auditors).