Time Machine is geen archief, nietwaar?

macOS 12.6 duurde héél lang om te installeren, maar het lijkt er op dat het een hoop van mijn problemen heeft opgelost.

Inmiddels heb ik het een en ander gewijzigd aan mijn systeem. Het verwijderen van DriveGenius en DrivePulse bijvoorbeeld, dat ging niet bijzonder soepel.
Ik heb mijn externe harde schijf anders ingedeeld: het heeft nu nog slechts 1 partitie. De kleine back-up die Windows nodig heeft, staat nu op een USB 3.0 Stick die achterin mijn iMac steekt. De externe harde schijf is nu wel veel groter dan ik nodig heb. (De externe HDD is 4 TB, de interne SSD macOS partitie is 500 GB.)
Ik heb ook nog een heleboel andere software verwijderd die ik nog nooit gebruikt had, niet meer ging gebruiken of allang vervangen waren door iets beters.

Ik ben aan het overwegen om ook alle software van Patrick Wardle van mijn computer af te halen. Niet omdat die software slecht zou zijn. Meer omdat het software is die ik niet echt nodig heb. Zo overweeg ik ook om weer te stoppen met nextDNS. Alleen dit alles gaat wellicht buiten de ‘scope’ van dit topic.

Na al het bovenstaande gedaan te hebben, lijkt alles weer een stuk soepeler te draaien. Ik merk nu amper of er nog back-ups worden gemaakt. Ik ben wel nog steeds van plan om de back-up overnieuw te beginnen na de installatie van Ventura.
Ik moet al met al beschouwen dat de macOS 12.5.1 update voor mij best wel een hel was.

Ik snap serieus nog steeds niet wat er met die update aan de hand was. Wat er precies verkeerd ging. Ik ga nog wel een keer Apple Support vertellen dat hun advies om de SSD te laten controleren dus helemaal niet nodig was en dat het dus echt een software probleem was.
Martijn van Upgreatest heeft mij goed geholpen en hij is al van het een en ander op de hoogte.

Vooralsnog ben ik nog steeds van plan om van mijn 4e computer wederom een iMac te maken, maar mijn vertrouwen is wel wat beschaamd. Daarnaast zijn er meerdere mensen die verwachten dat Bootcamp niet terug komt. Alleen ook dat is ook een ander verhaal.

Wat niet zo gek is aangezien er geen Intel processor meer in de nieuwe Macs zit.

Kan dat dan helemáál niet met ARM? Er zijn ook Windows versies op basis van ARM, nietwaar? De surface lijn?
Niet dat het mij zou helpen om Age of Empires IV te spelen op een AS iMac, daar niet van.

Apple heeft heel Bootcamp afgezworen. Inderdaad is Windows ARM mogelijk, maar alleen via emulatie software zoals Parallels of VMWare Fusion. Het probleem is dat niet elke software op die versie van Windows draait én dat de ARM versie niet een versie van Windows is die je als klant ‘zomaar’ kan kopen.

Bleh.

Klinkt echt alsof ik over een paar jaar zou moeten gaan kijken naar dual system, in plaats van dual boot. In mijn geval komt het dan neer op een mac mini met een desktop PC en daar dan 1 of 2 schermen.
Klinkt als een hoop gedoe, meer apparaten, meer draden en minder gebruiksgemak.
Nu wil ik niet beweren dat Bootcamp nu zo tof is, maar dan heb je wel een netter bureau.

Naja, ik ga me er niet nu al helemaal druk om maken, dat doe ik tegen die tijd wel. Tenslotte moet ik eerst nog naar andere opties zoals server based gamen gaan kijken. Ik speel alleen weinig. Ik ben benieuwd of ik bereid ben om er dan weer zoveel geld tegenaan te gooien.
De wereld zal er tegen die tijd ook anders uitzien, dus wellicht mijn prioriteiten ook.

/random musing

Inmiddels zit ik al een tijdje, eerder dan verwacht, op macOS 13 Ventura.
Stage Manager werkt niet met mijn manier van werken, systeeminstellingen vind ik wel erg fijn.

Ik kan nu namelijk instellen dat Time Machine dagelijks een back-up maakt in plaats van elk uur. Dagelijks is voor mijn gebruik namelijk meer dan afdoende. Het scheelt ook stroom en ergernissen en een computer die aan blijft staan en dergelijke.

Ik ga later deze maand, bij macOS 13.1 of 13.0.x, overnieuw beginnen met mijn back-up, zoals ik van plan was. Ik weet namelijk dat dit toch niet zo lang duurt met mijn nieuwe externe harde schijf.

Ik maak systeem-backup’s met TimeMachine en apart data-backup’s met ChronoSync. Gaat al vele jaren prima zo.

En ja, een back-up is geen archief, dus TM ook niet.

Kun je wat meer vertellen over ChronoSync?

1 like

Bedankt!
Ik bedoelde meer een warme aanbeveling.
Alleen wanneer de website daadwerkelijk laadt, dan zal ik vast wel wat meer gegevens met betrekking tot het product tot me kunnen nemen.

Website vertoont inderdaad kuren. Maar het lijkt wel of heel internet van slag is. Veel diensten hebben problemen.

Ik gebruik ChronoSync naast CCC. Ze hebben beiden hun charmes maar doen beiden precies wat ze moeten doen. Alleen CCC kan geen backups maken van GFS remote volumes.

Ik vind het best interessant. Ik heb het niet echt nodig. Dat niet. Ik heb echter wel een vrije grote Proton Drive waar ik nog niets in heb opgeslagen, dus misschien is dit wel iets voor mij.
Tenslotte hoef je dit slechts eenmalig aan te schaffen en heb je dan een licentie voor het leven.

Hoe dan ook, vanavond ga ik al beginnen met het opnieuw beginnen van mijn Time Machine back-up, want ik weet niet wanneer de eerste x.x.x update van Ventura komt. Ik heb daar nog niets over gehoord.

1 like

De back-up was om 0:14 begonnen en om 0:59 (afgelopen vrijdag op zaterdag).
Mijn hele macOS Ventura partitie was dus gebackuped in minder dan 3 kwartier. Wauw!

:+1: