Time Machine is geen archief, nietwaar?

Is dit het goede subforum voor dit?

Hoe dan ook, ik heb een vraag over de Time Machine back-up.
Volgens mij heeft ooit iemand hier op dit forum tegen me gezegd dat je dit niet als archief moet gebruiken.
Dat houdt in dat je dan om de zo veel tijd je back-up opnieuw moet beginnen.
Wanneer je dit niet doet, dan kan het gebeuren dat je back-ups en het opschonen lang kunnen gaan duren.

Ik heb momenteel een Time Machine back-up op een externe USB3.0-HDD die ik in tweeën heb gesplitst. Op een van de partities, die 2 TB groot is, staat de Time Machine back up.
De vraag is als volgt:

“Moet je zo’n back-up inderdaad niet als archief gebruiken?”
“Wanneer kun je het beste beginnen aan zo’n nieuwe back-up?”

Ik wilde wachten op macOS 12, maar dat kan wellicht nog even duren.
Het geluid van het apparaat is af en toe best storend, dus wellicht dat ik hier ooit een SSD voor ga nemen, maar dat schijnt weer geen handig medium te zijn voor een back-up.

Ik plaats dit, omdat ik een beetje zenuwachtig word als ik mijn back-up heb gewist en nog geen nieuwe back-up heb.

Inderdaad, TimeMachine is GEEN archief. De eenvoudige reden daarvoor is dat je maar één exemplaar van je bestanden hebt als je dat doet. Time-machine is een backup van bestanden die je op je Mac hebt staan, Als daar iets mee gebeurt, kan je altijd naar de versie in je backup teruggrijpen. Hetzelfde geldt als je Mac (of de disk erin) het onverhoopt helemaal begeeft. Vandaar dat je je TimeMachine backup ook altijd op een aparte externe disk moet opslaan, en nooit op een disk waarop ook data staat.

Ik kies er persoonlijk voor, om een stapje verder te gaan. Naast een TimeMachine backup heb ik een bootable clone van de interne disk, zodat ik zonder tijdverlies direct verder kan. Mocht er ooit brand uitbreken of ik mocht slachtoffer worden van diefstal, heb ik niets (meer) aan mijn backups, aangezien die bij mijn Mac staan. Vandaar dat als laatste een BackBlaze online backup heb. Just in case.

In jouw geval zou dat ook handig geweest zijn. Je geeft aan je enige backup te willen vervangen. Dat betekent dat je een tijdje zonder complete backup zal zitten. In jouw geval zou ik een 4GB (ietsje groter als je huidige disk, ben je gelijk voorbereid op de toekomst) HDD voor een paar tientjes aanschaffen. Hoeft echt geen megasnelle disk te zijn, als hij maar betrouwbaar scoort. Daar kan je dan je nieuwe backup op zetten. Als hij klaar is kan je de 2GB harddisk die je over hebt, gebruiken voor bv. je muziek en/of fotobibliotheek. Die dingen hebben altijd de neiging erg groot te worden.

Maar dat is just my two cents.

Het gaat me niet om het vervangen van het fysieke apparaat, maar om wat er op staat.
Het is dus een USB 3.0 externe HDD van 4 TB met 2 partities. De ene partitie is de back-up van Windows 10 en de andere bevat de Time Machine back-up.

Het maken en opschonen van de back-up duurt momenteel erg lang. Dat stoort me. Ik wilde dus softwarematig met Time Machine overnieuw beginnen.
Voordat ik dat doe is het wellicht handig om ook een andere back-up te maken. Toch vraag ik me af of dat zinvol is, aangezien ik slechts 1 dag zonder kom te zitten. Ja, zul je dan inderdaad zien dat er dan iets gebeurt!

Hoe lang duurt een gemiddelde back-up?
Iets zegt me dat daar niets zinnigs over te zeggen valt, aangezien dit afhankelijk is van hoe je je computer gebruikt.

Dat klopt. Dat is afhankelijk van het aantal bestanden en de totale grootte van de te backuppen data.

Ik was voorbereidingen aan het treffen om de reservekopie te wissen en vroeg me af wat de beste manier daarvoor was. Ik zocht op de Apple Support pagina’s en kwam dit tegen:

Dit kan verklaren waarom het maken van een back-up bij mij zo lang duurt!
Mijn macOS Time Machine back-up is nog op basis van Mac OS Uitgebreid (Journaled) !
Dus nu heb ik nog een extra reden om mijn reservekopieschijf te wissen!
Jeej!

Ik ben benieuwd hoeveel uur het gaat duren.

Edit 1: Schijf wordt momenteel gewist.
Edit 2: Het wissen is mislukt. (Slik…)
Edit 3: Bij de 2e poging lijkt het wissen wél gelukt, maar ik kreeg een foutmelding.
Het systeem van mijn computer vraagt of ik daarop een back-up wil maken, alleen eist het versleuteling, terwijl ik daar bewust niet voor gekozen heb. Raar.
Edit 4: Geannuleerd en back-up is begonnen om 20:44

Nou ja, begonnen, dat wil zeggen dat ie begint met het maken van de voorbereidingen.
De back-up is 334,26 GB ( van de 500 GB) groot. De Time Machine partitie is 2 TB. Dat gaat dus makkelijk passen (want dat deed het natuurlijk al).
Als dit mij op gaat leveren wat ik hoop dat het mij op gaat leveren dan hoef ik geen schijf te kopen.

Wat wellicht wel nog een idee is, is om sommige bestanden te vrijwaren van de back-up, maar da’s nog veel meer werk, tenzij ik een app op mijn computer heb staan waarvan je zeker kunt zeggen dat ie steeds grote updates veroorzaakt. Afijn, eerst eens zien wat dit me op gaat leveren.
Het versleutelen van een reservekopieschijf kan overigens heel nuttig zijn, maar mijn ‘Zesde Tijdmachine’ heeft dat niet nodig.

Ik heb een tijdje gedacht dat macOS APFS beter niet geïnstalleerd kon worden op een reservekopieschijf, maar blijkbaar is dat achterhaald of zo.
Resterende tijd berekenen staat nog steeds aan.
Ik ga stoppen met dit live-blog en 'm vannacht aan laten staan. Ik ben benieuwd hoe ver ie morgen is.

1 like

De back-up was gisterenavond al klaar! Dat zag ik net.
Een hele schijf geback-upt binnen 2 uur!

De back-up was begonnen om 20:44 en is geëindigd om 22:30.
Bijna binnen 7 kwartier! Hoezee!

Later of van de week laat ik nog wel weten hoe snel het back-uppen nu gaat, want daar gaat het me voornamelijk om.

Ja…we zijn daar wel benieuwd naar :grinning:

‘Toevallig’ zag ik je bericht verschijnen als push-melding in Firefox en ben ik er op gaan letten.

De back-up was rond de 800 MB groot en er stond dat het tegen de 8 minuten ging duren.
Alleen was het binnen een paar minuten al klaar!
Toegegeven, dit was de eerste back-up na de volledige back-up, dus er viel amper iets op te schonen, maar tot dusver is het top!

Een Time Capsule is een archief waarbij het raam open staat. Als de schijf vol is dan gaan oudere versies overschreven worden.

1 like

:thinking: Wie heeft het hier ergens over een TimeCapsule gehad?

Maar dat andere klopt inderdaad. Dat doet Time Machine op eenzelfde manier als alle andere ‘incremental backup’-apps. Als de schijf vol raakt worden oudere versies van bestaande bestanden als eerste gewist. Maar daar krijg je een melding van, dat je schijf te klein wordt voor het maken van een backup.

time-machine-full_med

1 like