Time Machine is geen archief, nietwaar?

Volgens DriveDx gaat het om een Seagate Barracuda Compute

Daarnaast heeft dat programma vastgesteld dat er iets kleins mis is met mijn externe schijf.

Edit: Dit is het foutrapport. Tenminste, als ik een .txt bestand kan uploaden.

Edit2: Hoe dan ook, ik ga kijken naar een vervangende schijf.
Hebben jullie nog tips?

Ik heb hier ninds kort tot volle tevredenheid een 6TB D2 drive staan. Deze gebruikt de snelle Seagate IronWolf Pro NAS disk als hart. Wordt bij volle belasting wel warm, maar is/blijft razendsnel.

PS van een tekstbestand kun je makkelijker de inhoud kopieren en hier op het forum als tekst weer plakken. Uploaden wil niet lukken.

1 like

Dat lijkt me op zich best een leuke schijf, maar een beetje overkill voor mijn use case.

Waar ga je hem voor gebruiken?

Alleen voor back-up.

Ik ben echter overstag gegaan. Samen met mijn beste vriend heb ik gekeken naar alle opties en veel externe schijven zijn behoorlijk ondermaats.
Dus ik van € 119,- naar € 205,- gegaan van wat ik eerst had uitgegeven naar wat ik nu heb uitgegeven.

Ik heb nu dezelfde schijf staan, alleen dan de 4 TB variant. Ik sta op het punt om 'm in partities te verdelen.
Edit1: Na wat zaken die ik niet helemaal snapte, is het gelukt om een extra partitie aan te maken.
Ik maak namelijk op dezelfde schijf, maar dus een andere partitie, ook back-ups van Windows - dat op dezelfde computer staat.
Edit2: Ergens zou het logischer zijn om 2 losse externe harde schijven te gebruiken. 1 voor de Windows back-up en een voor de macOS back-up. Dat lijkt mij alleen duurder en kost meer poorten of je bent steeds kabels aan het verwisselen.

Aangezien mijn interne SSD 2x 500 GB is, is een back-up partitie van 2 TB, elk, meer dan voldoende.

De back-up is vannacht om 00:15 voltooid, dus ik heb nu een nieuwe volledige verse back-up van macOS. Van Windows moet ik nog een back-up maken een keertje. Alhoewel ik mezelf wel eens afvraag of ik dat echt nodig heb. Ik heb weinig belangrijke gegevens onder Windows, ik heb tenslotte een iMac.

Ergens wil ik deze post / dit bericht als oplossing markeren.
Ik wil dit onderwerp alleen in de toekomst blijven gebruiken, voor het geval ik weer problemen ga krijgen. Op de een of andere manier durf ik niet uit te sluiten dat ik weer problemen krijg.

De schijf is overigens fantastisch. Snel, stil (!), mooi.
Er zijn ook wel nadelen. De USB-C kabel is wat kort. Ik dacht dat dit een groot nadeel zou zijn, in verband met mijn ervaringen met eerdere schijven, maar ik merk amper dat ie op mijn bureau staat. :slight_smile:
Mijn inziens geeft ie in het donker te veel licht, maar je kunt 'm natuurlijk verdekt opstellen. Ik ga vanavond testen of mijn andere vrienden (mijn beste vriend weet waar ie staat) doorhebben dat er een blauw lampje op de kast aan het schijnen is.

Done

Dat doet de mijne ook, ik heb gewoon een rondje van karton over het lampje geplakt :wink:

1 like

Het probleem is niet opgelost…

Gisterenochtend heb ik met Apple Support gebeld toen er wéér een back-up problemen gaf. De medewerkster heeft overleg gehad met collega’s op mijn incidentnummer.
Vervolgens zijn we bij activiteitenweergave naar schijf > IO gegaan en volgens haar kon je daar zien dat er problemen waren.
Zij was van mening dat de interne SSD nagekeken moest worden.

Het gekke is echter dat BlackMagic en DriveDx geen fouten zien op die schijf. Dus waarom de SSD IO problemen geeft, is niet bepaald duidelijk.
Iemand hier die licht kan schijnen op deze zaak?

Dat zijn ook niet echt apps om storingen te traceren tijdens (langdurig) gebruik. Deze kijken slechts naar de S.M.A.R.T. status.

Beter zijn hiervoor apps als Drive Genius (m.n. het DrivePulse gedeelte) of TechTool Pro. Deze zijn overigens niet gratis, maar er zijn vast wel trial versies te vinden.

Martijn van Upgreatest heeft mij in het begin van de middag geholpen met het een en ander.
Ik ‘mag’ nu mijn computer testen en kijken of mijn problemen met macOS terug komen.

De Tijdmachine back-up wil niet vlotten. Hij blijft steken op ‘Opschonen’. Ik ga er vanuit dat dit nog goed komt, anders sla ik het over en begin ik een nieuwe back-up. Nee, geen compleet nieuwe! :wink:

Het Time Machine proces zorgt nog steeds voor veel IO activiteit van de SSD.
Ik ga kijken of dit met Ventura nog is.

Vergis je niet, een initiële TimeMachine backup kan – zeker als je Mac aardig wat bestanden bevat – makkelijk meerdere dagen duren, Is die eenmaal klaar, dan gaat de volgende een stuk sneller (gelukkig).

Gek genoeg heb ik nu incrementele back-ups die makkelijk meer dan de helft zijn dan een volledige nieuwe (initiële) back-up.

Of te wel, ik ga eens kijken of ik ergens een trial kan vinden van de software die je noemt, want mijn computer dient me niet meer zoals voorheen.

Het is vooral zo bijzonder dat de ene keer de back-up vrij vlot klaar is en de andere keer echt uren duurt.

Edit2: Woei, ik kan DrivePulse gebruiken. Ik ben benieuwd.

De DrivePulse lijkt niet te starten.
Geen idee waardoor het komt. Misschien moet ik de back-up onderbreken?

Edit1:
Ene Jeff van het bijbehorende bedrijf heeft me geholpen.
Ik moet gewoon de software op de achtergrond laten draaien.
De eerste test gaf aan dat er niets met de schijf aan de hand was. Het is alleen even afwachten wat vervolgtests doen. Deze moeten draaien als de back-up klaar is. Dat kan nog wel even duren.
Ik had de neiging om 'm te stoppen. Jeff zei dat ik dat niet moest doen.

Dus het is even afwachten…

Klopt. DrivePulse is een ‘continue monitoring’ app. Als er ergens ooit iets fout gaat op je disk, zou deze dat moeten registreren (en alarm moeten slaan).

Je eerste Backup is altijd het grootst en duurt het langst. Dat komt omdat dan alles gecontroleerd overgezet moet worden. Een incremental backup slaat alleen gewijzigde bestanden op. Vandaar dat deze een stuk kleiner zijn (en ook sneller klaar zijn).

Ik weet het verschil.
Het is meer dat ik wilde aangeven dat mijn incrementele back-up erg lang duurt. De eerste back-up duurde zo’n 3 uur. Ik heb van de week back-ups gehad die makkelijk 1 1/2 uur duurde.
Aangezien je achteraf niet kunt meten hoe lang ze precies geduurd hebben, is het behoorlijk gissen. Ik ga niet met een stopwatch naast mijn computer zitten te kijken naar dat gedeelte van systeemvoorkeuren.

Ik hoop echt dat deze problemen met Ventura opgelost zullen worden. DrivePulse heeft namelijk nog geen foutmelding gegeven. Ik heb automatische back-ups nu uitgezet, zodat ik mijn computer fatsoenlijk kan gebruiken. Ik ga vanaf nu voor het slapen gaan de back-up aanzetten.
Dan kan ik ik ook beter meten hoe lang ie er over doet!

De back-up van gisterenavond duurde slechts 10 minuten.
Ik heb mijn computer ook niet gebruikt gedurende die tijd, had opnieuw opgestart en amper programma’s open. Ondanks dat de back-up van een hele dag was en ik ook zaken geïnstalleerd had, was ie zo klaar.
Bijzonder.

Fingers crossed :slightly_smiling_face:

Er is iets mis met mijn Time Machine. Als ik mails of iets anders wil terughalen die ik al of niet per ongeluk heb verwijderd lukt dat niet. Ik kan alleen Finder terug op de voorgrond brengen, wat ik ook doe en aanpassingen doen.
In april heb ik Monterey laten installeren en een nieuwe externe back-up schijf gekocht. Lacie Rugged 4TB HDD en die is Journaled geformatteerd. Ik formatteer nooit alleen, daar roep ik altijd iemand bij want ik ben als de dood om fouten te maken. Ik heb nog 3,67 TB vrije ruimte
Ik lees in bovenstaand bericht, dat ik APFS moet formatteren. Het bestandssysteem van mijn Mac is ook APFS zie ik nu. Wat moet ik nu doen om de Back-up schijf optimaal te laten werken en hoe doe ik dat?

Ik vind het lastig om vast te stellen dat er iets mis is met je Time Machine.
Zoals gemeld, Time Machine is geen archief. Ik weet dus niet eens of het wel geschikt is om dat ene mailtje terug te halen. Er is een goede kans dat dit niet kan.

Ik zou het zelf niet weten, ik heb nog nooit een e-mail terug proberen te halen met Time Machine.